کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان؛ عزمی راسخ، تلاشی مستمر

عباس جبالبارزی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان و ایران و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان

کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان به‌عنوان یک کمیسیون فعال و پیشرو سال‌هاست که در حل مشکلات فضای کسب‌وکار و فعالان اقتصادی در تلاش است.
در همین راستا برای اطلاع از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده توسط این کمیسیون، گفت‌وگویی صمیمانه داشته‌ایم با عباس جبالبارزی رئیس کمیسیون و از نتایج راهگشای این اقدامات جویا شده‌ایم.

جناب آقای مهندس، کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان به دنبال تحقق چه مأموریت و اهدافی تشکیل شده و فعالیت می‌کند؟

به‌طورکلی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی از نظر قانونی در جایگاه مشورتی هستند و وظیفه ارائه مشاوره در حوزه تخصصی کار کمیسیون به هیئت نمایندگان و هیئت‌رئیسه دارند، اما کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با توجه به مشکلات متعدد تولید به اجبار وارد کار اجرایی و پیگیری حل مسائل و مشکلات فعالان این حوزه شده است. در این راستا اهداف و برنامه‌های این کمیسیون را می‌توان در چهار محور اصلی برشمرد:
1. پیگیری حل مسائل و مشکلات جاری بنگاه‌های صنعتی و معدنی
2. طرح مشکلات مربوط به قوانین، مقررات و بخشنامه‌های مزاحم در سطح ملی و اتاق ایران و تلاش برای اصلاح آن‌ها
3. ارائه مشاوره در خصوص سرمایه‌گذاری و سایر موارد به فعالان حوزه صنعت و معدن
4. انجام اقدامات لازم در خصوص ارتباط بهینه و کارا بین صنعت و دانشگاه

تا چه میزان به این اهداف کمیسیون دست‌یافته‌اید؟

طبق آخرین نظرسنجی انجام‌شده از اعضای گروه تلگرامی عضو کمیسیون، 85 درصد رضایت از عملکرد کمیسیون به‌دست‌آمده است.
در حوزه پیگیری حل مسائل و مشکلات جاری بنگاه‌های صنعتی و معدنی، کمیسیون همواره سعی کرده تا در حد توان و اختیاراتش مشکلات واحدهای تولیدی که مدیران آن‌ها به کمیسیون مراجعه می‌کنند را پیگیری و حل نماید، از این جمله می‌توان به پیگیری در خصوص وارد مدار کردن ترانس برق شماره 2 شهرک صنعتی 2 کرمان (خضرا) که نزدیک به 5 سال متوقف بود و به دلیل کمبود ظرفیت، مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی به وجود آورده بود، اشاره کرد. از مهم‌ترین اقداماتی که در کمیسیون با هدف رفع مشکلات کسب‌وکارها انجام شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیگیری و حل مسائل مالیاتی و مسائل تأمین اجتماعی واحدهای تولیدی با همکاری کمیسیون بانک بیمه و مالیاتی،
  • برگزاری جلسه با مدیریت شرکت گاز در خصوص تقسیط قبوض گاز بنگاه‌های تولیدی مشکل‌دار و همچنین اخذ مصوبه از کارگروه رونق تولید برای جلوگیری از قطع گاز کارخانه‌های سیمان مگر در مواردی که شورای تأمین به دلیل مشکلات کمبود گاز در فصل زمستان مصوبه بدهد،
  • پیگیری در خصوص تغییر تعرفه برق روشنایی معابر شهرک‌های صنعتی از تجاری به صنعتی،
  • حمایت و انجام اقدامات لازم با همکاری انجمن صنفی کارفرمایان در خصوص راه‌یابی نمایندگان بخش صنعت به هیئت‌های حل اختلاف تشخیص و تجدیدنظر سازمان تعاون و کار و رفاه اجتماعی،
  • پیگیری اخذ مجوز و تخصیص زمین نیروگاه مکران که با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در دست احداث است،

و بسیاری موارد دیگر که امکان برشمردن تمامی آن‌ها نمی‌باشد.
در راستای ارائه مشاوره نیز به همه دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده‌ایم که کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشاوره ارائه دهند. در کشور ما متأسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به وضعیت بازار محصول خود، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و در مرحله بعد به دنبال بازاریابی و فروش محصول تولیدی هستند، طبیعتاً نتیجه این می‌شود که بسیاری از این بنگاه‌ها به دلیل اشباع بازار و یا در نظر نگرفتن سایر پارامترها و الزامات بازار با شکست مواجه می‌شوند، به جرأت می‌توان گفت بیش از 40 تا 50 درصد واحدهایی که با مشکل مواجه هستند بدون مطالعه بازار، کار خود را آغاز کرده‌اند. تلاش ما در کمیسیون بر این است که برای پیشگیری از این موضوع حتی‌الامکان به مراجعینی که قصد سرمایه‌گذاری دارند مشاوره‌های لازم را ارائه دهیم. در همین خصوص 23 نفر از کارآفرینان باسابقه و موفق در کسب‌وکار که عضو کمیسیون می‌باشند آمادگی دارند در بخش‌های مختلف صنعت و معدن به متقاضیان ارائه مشاوره داشته باشند. متقاضیان می‌توانند برای استفاده از خدمات مشاوره با دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان هماهنگ نمایند.

لطفاً چند مورد از اقدامات مهمی که تاکنون توسط جنابعالی در دوره هشتم اتاق‌ها انجام شده است بفرمایید.

اقدامات زیادی انجام شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درخواست از وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تعیین نمایندگان خود در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر سازمان اجتماعی خارج از سازمان فوق که خوشبختانه از بهمن‌ماه امسال اجرایی شده و با این اقدام هیئت‌ها از ترکیب یک‌طرفه خارج شده و آرای صادره عادلانه‌تر خواهد بود.
  • معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت که در سطح ملی از طریق شورای گفتگوی کشوری پیگیری شد و خوشبختانه در قانون بودجه 97 مصوب شد و امیدواریم به‌زودی با تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود. بنگاه‌های زیان ده با استفاده از این امتیاز قانونی می توانند با تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، مازاد آن را به حساب افزایش سرمایه منظور کنند و از تسهیلات بانکی برای فعالیت بنگاه‌های خود استفاده کنند.
  • پیگیری و اجرایی کردن ماده 39 قانون رفع موانع تولید در خصوص ایجاد سامانه برخط استعلام تأمین اجتماعی از طریق اتاق ایران که خوشبختانه اجرایی شده و ازاین‌پس فعالان اقتصادی که بدهی قطعی شده نداشته‌اند، نیازی به مراجعه حضوری به این سازمان برای اخذ استعلام ندارند.
  • توافق با ریاست محترم دانشگاه باهنر در خصوص انتخاب و انتصاب مدیر ارتباط صنعت و دانشگاه از بخش خصوصی که مدیر فوق توسط کمیسیون معرفی و مشغول به کار شده است. در اولین قدم با همکاری واحدهای صنعتی طرح کارورزی دانشجویان رشته‌های مهندسی برای آموختن آموزش‌های کاربردی آغاز شده و تاکنون نزدیک به 300 دانشجو در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. کمیسیون عمیقاً معتقد است که دانشگاه‌ها باید برای مشارکت با صنعت در سود و زیان پروژه‌ها سهیم باشند و به واحد تحقیق و توسعه بخش صنعت و معدن تبدیل شوند.
  • پیگیری و برگزاری و شرکت در جلسات مختلف برای اصلاح قیمت زغال‌سنگ. خوشبختانه با مساعدت نمایندگان محترم مجلس و استاندار محترم و وزیر محترم صنعت طی دو مرحله افزایش قیمت داده شده که تا حدودی مشکلات شرکت‌های زغالی را کاهش داده است. البته مسئله پرداخت دیرهنگام مطالبات فعالان این بخش توسط شرکت ذوب‌آهن و همچنین واردات زغال کماکان از مشکلات اصلی این حوزه می‌باشد که امیدواریم با فعال شدن انجمن زغال‌سنگ استان در ابتدای سال 97 بتوانیم نسبت به حل این مشکلات نیز اقدام اساسی انجام دهیم.
  • شناسایی مشکلات و مسائل ایمنی معادن و ارائه راهکار جهت بالا بردن موارد ایمنی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها. در این مورد یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های ما از دولت محترم و نمایندگان مجلس تخصیص حداقل 1 درصد از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده دریافتی از بخش معدن برای بالا بردن ایمنی معادن می‌باشد.

جنابعالی به‌عنوان یکی از صاحب‌نظران حوزه صنعت و معدن مشکلات اصلی این حوزه را چه می‌دانید.

اول: نرخ بهره بانکی بالا که عملاً برای بخش تولید توجیه اقتصادی ندارد.
دوم: قبول اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط بدون رسیدگی که از خواسته‌های اصلی بخش تولید است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 94 بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر این‌که سازمان امور مالیاتی اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط را بدون رسیدگی قبول و برگه مالیاتی قطعی را صادر کند که متأسفانه به دلیل ابلاغ دیرهنگام اجرایی نشد و برای سال 95 نیز تمدید نگردید و درنتیجه تاکنون عملیاتی نشده است، اکنون درصدد هستیم تا برای سال 96 و 97 این مسئله ابلاغ گردد. امیدواریم از ابتدای سال 98 با اجرای طرح جامع مالیاتی و اجرای کامل قانون جدید مالیات‌ها این مشکل برای همیشه حل شود و موضوع مالیات بر مبنای ریسک جای خود را به رسیدگی‌های فعلی دهد.
سوم: عرضه بیشتر از تقاضا و مشکل فروش بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط که بایستی سازمان توسعه و تجارت با همکاری سازمان صنایع کوچک با ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات با مشارکت فعالان بخش خصوصی و حمایت از این شرکت‌ها و همچنین ایجاد دفاتر صادراتی در کشورهای هدف به حل این معضل کمک کند. در غیر این صورت برخی از این واحدها به دلیل مشکل فروش در سال‌های آینده تعطیل خواهند شد.
چهارم: فضای نامناسب کسب‌وکار کشور. رتبه 124 کشور در مطالعات فضای کسب‌وکار بانک جهانی، عملاً نشانه‌ای از وجود مشکلات فراوان در مسیر تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی می‌باشد و رساندن این رتبه به دورقمی زیر 50 از اصلی‌ترین درخواست‌های بخش خصوصی است.
پنجم: تأمین مالی نامتناسب با ماهیت بنگاه‌های کوچک و متوسط
ششم: ضعف سرمایه‌گذاری و حمایت دولت از اکتشافات معدنی و فقدان شرایط مناسب برای جذب شرکت‌های معتبر خارجی در این خصوص.

برنامه کمیسیون برای سال 97 چیست؟

اصلی‌ترین برنامه‌های کمیسیون برای سال 97 عبارت‌اند:

  • پیگیری و تلاش جهت حل مشکلات بنگاه‌های تولیدی استان که به کمیسیون مراجعه می‌کنند،
  • انجام اقدامات لازم برای تشکیل انجمن خانه معدن کرمان و ثبت آن در اتاق ایران با همکاری واحد امور تشکل‌های اتاق،
  • کمک به تشکیل و راه‌اندازی سیستم پیمانکاری فرعی (spx ) با همکاری شرکت شهرک‌ها و سازمان صنایع کوچک و با استفاده از ظرفیت یونیدو،
  • پیگیری در خصوص اخذ بخشنامه از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای قبول کردن اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط سازمان مالیاتی از طریق اتاق ایران و سایر مراجع،
  • پیگیری در خصوص تخصیص حداقل 30 درصد از سهم مالیات ارزش‌افزوده پرداختی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی اداره‌کننده شهرک‌ها،
  • پیگیری در خصوص پرداخت سهم تولید از یارانه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و یارانه وام‌های پرداختی طرح رونق تولید که در سال 96 به بنگاه‌های تولیدی پرداخت شده است،
  • پیگیری لازم در خصوص ایفای نقش صندوق‌های ریسک‌پذیر به‌صورت کاملاً واقعی برای کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط در استفاده از خدمات این صندوق‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *