گزارش نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های ساختمانی جیپور هند

عباس عزیززاده
کارشناس ارشد مهندسی معدن و عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ کرمان

نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های ساختمانی جیپور هند بانام Stonemart 2019، بزرگ‌ترین نمایشگاه سنگ کشور هند است که از تاریخ ۱۱ الی ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ (201931January-3February)در شهر جیپور کشور هند برگزار شد، این نمایشگاه جهانی سنگ‌های طبیعی، محصولات فرعی و خدمات جامع را با همکاری ذینفعان صنایع سنگ یعنی تولیدکنندگان داخلی، خارجی و صادرکنندگان / واردکنندگان، مصرف‌کنندگان و خریداران، کارشناسان، ارائه‌دهندگان فناوری، معماران، سازندگان، توسعه‌دهندگان، شرکت‌ها و غیره به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه با همکاری فدراسیون سنگ هند و همچنین اتاق بازرگانی این کشور و همچنین انجمن سرمایه‌گذاران مناطق صنعتی راجستان هند برگزار می‌شود. نمایشگاه مذکور در مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع، با ۴۶۳ غرفه دار داخلی و ۱۵۶ غرفه دار خارجی از کشورهایی چون آلمان، چین، یونان، ایران، ایتالیا، عمان، اسپانیا، ترکیه و امارات متحده در سال ۲۰۱9 برگزار شد.
در این نمایشگاه بیش از ۳۰ هزار بازدیدکننده داخلی و 1۵۰۰ بازدیدکننده از ۶۰ کشور دنیا و بیش از ۱۰۰۰ معمار حضور یافتند. ارزش تجاری این نمایشگاه بالغ بر ۲۶۵ میلیون دلار برآورد شده است.
در بخش B2B این نمایشگاه فضایی ایده آل برای آشناسازی تجار، انجام معاملات بین‌المللی و گفتگوی‌های فرامرزی، توسعه کسب‌وکار، مذاکرات تجاری و ایجاد شبکه‌های فروش فراهم شده بود.
در این نمایشگاه چهار روزه آخرین تولیدات سنگ‌های طبیعی و صنایع جانبی از طرف کشورهای شرکت‌کننده ارائه شد. به گفته کارشناسان اقتصادی، برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تأثیر بسزایی بر افزایش حجم واردات و صادرات سنگ‌های طبیعی میان کشورهای شرکت‌کننده داشته باشد. بازار سنگ و کاربرد این محصول معدنی در کشور هند بسیار عالی است و در نمایشگاه سنگ هند که یک سوپرمارکت بزرگ از انواع سنگ‌ها است این نکته کاملاً به چشم می‌آمد.
در بازدیدی که پس از نمایشگاه از کارخانه‌های فرآوری سنگ کشور هند در محدوده‌ی شهر جیپور به عمل آمد، کارخانه‌های مدرن هند بسیار کم تعداد بود و بیشتر فرآوران با استفاده از متدهای سنتی محصولات خود را تولید می‌کردند. در همان نگاه گرچه تعداد کارخانه‌های مدرن در این منطقه کم تعداد بود ولی به لحاظ تولید و خروجی محصول با تکیه بر نیروی ارزان تفاوت چند برابری کاملاً محسوس بود.
ایران با دارا بودن 40 میلیارد تن ذخایر قطعی سنگ، در رتبه دهم جهان و با برخورداری از چهار میلیارد تن ذخایر قطعی سنگ‌های تزئینی در رتبه چهارم قرار دارد، این رتبه از نظر تنوع رنگ در حوزه سنگ‌های آهکی (سنگ‌های مرمریت، مرمر و تراورتن ها) مقام نخست را دارا است.
استان کرمان در زمینه ذخایر معدنی سنگ‌های تزئینی از نظر تنوع در رنگ و نوع سنگ از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده و بازار سنگ کشور هند می‌تواند به‌عنوان جایگاهی مناسب برای عرضه سنگ‌های متنوع این استان، موردتوجه صادرکنندگان ایرانی بالأخص کرمانی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *