کمیسیون‌ها، محل تولید فکر و نقش مشورتی

عباس عسجدی
مدیر دبیرخانه هیئت نمایندگان و کمیسیون‌های اتاق کرمان

کمیسیون‌های تخصصی در اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی همواره فعالیت نموده‌اند. از آنجا که مسئولیت کمیسیون‌ها بر عهده تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان در هر دوره نمایندگی است، سیاست‌گذاری در کمیسیون‌ها به‌عنوان برنامه‌ای مهم قلمداد می‌شود.
از اوایل دوره پنجم هیئت نمایندگان در اتاق‌های بازرگانی بحث تشکیل کمیسیون‌ها به‌صورت سازمان‌دهی شده با برنامه‌ها و اهداف مشخص موردتوجه قرار گرفت و در دوره‌های بعد به فراخور زمان و توانمندی‌های استان‌ها، کمیسیون‌ها تشکیل و فعالیت نمودند.
در این میان توجه به نقش مشورتی کمیسیون‌های تخصصی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ چرا که حضور افراد صاحب‌نظر در کمیسیون‌های مرتبط با کسب‌وکار خود با ایجاد و ارائه افکار و ایده‌های نوین، به رشد و بالندگی و مرتفع ساختن مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه کاری هر کمیسیون کمک می‌کند.
بخش‌های مهمی از وظایف اتاق‌ها در فعالیت کمیسیون‌ها بارز است. از جمله این موارد می‌توان به پایش محیط کسب‌وکار، عارضه‌یابی مسائل و مشکلات مشاغل مختلف و ارائه راهکارهای عملیاتی اشاره نمود.
کمیسیون‌ها که خود محل تولید فکر در جهت توسعه اقتصادی هستند می‌توانند از توان و ظرفیت فکری بخش‌های مختلفی مانند دانشگاه‌ها نیز برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استفاده نمایند.
کارآمدی کمیسیون‌های اتاق در صورت رعایت اصول حاکم بر سیستم‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با محیط‌های کسب‌وکار از یک‌سو و ارتباط با بخش‌های دیگر از جمله حاکمیت (شامل قوای سه‌گانه) و مراکز علمی و تحقیقاتی از سوی دیگر، می‌تواند به منصه ظهور برسد.
با توجه به آنچه که گفته شد از منظر داخلی نیز اتاق نیازمند ایجاد یک ساختار به همراه گردش کار مناسب بود.
ایجاد یک دبیرخانه مرکزی تحت عنوان دبیرخانه هیئت نمایندگان و کمیسیون‌ها در اتاق بازرگانی کرمان برای ساماندهی و پیگیری امور مربوط به کمیسیون‌های مشورتی با هدف هماهنگی، یکپارچه‌سازی و جلوگیری از موازی کاری ضرورتی قابل‌توجه بود که در دوره قبل ایجاد و در دوره نهم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
اتاق بازرگانی کرمان در دوره نهم هیئت نمایندگان دارای هشت کمیسیون تخصصی – مشورتی است و جمع‌آوری و دسته‌بندی اولویت‌های برنامه‌های هر کمیسیون در ابتدای دوره بر اساس تجربیات قبلی به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای برنامه‌ریزی برای فعالیت کمیسیون‌ها به انجام رسیده است.
از دیگر سو در نشست‌های هماهنگی روسا و دبیران کمیسیون‌ها با رئیس اتاق، برنامه‌ها و نشست‌های مشترک بین کمیسیونی مورد تأکید قرارگرفته است که می‌تواند به بازدهی بهتر کمیسیون‌ها کمک نماید.
در کنار فعالیت کمیسیون‌های تخصصی – مشورتی اتاق، حضور افراد صاحب‌نظر و آگاه به قوانین در مجامع و شوراهای استانی نیز مورد تأکید و توجه قرار دارد. در حال حاضر نشست‌های مختلفی در قالب کارگروه‌ها در استان در حال برگزاری است که از آن جمله می‌توان به کارگروه رفع موانع تولید، کارگروه اشتغال، شورای معادن، پنجره واحد سرمایه‌گذاری و کارگروه رونق تولید اشاره کرد.
از روسای کمیسیون‌ها درخواست شده است که حداقل دو نفر از اعضای خبره خود را برای ارائه مشورت‌های تخصصی به دبیرخانه هیئت نمایندگان و کمیسیون‌های اتاق معرفی نمایند تا در صورت لزوم از نظرات ایشان در نشست‌های تخصصی مجامع و شوراهای استانی استفاده گردد.
در فرصتی دیگر به معرفی کمیسیون‌ها و برنامه‌ها و اهداف هر کمیسیون و برنامه‌های دبیرخانه هیئت نمایندگان و کمیسیون‌های اتاق خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *