کمیسیون بانک، بیمه و مالیات اتاق کرمان؛ در تکاپوی تسهیل فضای کسب‌وکار

جلیل کاربخش راوری

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و کرمان

در میانه‌های فعالیت‌ دوره هفتم هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (شهریور91) به جمع اعضای هیئت نمایندگان این مجموعه راه یافتم و از ابتدای دوره هشتم (سال94) به‌عنوان رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان و همچنین نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی در اتاق ایران فعالیت می‌کنم. مأموریت اصلی این کمیسیون بررسی، کارشناسی و نقد و تحلیل موضوعات مرتبط با مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی از نگاه بخش خصوصی به‌منظور کمک به توسعه اقتصادی استان است. در این راستا برنامه‌های کمیسیون در سه بخش بررسی امور ساختاری (قانونی)، بررسی امور اجرایی دستگاه‌ها و نهادها و بررسی کارشناسی مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی در سطح استانی و ملی (بر اساس سرفصل‌های پیشنهادی) تعریف شده است. همواره سعی داشته‌ایم در راستای مأموریت کمیسیون گام برداریم و البته در برخی موارد حتی از برنامه هم جلوتر بودیم.
در زمینه ی بررسی امور ساختاری، اقداماتی مانند شناسایی و احصاء ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی اسناد بالادستی، آیین‌نامه‌ها، بخش‌نامه‌ها، شناسایی و احصا قوانین و مقررات مخل و مزاحم فعالان اقتصادی، بررسی کارشناسی و ارائه راهکار و پیشنهاد، تصویب قوانین و مقررات در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد. همچنین بررسی امور اجرایی دستگاه‌ها و نهادها از طریق شناسایی و احصاء ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی، ارائه راهکار و پیشنهاد مناسب در زمینه ی نحوه عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در حال انجام است.
احصاء مشکلات و خواسته‌های بخش خصوصی در حوزه‌های سه‌گانه برای لحاظ کردن در برنامه ششم توسعه و آسیب‌شناسی عقود موجود در سیستم بانکی با تأکید بر موارد مصداقی از دیگر اقدامات کمیسیون است. دیگر سرفصل‌های این بخش نیز آسیب‌شناسی سیستم اعتبار سنجی بانکی به‌منظور تسهیل شرایط اخذ تسهیلات برای اعضای اتاق، آسیب‌شناسی عدم قدرت پذیری صنعت بیمه به‌منظور ارائه خدمات متنوع به فعالان اقتصادی و چگونگی حل مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از طریق سیستم بانکی است.
همان‌طور که می‌دانید؛ طبق ماده چهار قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اتاق‌ها موظف به پایش محیط کسب‌وکار شدند. از این رو در ابتدای سال 96 برای اولین بار پایش فضای کسب‌وکار با محوریت اتاق بازرگانی انجام شد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده در این مرحله و نیز دو مرحله بعد، تأمین مالی به‌عنوان اولین و اصلی ترین مشکل فضای کسب‌وکار مطرح شد. دومین مشکل در حوزه مالیات‌ها و مشکل سوم در بخش بیمه بود؛ یعنی مشکلات اصلی فضای کسب‌وکار به حوزه مأموریت این کمیسیون برمی‌گردد و نشان از اهمیت عملکرد آن دارد. پس از آن با عزمی راسخ تر به جمع‌آوری مشکلات تخصصی اعضاء و بررسی کارشناسی و پیگیری رفع آن‌ها به‌صورت موردی، جمعی در اتاق و یا در نشست اعضای هیئت نمایندگان پرداختیم و در مواردی که نیاز به تغییر قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای حل مشکل بود، آن را به شورای گفت وگو و قانون برنامه پنجم (کمیته ماده 76) ارجاع دادیم.
کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی مشکلات فعالان اقتصادی را در چند بخش مختلف پیگیری کرده است. به‌عنوان مثال کرمان یک استان صادراتی است و باید برای تأمین مالی صادرات محصولات برنامه خاصی داشته باشد که در این زمینه کمیسیون از سه سال پیش به بخش تأمین مالی برای صادرات محصولات بخصوص تأمین مالی محصولات کشاورزی ورود کرده است و موفق شدیم با رایزنی با سازمان جهاد کشاورزی، منابعی از محل صندوق توسعه ملی را برای صادرات محصولات پسته و خرما اختصاص دهیم که فعالان اقتصادی با معرفی این کمیسیون و محوریت جهاد کشاورزی از بانک‌های کشاورزی و توسعه صادرات، تسهیلات لازم را دریافت کردند.
همچنین حسابرسی تأمین اجتماعی که برای فعالان اقتصادی مشکل‌ساز بود به شورای گفت‌وگو ارجاع شد و چنان بازتاب خوبی داشت که منجر به مصوباتی در سطح ملی شد. به‌عنوان مثال مشکل حسابرسی تأمین اجتماعی که قبلاً تا 10 سال ورود می‌کرد از انتهای سال گذشته با مصوبه‌ای که در شورای گفت‌وگوی استانی در ابتدای سال 95 داشتیم و به مصوبه شورای گفت‌وگوی کشور و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز رسید، برطرف شد.
در ادامه برخی از توفیقات کمیسیون بانک، بیمه و امور مالیاتی اتاق کرمان در قالب گزارش عملکرد این کمیسیون خواهد آمد.

در حوزه بانک:

  •  پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد برای تخصیص خط اعتباری ویژه به صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان که با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی، استانداری کرمان و سازمان جهاد کشاورزی بدین شرح مصوب شد:
  • سال 94، 2000 میلیارد ریال با عاملیت بانک‌های کشاورزی، توسعه صادرات و توسعه تعاون مصوب شد.
  • سال 95، 2000 میلیارد ریال با عاملیت بانک کشاورزی و توسعه صادرات مصوب شد.
  • سال 96، 2000 میلیارد ریال از محل منابع تلفیقی بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی مصوب شد.
  • سال 96، 1000 میلیارد ریال از محل منابع تلفیقی بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی مصوب شد که برای سال 96 تاکنون 120 نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک کشاورزی و 6 نفر به بانک توسعه صادرات معرفی شده‌اند که روند پرداخت آن از طریق کمیته‌ای متشکل از نماینده استانداری، نماینده جهاد، نماینده بانک‌های عامل و اتاق در دست بررسی هست و تاکنون بانک کشاورزی حدود 800,000 میلیون ریال پرداخت و بانک توسعه صادرات حدود 500,000 میلیون ریال پرداخت نموده است.
  • پیگیری دریافت جوایز صادراتی به صادرکنندگان استان تا حصول نتیجه به‌منظور بهره‌مندی صادرکنندگان استان از یارانه کمک سود تسهیلات از محل منابع مشوق‌های غیرمستقیم.
  • پیگیری رفع مشکلاتی که صادرکنندگان خرما و پسته در زمینه ی انتقال ارز با بانک ملی مسکو دارند مکاتبه گردید و برای پیگیری این مسائل ریاست کمیسیون به مدیرعامل بانک ملی ایران معرفی گردیدند.
  • با اداره امور شعب بانک ملی کرمان در خصوص مشکلات نرخ مبادله تبدیل روبل به ریال که مبنای تبدیل ارز با سامانه سنا را ملاک عمل قرار نمی‌دهند مکاتبه و خواستار پیگیری موضوع برای حل مشکل صادرکنندگان شدیم.
  • مکاتبه با قائم‌مقام دبیر کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص پیگیری مشکل شرکت‌هایی که در زمینه-ی عدم اجرای دستورالعمل چگونگی رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی گذشته بانک مرکزی مشکل دارند.
  • رایزنی با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در خصوص بررسی پیشنهاد الحاقی به لایحه بودجه سال 95 و اصلاح ماده 20 قانون رفع موانع تولید که بر اساس این مصوبه، دولت موظف است نسبت به تعیین تکلیف فرآیند تسویه بدهی ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت اعم از موارد تهاتر شده با بانک‌های ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات ایران پس از تصویب این اصلاحیه اقدام کند، مکاتبه گردید.
  • جلسه‌ای با حضور دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها، رئیس سازمان صنعت و معدن، نماینده شرک شهرک‌ها، روسای سایر بانک‌ها و رئیس اتاق برگزار و مقرر شد: تبصره 1 ماده 9 قانون معادن کشور اجرایی گردد و کنسرسیوم بانکی تشکیل شود، یوز انس به مدت سه سال تضمین شود، ماهانه گزارشی از عملکرد بانک‌ها برای اتاق کرمان ارسال شود
  • بررسی پیش‌نویس لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه و آخرین ویرایش بسته مقررات زدایی کمیته فنی توسط اعضاء کمیسیون و ارسال نظرات اصلاحی به ریاست اتاق ایران.
  • با پیگیری‌های این کمیسیون از طریق معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان، فعالین حوزه صادرات عضو اتاق (دارندگان کارت بازرگانی) دیگر ملزم به دریافت جواز کسب از اتاق اصناف نمی‌باشند.
  • در حوزه تأمین اجتماعی:
  •  بیش از 200 مورد از فعالان اقتصادی استان کرمان برای بهره‌مندی از مصوبه شماره 3992/ت 53191 ه مورخ 22 خرداد 1395 هیئت‌وزیران با موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده 13 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات به سازمان تأمین اجتماعی کرمان معرفی و از بخشنامه بهره‌برداری کرده‌اند.
  • طبق ماده 44 و 43 قانون تأمین اجتماعی یک نفر به‌عنوان نماینده کارفرما به انتخاب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مورد بازرگانان و صاحبان صنایع در هیئت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور بررسی پرونده‌های کارفرمایان حضور می‌یابد که در این خصوص سعی شده با گزینش افراد متخصصی در علم حسابداری و در حد کفایت آشنا به قوانین به‌عنوان نمایندگان اتاق در هیئت‌های مزبور برای رسیدگی به تخلفات میان کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی حضور یابند.
  • پیگیری‌های متعدد انجام شد تا در نهایت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوبه حسابرسی یک‌ساله تأمین اجتماعی را صادر نمود.
  • در خصوص عدم اجرای مفاد بخشنامه شماره 1017/96/1000 مورخ 04/02/96(با موضوع ملاک حسابرسی دفاتر و اسناد قانونی شرکت‌ها تا آخر سال مالی می باشد) از طریق ریاست سازمان تأمین اجتماعی کشور پیگیری و در دست بررسی است.
  • پیگیری حذف عبارت پیمان از مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (حسابرسی تأمین اجتماعی) از طریق درخواست بازنگری در مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
  • پیگیری دستور وزیر و رئیس سازمان تأمین اجتماعی در زمینه ی بازنگری در ترکیب هیئت‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی مبنی بر جایگزینی نماینده شورای عالی تأمین اجتماعی در هیئت‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی که مقرر شده مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان نماینده حضور یابند.
  • ریاست کمیسیون به‌عنوان نماینده دارای حق رأی و امضاء در ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان معرفی شدند. از عمده موارد پیگیری شده در این جلسات دلایل عدم پرداخت خسارات بر مبنای تعهدات بیمه به کشاورزان و سایر مطالبات آن‌ها و همچنین پیگیری پرداخت غرامت به‌موقع و متناسب با خسارت وارده به زیان‌دیدگان را تاکنون داشته باشیم.
  • مشکلات فعالین اقتصادی در حوزه تأمین اجتماعی تاکنون از طریق تشکیل جلسات متعدد با مدیران اداره کل تأمین اجتماعی استان، مکاتبه و یا مذاکره مرتفع گردیده است.
  • از سازمان صنعت و معدن و تجارت کرمان درخواست گردید که در خصوص ماده 39 قانون رفع موانع تولید لیست دستگاه‌هایی که دارای بدهی قطعی می‌باشند را به‌صورت برخط در اختیار دستگاه‌هایی که مستلزم به استعلام از این سازمان هستند قرار دهند.

در حوزه مالیاتی:

  •  اصلاحات و تغییرات پیشنهادی ضرایب مالیاتی مصوب كمیسیون بند (ب) ماده 154 قانون مالیات‌های مستقیم استان كرمان در سال‌های 94، 95 و 96 (برای عملکرد سال‌های 93، 94 و 95) با حضور ریاست این کمیسیون، نماینده سازمان نظام پزشكی، نماینده اتاق اصناف كرمان، نماینده بانك ملی كرمان و نماینده اداره كل امور مالیاتی كرمان انجام و به سازمان مالیاتی کشور ارسال گردیده که از سال 95 با عضویت و حضور مؤثر ریاست این کمیسیون در کمیته تعیین ضرایب مالیاتی کشور به‌عنوان نماینده اتاق ایران منجر به کاهش بی‌سابقه ضرایب مالیاتی بدین شرح گردید:
  • ضرایب مالیاتی عملکرد بعد از سه سال متوالی ثبات تعدیل گردید، کاهش ضریب عمده‌فروشی از 5 به 5/3 و ضریب 1% برای حق‌العمل کاران، ضرایب حوزه تولید به نحو مطلوبی کاهش یافتند (سال 94)
  • 95% از فعالیت‌های تولیدی،70% از فعالیت‌های عمده‌فروشی و 10% از فعالیت‌های خرده‌فروشی کالاها و 16% از فعالیت‌های خدماتی و واردات کالا اصلاح گردیده است (سال 95).
  • در حال پیگیری نحوه استرداد مالیات ارزش‌افزوده از طریق کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران و کمیته ماده 76 هستیم.
  • بعد از طرح سهم 2700 میلیاردی مالیات استان (تقریباً 31% کل کشور) بلافاصله گروه مشاوره  ای برای حل این مشکل تشکیل جلسات و پیگیری‌ها و گزارش‌های متعدد از وضعیت اقتصادی استان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتایج نهایی آماده و در جلسه 18/10/95 با حضور آقای تقوی نژاد رئیس سازمان مالیاتی کشور، معاونین ایشان و مجمع نمایندگان استان طرح و در نتیجه سهم مالیات استان از 31% کل کشور به 10% کاهش یافت.
  • با پیگیری‌های این اتاق و کمیسیون بانک، بیمه و امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز تأکید نمودند به استناد ماده 11 آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/94 مشمولین ارسال فهرست معاملات در موارد خرید کالا، خدمت یا دارایی از اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم – الزامی به درج شماره اقتصادی (کد ملی) فروشنده در فهرست معاملات ارسالی نخواهند داشت و می‌توانند این‌گونه خریدها را به‌صورت مجموع اعلام نمایند.
  • مشکل سامانه TAX (عدم پذیرش گزارش خریدوفروش فصلی مؤدیان) از طریق سازمان امور مالیاتی کرمان پیگیری و مرتفع شد.
  • از طریق کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص بند 3 بخش‌نامه شماره 125612/53887 مورخ 12/10/95 هیئت دولت که موجب سردرگمی و دغدغه صادرکنندگان محصولات غیرنفتی استان کرمان شده است پیگیری شد تا مصوبه‌ای صادر شود که صادرات غیرنفتی از این بخش‌نامه مستثنا گردد.
  • مکاتبه با دبیر کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص پیگیری معافیت صنایع بازیافتی سلولزی از ضایعات ماده اولیه استفاده می‌کنند از مشمولیت دستورالعمل استفاده از شماره اقتصادی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 27/11/1380 معاف گردند و امکان ارائه آمار تجمیع شده فراهم شود.
  • پیگیری از طریق مدیرکل دفتر فنی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اصلاح یا حذف بند 4 نامه شماره 1274/225/د مورخ 17/03/96 که بسیار فوری و با اهمیت به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها ابلاغ گردید که گزارش امتناع در عملکرد 1396 حذف شده است که این امر به شدت موجب نگرانی و سردرگمی این فعالان اقتصادی شده است.
  • در خصوص صحت‌وسقم اقرارنامه سازمان مالیاتی که از مؤدیان دریافت می‌شد بررسی‌های لازم به عمل آمد و مشخص گردید که دریافت این اقرار توسط اداره 1807 انجام می‌شود که در پاره‌ای از موارد افراد موظف می‌شوند تا اقرارنامه را در دفترخانه تنظیم نمایند و برای بررسی‌های بیشتر این موضوع به مرکز داوری اتاق ارسال شد
  • با پیگیری‌های کمیسیون جلسه‌ای درخصوص بررسی بخشودگی جرائم مالیاتی ماده 169 ق.م.م با حضور معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری، بازرس کل، مدیرکل سازمان مالیاتی، رئیس اتاق و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق برگزار و مصوب شد در موارد زیر جرائم مربوط به ماده 169 بخشیده شود:

1- ثبت اطلاعات مطابق قانون سال مربوطه توسط مؤدی ولو اینکه به‌موقع نباشد،
2- در مواردی که مؤدی واجد شرایط بخشودگی، از سازمان مالیاتی طلبکار باشد، بخشودگی به قوت خود باقی است،
3- بررسی محاسبه جرائم، خریدوفروش کالا یا خریدوفروش خدمات و لا غیر ملحوظ گردد. در مورد علی رأس‌ها ملاک جرائم اظهارنامه و سامانه TTMS هست،
4- مقرر گردید مدیرکل مالیاتی استان مدیران شهرستان‌ها توجیه نمایند،
5- مقرر گردید رسیدگی به اظهارنامه‌های واحدهای کوچک و متوسط به نحوی انجام شود که مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در مورد مالیات سال‌های 94 و 95 این واحدها به‌ویژه در استان کرمان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی قابل استفاده و اجرا باشد.

  • طبق بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم معرفی نمایندگان برای حضور در هیئت‌ها و بررسی نهایی صدور آراء متقن هست که در این خصوص سعی شده از سال 94 تاکنون با گزینش افراد متخصصی در علم حسابداری و در حد کفایت آشنا به قوانین به‌عنوان نمایندگان اتاق در هیئت‌های مزبور برای رسیدگی به تخلفات میان مؤدیان و سازمان مالیاتی حضور یابند.
  • با عنایت به اینکه رئیس این کمیسیون نائب رئیس کمیسیون مالیات، کار و امور اجتماعی اتاق ایران نیز هست:
  • حضور در جلسات بررسی لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی به‌عنوان نماینده اتاق ایران از تدوین تا بررسی لایحه در صحن علنی مجلس و کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون‌های فرعی و اصلی مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس.
  • حضور در جلسات تدوین لایحه اصلاحی مالیات در کمیسیون‌های اقتصادی وزارت صمت و دولت و پس از تقدیم لایحه به مجلس مشارکت در بررسی آن در مرکز پژوهش‌های مجلس، ۲۱ جلسه و کمیسیون‌های فرعی مجلس و همچنین ‌کمیته مالیاتی کمیسیون ‌اقتصادی مجلس بیش از ده جلسه و نهایتاً با توجه به اینکه این قانون مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی تنها مورد تصویب کمیسیون اقتصادی قرارمی گیرد حضور در این جلسات به‌عنوان نماینده اتاق ایران.
  • حضور در پیش جلسات و جلسات کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم کمیته ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و هیئت مقررات زدایی به‌منظور اصلاح بخش‌نامه های تأمین اجتماعی و مالیاتی و از نتایج حضور در این جلسات:
  • اصلاح تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم
  • اصلاح تبصره 1 ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم
  • اصلاح تبصره 2 و 3 ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جلوگیری از تضییع حقوق مؤدیان مالیاتی
  • اصلاح و بهبود ماده 77 و ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم در راستای کمک به تولید مسکن و ساخت‌وساز و یا ابلاغ بخشنامه کاهش دامنه شمول که بخشی از آن به نتیجه رسیده است.
  • پذیرش و افزایش دامنه شمول ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم (معافیت‌های دوره‌ای و منطقه‌ای)
  • پیگیری در پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌های کوچک و متوسط از سوی سازمان امور مالیاتی برای عملکرد سال 94 و 95 از طریق تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی
  • پیگیری‌ها و جلسات متعدد برای حضور قضات در هیئت‌های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی و تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی که تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نگردیده ولی متوقعیم که با همراهی استانداری محترم این خواسته به حق فعالین اقتصادی استان و اتاق به زودی محقق شود.
  • مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده پسته تولیدی پیگیری گردید تا نهایتاً بخشنامه معافیت در سال 93 صادر گردید.

اقدامات کلی:

  •  با پیگیری‌های متعدد کارگروه تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی در جلسه مورخ 21/09/95 مصوب نمود: ارزش صادراتی هر کیلو مغز پسته سبز (مغز دوم) معادل 25 دلار و مغز پسته معمولی 15 دلار در پرتال ارزش گمرکی ایران ثبت گردد.
  • با همکاری کمیسیون بازرگانی صادرکنندگان نمونه و فعال استان که صادرات به روسیه دارند برای استفاده از مزایای کانال کریدور سبز به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شدند و پیگیری‌های بعدی توسط رئیس کمیسیون از طریق دفتر وزارت صورت گرفت.
  • دلایل رکود در بازار صادرات پسته و پیشنهادات خروج از آن به شرح ذیل به انجمن پسته ایران ارائه شد. دلایل رکود شامل: کاهش تقاضای بازار، بالا بودن تعرفه ورود به کشورهای مقصد، عدم همکاری بانک‌ها، کمبود امکانات حمل‌ونقل و قطع مشوق‌های سازمان توسعه تجارت و پیشنهادات خروج از رکود شامل: تعرفه ترجیحی نرخ صفر، خط ویژه اعتباری ریالی، پرداخت مشوق‌ها، تجدیدنظر در بسته پیشنهادی دولت جهت حمایت از صادرات، ایجاد خطوط کشتیرانی مستقیم، ورود یک دستگاه دولتی جهت نمونه‌برداری.
  • توافقنامه‌ای که در تاریخ 27/10/95 فی‌مابین وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان تأمین اجتماعی که با اهداف مشترک از جمله ارائه به‌موقع خدمات به بیمه‌شدگان شاغل در قراردادهای منعقده و رفع مشکل پیمانکاران و پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی تنظیم گردیده برای ریاست سازمان تأمین اجتماعی ارسال گردید تا با بهره‌برداری از آن مشکلات آن دسته از اعضاء اتاق که مرتبط هست مرتفع گردد.
  • با هماهنگی و پیگیری به عمل آمده با مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مقرر شد پنج‌شنبه هر هفته نمونه‌برداری حفظ نباتات کشاورزی در سیرجان انجام شود.
  • تشکیل دو کارگروه به‌منظور بررسی مسائل تأمین اجتماعی و دیگری بررسی مشکلات مالیاتی به‌منظور لحاظ شدن در پیش‌نویس ماده 28 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و آیین‌نامه‌های اجرایی این ماده.
  • تاکنون 13 کارگاه‌های آموزشی مالیاتی برای آموزش نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی و همچنین بهتر شدن روند دادرسی‌های مالیاتی و 6 کارگاه آموزشی بیمه برای آموزش نمایندگان اتاق در هیئت‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی و چندین نشست و جلسه برای همفکری و همراهی بیشتر این نمایندگان برگزار گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *