مروری بر گزیده اخبار اتاق کرمان

رئیس اتاق کرمان: استان کرمان رتبه دوم ایفای تعهد ارزی کشور را داراست

(02 تیر،1400)
سیدمهدی طبیب زاده در وبینار آموزشی تشریح بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 97 تا 1400، گفت: حداقل انتظار ما این است که مهلت پایانی برای ایفای تعهد ارزی سال 99 صادرکنندگان تا آبان ماه سال جاری تمدید شود.
در ادامه این نشست نایب‌رییس اتاق کرمان بیان کرد: در 6 ماه اخیر رکود حاکم بر بازار واردات و کاهش تقاضا برای استفاده از ارز صادرات کالا بویژه محصولات کشاورزی، از سوی واردکنندگان مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان ایجاد کرده و تقاضایی برای این نرخ ارز با قیمت بازار وجود ندارد. جلیل کاربخش اظهار کرد: در بسته سیاستی در نظر گرفته‌شده برای رفع تعهد ارزی، به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای رفع تعهد سال 1397 ایجاد شده، اما درخواست صادرکنندگان باید در کارگروه اقدام ارزی استان مطرح و سپس به کمیته اقدام ارزی کشور ارسال شود.
رییس اتاق کرمان افزود: صادرکنندگان استان با توجه دقیق به رعایت قوانین و مقررات بازگشت ارز حاصل از صادرات، با 91 درصد برگشت ارز، رتبه دوم کشور در ایفای تعهد ارزی را کسب کرده‌اند.

 

با کمک سوریه می‌توان کودهای فسفات را در داخل ایران تولید کرد

(02 تیر، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: در حال حاضر بیش از یک‌میلیون و 200 هزار تن اسیدسولفوریک در مجتمع‌های مس استان تولید می‌شود که اگر این اسید را با خاک فسفات واردشده از سوریه تلفیق کنیم می‌توان نیاز کشور را در تأمین کودهای فسفات برآورده کرد.
سیدمهدی طبیب زاده در نشست مجازی توسعه همکاری‌های کرمان و سوریه افزود: این فعالیت‌ها در سطح گسترده قابل انجام است و می‌توان با شناسایی معادن سوریه و همکاری شبکه حمل‌ونقل، تهاتر جدی این موضوع و سایر زمینه‌ها را در دستور کار قرار داد. وی ادامه داد: کرمان کالاهای قابل‌توجه و پتانسیل‌های بالایی برای عرضه در بازار سوریه دارد و با توجه به آرامش نسبی ایجادشده در سوریه و آغاز بازسازی این کشور، می‌توان در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری و مشاوره، مصالح ساختمانی، غذایی و صنعتی در بازار سوریه حضور داشت.

رییس اتاق کرمان: استان می‌تواند مانند گذشته مهد تعاون باشد

(03 تیر،1400)
سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی تخصصی بخش تعاونی کشور گفت: در فضایی که استان به سمت طراحی مدل‌های توسعه اقتصادی پیش می‌رود، بخش تعاون می‌تواند به‌عنوان یک بخش مهم و تعریف‌شده در اقتصاد استان عمل کند.
وی با تأکید بر این که امکان رشد سریع تعاونی‌ها وجود دارد، ادامه داد: برآورد می‌شود سهم کرمان در تعاونی‌های کشور کمتر از هفت درصد باشد که تا رسیدن به هدف موردنظر و سهم 25 درصد فاصله زیادی وجود دارد.

تسهیلات ارزان برای خانه‌های خلاق صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است

(05 تیر،1400)
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی کشور گفت: با همکاری برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امضای تفاهم‌نامه با آن‌ها، در سال جاری 100 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کم‌بهره برای خانه‌های خلاق صنایع‌دستی و بافندگی ها در نظر گرفته شده است.
هادی میرزایی، در نشست اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان افزود: سال گذشته قرار شد برای دو سال پیاپی اعتبارات بیمه فعالان صنایع‌دستی برای یک‌میلیون و 400 هزار نفر در نظر گرفته شود و این حمایت‌ها تا سال 1401 ادامه یابد.
وی با اشاره به این که فستیوال خانه‌های خلاق صنایع‌دستی کشور از مردادماه سال جاری تا مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم این تسهیلات و اعتبارات بتواند بخش عمده‌ای از نگرانی فعالان این حوزه را پوشش دهد.

شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کرمان تشکیل می‌شود

(07 تیر،1400)
اولین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری استان با محوریت اتاق بازرگانی استان کرمان و با هدف توسعه خدمات تأمین مالی از بازار سرمایه و مشارکت تعدادی از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی استان تأسیس می‌شود.
رییس اتاق کرمان در نشست نمایندگان اعضای هیئت مؤسس این شرکت، گفت: اتاق کرمان در راستای رفع دغدغه فعالان اقتصادی، کمک به تأمین مالی پروژه‌های در دست اجرا و یا فراهم نمودن مقدمات ایجاد نهادهای مالی به‌عنوان تشکل بخش خصوصی، درصدد فراهم آوردن فضای مساعد سرمایه‌گذاری در استان است که در این زمینه پایش و بهبود محیط کسب‌وکار در دستور کار اتاق قرار دارد. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: در پایش‌های انجام‌شده، 75 درصد دغدغه اصلی فعالان اقتصادی در سه موضوع تأمین مالی، مسائل بیمه‌ای و مشکلات مالیاتی عنوان شده و به همین دلیل تأمین مالی از موضوعات مهم و مورد تأکید اتاق کرمان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تأمین مالی در کشور و استان بانک محور است که این شیوه مشکلات و محدودیت‌های ویژه خود را دارد و به همین علت پروژه‌ها و طرح‌های زیادی با وجود سرمایه‌گذاری زیاد، نیمه‌تمام مانده‌اند. رییس اتاق کرمان اظهار کرد: در حال حاضر که شرایط سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، سرمایه‌گذاری به‌صورت فاینانس نیز به دلیل مشکلات مالی ممکن نیست، ریسک سرمایه‌گذاری‌ها بالاست و با عدم استقبال سرمایه‌گذاران روبرو هستیم، تنها راه تأمین مالی استفاده از بازار سرمایه است.

کرمان دانا/ عملیات احداث مدرسه در رابر آغاز شد

(10 تیر، 1400)
در ادامه فعالیت‌های پویش کرمان دانا، عملیات احداث مدرسه شش کلاسه در رابر طی آئینی با حضور رییس، عضو هیئت رییسه و دبیر کل اتاق کرمان، مدیرکل آموزش‌وپرورش و مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان و امام‌جمعه و فرماندار رابر و جمعی از مسئولان منطقه آغاز شد.
این مدرسه در زمینی به مساحت 497 مترمربع احداث خواهد شد که 40 میلیارد ریال هزینه برای ساخت آن برآورد شده است. زمین این مدرسه توسط خیر منطقه آقای فخرالدینی اهدا شده است.
رییس اتاق کرمان در این آئین با بیان این که نخستین مدرسه پویش کرمان دانا اواخر سال گذشته در رابر به بهره‌برداری رسید، گفت: خوشحالیم که مدرسه دوم نیز در این شهرستان با یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کلنگ زنی شد تا بخشی از کمبود فضای آموزشی منطقه جبران شود. سید مهدی طبیب زاده، افزود: دانش آموزان با تحصیل در مکان جدید و مناسب، شادی، نشاط، انگیزه و روحیه بیشتری به دست می‌آورند، اما محتوای آموزشی بسیار مهم‌تر از فضای آموزشی است که نظام آموزشی باید انجام دهد.

چهار طرح گردشگریِ استان کرمان بررسی شد

(13 تیر، 1400)
چهار طرح گردشگری استان کرمان شامل تمدن جیرفت و ثبت جهانی کُنار صندل، ساخت مستند قبه سبز کرمان، راه‌اندازی سایت صنایع‌دستی و گردشگری سیرجان و عرضه تولیدات صنایع‌دستی کرمان در جام جهانی 2022 قطر در نشستی با حضور رییس اتاق کرمان و رییس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از فعالان این حوزه بررسی شد.
محمدرضا بهرامی، رییس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان در این نشست با بیان این که این پروژه‌ها برای اجرا به اتاق کرمان پیشنهاد شده است، گفت: قرار است در این نشست جنبه‌های مختلف این طرح‌ها بررسی و در موردحمایت از آن‌ها تصمیم‌گیری شود.
در ادامه رییس اتاق کرمان در رابطه با طرح مربوط به ثبت جهانی کُنار صندل و پرداختن به تمدن جیرفت گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری استان، شهرستان جیرفت و تپه کُنار صندل به‌عنوان خاستگاه تمدن بشری است که می‌تواند جاذبه بزرگی برای کشور، استان کرمان و جیرفت باشد. سیدمهدی طبیب زاده افزود: پرداختن به این موضوع مهم در توان سازمان‌های دولتی و البته در اولویت برنامه‌های آن‌ها نیست، اما می‌توان با کمک گرفتن از مجموعه‌های مختلف، داشته‌های این منطقه را به بهترین نحو ممکن ارائه داد.

رئیس اتاق کرمان: تولید، مظلوم‌ترین بخش کشور است

(14 تیر، 1400)
رییس اتاق کرمان با تأکید بر این که تولید، مظلوم‌ترین بخش کشور است، گفت: اگر دستگاه قضایی به کمک تولید نیاید، تفکر بسته، عملکرد سلیقه‌ای، جهل، ترس و مسائل فرهنگی تیشه به ریشه تولید می‌زنند.
سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیته مالیاتی کمیسیون بیمه، بانک و مالیات اتاق کرمان افزود: اتاق کرمان از فعالیت‌های اقتصادی شفاف حمایت می‌کند، اما اگر فضای کسب‌وکار بهتر نشود، سرمایه‌گذاران به سایر استان‌ها می‌روند.
وی ادامه داد: تاکنون آب و محیط‌زیست را از دست داده‌ایم و تا چند سال آینده ظرفیت معادن نیز تمام می‌شود و اگر در این مدت سرمایه‌گذاری صورت نگیرد و اشتغال از بین برود، استان در دو دهه آینده چگونه می‌خواهد سر پا بماند؟

تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق کرمان و دانشگاه شهید باهنر کرمان امضا شد

(16 تیر، 1400)
در راستای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق کرمان و دانشگاه شهید باهنر کرمان به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه در آئینی با حضور سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق کرمان و محمدعلی طاهر، رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان به‌منظور توسعه زمینه‌های همکاری مشترک و همه‌جانبه، هدایت پژوهش‌های دانشگاهی به سمت اولویت‌ها و پاسخگویی به نیاز‌ بنگاه‌های اقتصادی استان و نیز ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های علمی و تخصصی، منعقد شد.
بهره مند شدن از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، اجرایی، کارگاهی، آزمایشگاهی، کتابخانه‌ای، ارتباطات ملی و بین‌المللی؛ ایجاد ارتباطات علمی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری مشترک، جذب اعتبارات مالی برای طرح‌های تحقیقاتی مشترک از منابع داخلی و خارجی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، انجام اقدامات اجرایی در خصوص ارتباط عملی بخش صنعت به‌منظور پاسخگویی به نیازهای بنگاه‌های اقتصادی و همچنین برنامه‌ریزی و سوق دادن دانشگاه به سمت راه‌اندازی کلینیک صنعت و مراکز مشترک تحقیق و توسعه با بخش صنعت، با استفاده از کلیه ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای از اهداف موردتوافق در این تفاهم‌نامه است.
برای اجرایی کردن این تفاهم‌نامه، کمیته شش نفره ای با عنوان کمیته سیاست‌گذاری بخش صنعت و دانشگاه متشکل از نمایندگان اتاق و دانشگاه به دبیری رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق تشکیل خواهد شد.

غرفه اتاق کرمان در نمایشگاه اوراسیا دایر شد

(19 تیر، 1400)
غرفه اتاق کرمان در اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از 18 تا 21 تیرماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران دایر شد.
در این غرفه شرکت سبزاندیشان سالم کشت آسیا (گلخانه کفایی)، شرکت بازرگانی مروارید سبز کویر، انجمن صنایع‌دستی استان کرمان، انجمن سنگ استان کرمان، گروه صنایع بسته‌بندی و سردخانه خرمای مهر (مهرآرا)، شرکت فرش دستباف محمودی، انجمن گلخانه داران جنوب استان کرمان، شرکت زرین طب مشرق زمین، انجمن صنایع غذایی جنوب کرمان و انجمن صنفی سردخانه داران جنوب استان، محصولات و خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.
این نمایشگاه با توجه به امضا توافق نامه تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به‌منظور توسعه تجارت ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آشنا شدن تجار و تولیدکنندگان پنج کشور با تجار و تولیدکنندگان ایرانی، در حال برگزاری است و موردحمایت دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتاق‌های بازرگانی پنج کشور عضو اتحادیه و همچنین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران، جهاد کشاورزی، نفت، امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و همچنین اتاق ایران قرار دارد و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شده است.

روسای اتاق کرمان و سازمان توسعه تجارت ایران از غرفه کرمان در نمایشگاه اوراسیا بازدید کردند

(21 تیر، 1400)
رییس اتاق، رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان و رییس سازمان توسعه تجارت ایران از غرفه کرمان و توانمندی‌های استان در نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا بازدید کردند.
رییس اتاق کرمان در این بازدید گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، ایران می‌تواند تولیدات و محصولات خود را با تعرفه‌های ترجیحی به کشورهای عضو این اتحادیه شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان صادر کند. سیدمهدی طبیب زاده افزود: در این نمایشگاه سعی شده برای معرفی بیشتر کرمان، گوشه‌ای از توانمندی‌های استان عرضه تا به تولیدکنندگان در زمینه اطلاع از بازارهای مختلف و آمادگی برای رقابت در این بازارها کمک شود.

استاندار: اتاق کرمان در تولید و اشتغال استان توازن ایجاد کرده است

(22 تیر، 1400)
استاندار کرمان با اشاره به این که اتاق کرمان به موضوع مهمی توجه داشته است، گفت: اتاق کرمان با بررسی‌های دقیق خود توانسته توازن لازم را در تولید و اشتغال استان ایجاد کند و به همین دلیل در حال حاضر بخشی از کارهای اساسی استان به اتاق کرمان سپرده شده است.
علی زینی‌وند در حاشیه بازدید از غرفه اتاق کرمان در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا، با تأکید بر این که اتاق کرمان، اتاق فکر و فرمان استان است، افزود: این مجموعه فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده که قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: اتاق کرمان نه‌تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین‌المللی معروف است که کارها را باهدف، برنامه، دانش و بررسی انجام می‌دهد که یکی از این اقدامات مهم، شرکت در نمایشگاه اوراسیاست که با توجه به مشکلات شرکت‌های کوچک و متوسط استان در بازاریابی و برندینگ، این نمایشگاه زمینه را برای دسترسی آن‌ها به بازارهای داخلی و بین‌المللی بیشتر فراهم می‌کند.

راه‌حل؛ انکار مشکل نیست

(26 تیر، 1400)
رییس اتاق کرمان با اشاره به نامناسب بودن فضای کسب‌وکار استان گفت: راه بهبود مستمر این فضا، انکار نامناسب بودن آن نیست و اتاق کرمان بیش از هر مجموعه دیگری به دلیل ارتباط با بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی بر نامناسب بودن این فضا واقف است.
سیدمهدی طبیب زاده در شصت و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مصادیق پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها افزود: بخش خصوصی بیشترین منفعت را از مناسب بودن فضای کسب‌وکار می‌برد و مطرح کردن رتبه نامناسب کرمان در این حوزه، برای بررسی بیشتر و پیگیری امور برای بهبود این فضاست.
وی ادامه داد: اتاق کرمان در پایش محیط کسب‌وکار فقط به محیط بیرونی و عوامل مؤثر بر آن توجه نداشته بلکه به بررسی محیط درون بنگاه‌ها نیز پرداخته و در این زمینه آسیب‌شناسی‌هایی در حوزه‌های تکنولوژی، بازاریابی، مدیریت و تأمین مالی بنگاه‌ها انجام داده است. طبیب زاده، با بیان این که اهداف مدنظر در تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها باید در سال جاری محقق شود، اظهار کرد: تولید باید رقابتی، قابل‌عرضه در بازارهای بین‌المللی و در حد استانداردهای قابل‌قبول باشد که پیگیری برای تحقق شعار سال در استان، مطالبه گری بیشتری را در جامعه ایجاد کرده است.

نایب‌رییس اتاق کرمان: افتتاح ساختمان دادرسی مالیاتی به بهبود فضای کسب‌وکار کمک می‌کند

(27 تیر، 1400)
نایب‌رییس اتاق کرمان گفت: افتتاح ساختمان دادرسی مالیاتی کرمان با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به بهبود فضای کسب‌وکار استان کمک می‌کند.
جلیل کاربخش در آئین افتتاح ساختمان دادرسی مالیاتی استان با حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور و مدیرکل امور مالیاتی استان، افزود: مطالبه راه‌اندازی این ساختمان از سوی بخش خصوصی در ابتدای سال 1397 با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و وزیر اقتصاد وقت در کرمان مطرح شد؛ زیرا محل سابق برگزاری هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی شایسته مؤدیان مالیاتی نبود

خودروسازها می‌توانند همکاری‌های اقتصادی کرمان و چین را افزایش دهند

(31 تیر، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: شرکت‌های خودروسازی استان می‌توانند همکاری‌های اقتصادی کرمان و چین را افزایش و نقش مهمی در صادرات و توسعه استان داشته باشند.
سیدمهدی طبیب زاده در نشست کارگروه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران-افغانستان و ایران-چین افزود: در سال گذشته در بخش خودروسازی استان، 327 میلیون دلار مراوده تجاری با کشور چین صورت گرفته که این ظرفیت تا حدود یک میلیارد دلار قابل افزایش است. وی ادامه داد: در این زمینه خودروهای جیلی، جک و لیفان ظرفیت خوبی دارند، به‌راحتی با وارد کردن قطعات موردنیاز، پیش‌فروش‌های اعلام‌شده را محقق کردند، اما شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور علی‌رغم برخورداری از حمایت جدی وزارت صمت، نتوانستند به تعهدات خود در زمینه پیش‌فروش‌ها عمل کنند.

کم‌توجهی‌ به قنوات بم آسیب جبران‌ناپذیری خواهد داشت

(10 مرداد، 1400)
در نشست کارگروه تخصصی دبیرخانه ثبت ملی تمدن قناتی بم در اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان، به توجه ویژه به قنوات بم تأکید و کم‌توجهی به آن همراه با آسیب جبران‌ناپذیر اعلام شد.
در این نشست این گونه مطرح شد که شکل‌گیری و حیات شهر بم به دلیل وجود قنوات آن است که متأسفانه تاکنون اقدام قابل‌توجهی برای حفظ و معرفی آن‌ها صورت نگرفته است. این نشست با حضور رییس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در شرق استان، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بم، مدیر پایگاه جهانی بم و نمایندگان مجموعه‌های مختلف مانند آب و جهاد کشاورزی برگزار و در آن گزارشی از دبیرخانه ثبت ملی تمدن قناتی بم و اقدامات صورت گرفته توسط اعضا ارائه شد

روابط تجاری کرمان و بنگلادش توسعه می‌یابد

(20 مرداد، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، توان تولید محصولات و نیازهای مصرفی استان و کشور بنگلادش، روابط تجاری بین دو طرف توسعه می‌یابد.
سیدمهدی طبیب‌زاده، در حاشیه نشست مجازی بررسی همکاری‌های اقتصادی کرمان و بنگلادش با حضور «جولیا معین»، رایزن بازرگانی کشور بنگلادش در ایران افزود: این نشست مجازی پیرو دیدار با سفیر کشور بنگلادش برگزار، ظرفیت‌ها و نیازهای دو کشور مطرح و برای توسعه معاملات تبادل‌نظر شد. وی تصریح کرد: سیاست و هدف اتاق کرمان قرار دادن صادرات در محور فعالیت‌های اقتصادی استان است و به همین دلیل تأمین نیاز بازارهای کشورهای هدف مانند بنگلادش در دستور کار قرار دارد.
طبیب زاده، اظهار کرد: طی یک برنامه طراحی‌شده توسط اتاق کرمان، ظرفیت‌ کشورهای هدف تحلیل، رقیبان شناسایی و از طریق سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی، متناسب با توان استان، استراتژی‌های ورود به بازار این کشورها ترسیم می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اقتصاد بنگلادش و شاخص‌های اقتصادی این کشور در ۱۵ سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته و توانسته در زمان شیوع کرونا بیش از هشت درصد رشد اقتصادی را تجربه کند.

مجموعه‌های شبه قضایی و فرآیندهای دادرسی آن‌ها تقویت شوند

(20 مرداد، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: با توجه به اهمیت تحقق عدالت در دعاوی کارگران و کارفرمایان بایستی مجموعه‌های شبه قضایی و فرآیندهای دادرسی آن‌ها حمایت و تقویت شوند.
سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست بررسی مشکلات هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، با اشاره به اهمیت فعالیت این هیئت‌ها در حوزه رسیدگی به دعاوی کارگران و کارفرمایان و تحقق شعار سال با موضوع تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها افزود: این هیئت‌ها از شأن و جایگاه بالایی برخوردار هستند و باید ازلحاظ زیرساختی و مالی حمایت شوند.
وی با اشاره به موضوع دستمزد نمایندگان هیئت‌های اداره کار و مکان نامناسب تشکیل جلسات این هیئت‌ها ادامه داد: اتاق برای افزایش انگیزه اعضای هیئت‌ها، این موضوع مهم را در کنار تجهیز محل برگزاری جلسات، از مبادی دولتی پیگیری و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
در ادامه جلیل کاربخش نایب‌رییس اتاق کرمان، افزود: حضور نیافتن نمایندگان دولت و قوه قضائیه در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار می‌تواند به دلیل عدم پرداخت حق‌الزحمه حضور آن‌ها باشد و همین عدم حضور بر کیفیت آرای صادرشده تأثیرگذار بوده است.

اراده جدی برای توسعه روابط تجاری استان با کشور چین وجود دارد

(23 مرداد، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: اراده جدی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور چین وجود دارد و کرمان می‌تواند در این خصوص به‌عنوان پایلوت و یک الگو برای سایر استان‌ها مطرح شود.
سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی بررسی همکاری‌های اقتصادی ایران و چین با حضور رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و جمعی از فعالان اقتصادی استان، با بیان این مطلب، بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش مبادلات تجاری تأکید و تصریح کرد: استان کرمان در زمینه جذب سرمایه از چین بویژه در حوزه معادن و صنایع وابسته و نیز صنعت خودرو در کشور پیشتاز است و در بخش صادرات غیرنفتی به چین رتبه نخست کشور را دارد.

رییس اتاق کرمان: در شرایط سخت تحریم، تولید توانسته اقتصاد کشور را سر پا نگه دارد

(23 مرداد، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی بر کشور تحمیل‌شده، تولید توانسته اقتصاد کشور را سرپا نگه دارد.
سید مهدی طبیب‌زاده، این مطلب را در شصت و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مصادیق پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها در حوزه‌های راه و شهرسازی و بانکی مطرح و عنوان کرد: دغدغه کشور باید توجه به تولید باشد. رییس اتاق کرمان افزود: در حال حاضر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان در دست اجراست که برخی از پروژه‌ها، دارای اولویت هستند و لیستی از آن‌ها و قوانین مزاحم، تهیه و با دستگاه‌های مربوط نیز جلساتی برای تسریع در اجرای آن طرح‌ها برگزار شده است.
وی با اشاره به رتبه نامناسب فضای کسب‌وکار استان کرمان در کشور، از قوانین مزاحم بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین عوامل عدم تحقق سرمایه‌گذاری‌ یاد کرد و ادامه داد: نتایج حاصل از تحقیق در خصوص عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور ارائه خواهد شد که در صورت تحقق نتیجه، ۷۰ درصد از مشکلات فضای کسب‌وکار برطرف می‌شود. طبیب زاده، فقدان اطلاعات و داده‌های آینده‌نگر را یکی از معضل‌های موجود در واحدهای تولیدی و دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای سرمایه‌گذاری دانست و افزود: برای حل این مشکل نیاز به پایگاه جامع اطلاعاتی است.

نشست آموزشی پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای مشاغل خرد و خانگی برگزار شد

(03 شهریور، 1400)
اولین نشست آموزشی پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای ثبت اطلاعات متقاضیان تسهیلات مشاغل خرد و خانگی در اتاق کرمان برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگانی از بانک رسالت، قرارگاه جنوب‌شرق ارتش و کمیته امداد امام خمینی همراه بود در خصوص راهکارهای تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی بحث و تبادل‌نظر شد. آموزش نحوه ورود اطلاعات، برطرف کردن پاره‌ای از محدودیت‌های بانکی و راهکارهای ثبت‌نام سربازانی که طی سه سال گذشته ترخیص شده‌اند از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

اتاق کرمان تأمین سوخت تراکتورهای کشاورزی را پیگیری می‌کند

(06 شهریور، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات پسته، خرما و مرکبات، موضوع تأمین سوخت تراکتورهای کشاورزی را پیگیری می‌کنیم. سیدمهدی طبیب زاده، در نشست پیگیری بیمه، پلاک گذاری و تأمین سوخت ادوات کشاورزی بویژه تراکتورها افزود: استان کرمان سهم مهمی از کشاورزی کشور را دارد و با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات از هر روشی برای پیگیری مشکلات کشاورزان استفاده خواهد شد.
در این نشست جلیل کاربخش، نایب‌رییس اتاق کرمان نیز با اشاره به اهمیت واکسیناسیون عوامل تولید در کشاورزی و مشکل تأمین مالی صادرکنندگان این حوزه، خواستار افزایش حد آستانه معافیت‌های کشاورزی به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان شد. محمدرضا ترابی موسوی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: تأمین سوخت ادوات کشاورزی و نحوه اختصاص آن از مشکلات جدی کشاورزان بویژه در آستانه فصل برداشت محصولات است و با توجه به فرسودگی تعداد زیادی از این تراکتورها موضوع بیمه و پلاک گذاری این وسایل تبدیل به یک معضل شده که به این موضوع باید هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

مغایرت‌ها و ناهماهنگی بین زیرمجموعه‌های دستگاه‌های دولتی برای اجرای طرح‌های مختلف مشکل‌ساز شده است

(13 شهریور، 1400)
سید محمدرضا ترابی موسوی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان، در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی استان گفت: باید از انگیزه دولت جدید و فرصت ایجادشده استفاده کرد و با تشکیل چنین جلساتی، مشکلات را جمع‌بندی و به دولتمردان ارائه نمود.
ترابی موسوی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی، افزود: مبلغ اختصاص‌یافته برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین بر اساس برآوردهای گذشته است و با توجه به افزایش بهره‌وری با اجرای این طرح‌ها، لازم است اعتبارات اختصاص‌یافته به این بخش افزایش یابد و خرده‌مالکان نیز برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری توجیه شوند. وی گفت: عدم تخصیص سهمیه سوخت به تراکتورهای فاقد پلاک بویژه در فصل برداشت پسته و خرما از مشکلات مهم حوزه کشاورزی استان است و اتاق کرمان این موضوع را پیگیری می‌کند.

پایانه صادراتی جنوب استان در صورت تأمین اعتبار فاینانس راه‌اندازی می‌شود

(14 شهریور، 1400)
سیدمهدی طبیب‌زاده رییس اتاق کرمان، در هفتمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: پایانه صادراتی جنوب استان کرمان در صورت تأمین اعتبار فاینانس تا آذرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: قرار است پایانه صادراتی جنوب استان کرمان با مشارکت یک شرکت هلندی راه‌اندازی شود. وی افزود: با توجه به وجود محصولات فراوان صادراتی در جنوب استان کرمان بویژه در بخش کشاورزی و معدن، نیاز است پایانه صادراتی این منطقه فعال شود و با پیگیری‌های انجام-شده و در صورت مشارکت ۱۴۰ هزار یورویی یک شرکت هلندی، این پایانه تا آخر پاییز امسال راه‌اندازی خواهد شد.
طبیب زاده، خاطرنشان کرد: در زمان دولت دوازدهم تفاهم‌نامه‌ای برای راه‌اندازی پنج پایانه صادراتی در کشور منعقدشده که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها بین اتاق کرمان، استانداری و وزارت صمت بوده و جا دارد این تفاهم‌نامه در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قرار بگیرد.
در ادامه این نشست، استاندار کرمان خواستار همکاری همه دستگاه‌ها برای راه‌اندازی پایانه صادراتی جنوب استان کرمان شد. علی زینی وند، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که حتی در زمان دولت قبل منعقد شده اند، از جمله تفاهم‌نامه استانداری، وزارت سابق صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی برای توسعه استان، باید اجرایی شوند.

تنها ۴۳ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شود

(16 شهریور، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: به‌رغم این‌که کرمان در ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور و حتی جهان قرار دارد، اما تنها ۴۳ مگاوات برق از خورشید در این استان تولید می‌شود.
سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشستی با موضوع انرژی پاک (انرژی خورشیدی) که با حضور سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری برگزار شد، با اشاره به هزینه‌های بالای تولید برق، بر توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تأکید کرد و افزود: جای سؤال است که چرا با وجود هزینه‌های بالای تولید برق و پرداخت یارانه انرژی، از راه‌اندازی و فعالیت نیروگاه‌های خورشیدی حمایت نمی‌شود، موضوعی که باعث دلسردی سرمایه‌گذاران این بخش شده است.

رییس اتاق کرمان: مشکلات بخش کشاورزی ناشی از حکمرانی بد است

(20 شهریور، 1400)
سومین گردهمایی روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی سراسر ایران به میزبانی اتاق کرمان و با حضور روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های سراسر کشور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ذبیح‌الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد. در این گردهمایی سیدمهدی طبیب زاده، با بیان این مطلب افزود: کشاورزی بخشی مهم و استراتژیک است و در بحث تأمین امنیت غذایی و اشتغال وسیع، نقشی کلیدی در اقتصاد کشور دارد و به همین دلیل باید به بهترین شکل اداره شود. وی اظهار کرد: عدم حکمرانی خوب در حوزه کشاورزی موجب ضایع شدن منابع کشور می‌شود، لذا لازم است برای بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد کشاورزی برنامه‌ریزی مناسب انجام شود. وی با اشاره به شاخص‌های برتر استان کرمان در کشاورزی از جمله تولید پسته، خرما، مرکبات و محصولات گلخانه‌ای، بر توسعه روش‌های نوین کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری تأکید کرد و گفت: اتاق کرمان به دنبال توسعه کشاورزی مدرن است و در همین راستا، به همت اتاق کرمان انجمن گلخانه داران جنوب و شرق استان راه‌اندازی شده است.
در ادامه این نشست، سیدمحمدرضا ترابی موسوی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با اشاره به حضور روسای کمیسیون‌های کشاورزی ۲۲ استان در کرمان بیان کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی مطرح کردن مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی و ارائه جمع بندی مباحث به کمیسیون‌های اقتصاد و کشاورزی مجلس و اتاق ایران برای تصمیم‌گیری در سطح دولت است

پایدار بودن مهم‌ترین موضوع در ایجاد شغل است

(21 شهریور، 1400)
رییس اتاق کرمان گفت: مسئله ایجاد شغل مهم است، اما مهم‌تر از آن پایدار بودن شغل ایجاد شده است.
سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با موضوع بررسی وضعیت اشتغال، افزود: باید بررسی کرد که آیا شغل‌های ایجاد شده در سال‌های بعد نیز ماندگار هستند یا خیر، زیرا پایداری شغل موضوعی بااهمیت است. وی در خصوص ایجاد ۱۲ هزار شغل خرد و خانگی از منابع مالی شرکت‌های بزرگ استان بیان کرد: اتاق کرمان به‌عنوان دبیر انجام این طرح و بانک رسالت به‌عنوان بانک عامل بر نحوه استفاده از تسهیلات نظارت دارند تا وام‌ها در مسیر خود استفاده شوند.
طبیب‌زاده، با اشاره به این که به دنبال ایجاد یک بازار مجازی برای تضمین آینده این مشاغل هستیم، خاطرنشان کرد: ایجاد این ۱۲ هزار شغل مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است و برای تسریع در اجرای طرح و هماهنگی با بانک رسالت، زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و انجام آن بستری مناسب برای سال‌های آینده است. وی همچنین با اشاره به جایگاه و نقش پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای سرعت بخشیدن در استعلام‌ها و صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، فعالیت موفق آن را منوط به همکاری همه دستگاه‌ها دانست و گفت: پنجره واحد سرمایه‌گذاری می‌تواند در سرعت و کیفیت امور سرمایه‌گذاری استان اثر مثبت داشته باشد.

رئیس اتاق کرمان: مشکل بزرگ اقتصاد استان بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط است

(25 شهریور، 1400)
سیدمهدی طبیب‌زاده، در شصت و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی وضعیت صنایع کوچک و متوسط افزود: موضوعات این شورا بر اساس استراتژی مشخص مطرح می‌شوند و در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در اقتصاد استان بی‌توجهی به صنایع کوچک و متوسط است که نتیجه آن از بین رفتن ۷۶ هزار فرصت شغلی در سال ۹۹ و خالص اشتغال منفی ۳۳ هزار است. وی افزود: صنایع کوچک و متوسط استخوان‌بندی اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند و توجه به این واحدها از طریق تأمین مالی، حمایت‌های بیمه‌ای، بانکی و نیز معافیت‌های مالیاتی با سازوکارهای مشخص، می‌تواند موجب ایجاد اشتغال، خودکفایی، افزایش جی دی پی و توسعه استان شود.

کرمان دانا؛ دومین مدرسه اتاق کرمان در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

(30 شهریور، 1400)
در آستانه سال جدید تحصیلی دومین مدرسه اتاق کرمان در قالب پویش «کرمان دانا» در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.
رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق کرمان در آیین افتتاح این مدرسه در روستای آبشکی از توابع شهرستان نیک شهر استان سیستان و بلوچستان، گفت: دانش‌آموزان برای اینکه در جامعه رشد و تعالی داشته باشند، نیاز به فضای آموزشی مناسب دارند. حسین نجف‌آبادی، افزود: مدرسه «کرمان دانا 60» دومین مدرسه ساخته‌شده توسط اتاق کرمان در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان است که با ساخت این مدرسه ۴ کلاسه، دیگر نیاز نیست دانش‌آموزان مسافت زیادی برای حضور در مدارس مناطق اطراف طی کنند. وی ادامه داد: توجه به این دانش‌آموزان مظلوم و محروم یک سعادت بزرگ است و از خیران درخواست حمایت و همراهی بیشتر برای مشارکت در این امر خداپسندانه را داریم.
دبیر کل اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: ساخت این مدرسه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی اتاق کرمان انجام شد. حسن امیری، افزود: پس از زلزله سال 1396 در استان کرمانشاه، اتاق کرمان توانست اولین مدرسه را در بخش ثلاث باباجانی این استان احداث کند و پس از آن در پی وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان ساخت ۲ مدرسه در این استان در دستور کار قرار گرفت. وی اظهار کرد: سال گذشته یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای عزیزآباد از توابع شهرستان کنارک ساخته شد و امسال نیز مدرسه ۴ کلاسه روستای آبشکی از توابع شهرستان نیک شهر در فضایی به مساحت ۱۷۵ مترمربع و با ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار در کمتر از ۵ ماه احداث شد. امیری خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این مدرسه، ۹۰ دانش‌آموز این روستا و روستاهای اطراف از فضای آموزشی مناسب بهره‌مند شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *