پیوند واحدهای کوچک و بنگاه‌های بزرگ

مهدی حسینی‌نژاد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی مانند آهن، مس و زغال‌سنگ انتخاب اول استان کرمان در مجموعه فعالیت‌های تکمیل زنجیره ارزش محصولات معدنی است. طرح‌های توسعه ذوب مس خاتون‌آباد، تولید اسیدسولفوریک، گندله‌سازی گهر زمین و همچنین طرح‌های زنجیره فولاد از جمله طرح‌های پیشران صنعت مورد توجه در عملکرد سال 99 بوده است.
ایجاد هماهنگی و ارتباط بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان با واحدهای تولیدی کوچک و استفاده از مواد و کالاهای ساخته شده آن‌ها موجب 202 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در سال 99 شده است.
در ادامه مشروح گفت‌وگو با سید مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان را می‌خوانید.

 در سال گذشته توفیق جایگزینی چه میزان ارزش تولیدات صنعتی استان اعم از مواد اولیه و کالاهای ساخته شده به‌جای واردات را داشته‌اید؟

در سال ۹۹، پروژه صرفه‌جویی ارزی با محوریت ساخت داخل در ازای واردات در وزارت صمت آغاز گردید که در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تشویق واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ استان و ایجاد ارتباط و هماهنگی بین واحدهای یاد شده و تولیدکنندگان کوچک و خرد موفق به صرفه‌جویی ارزی به میزان 202 میلیون دلار در سطح استان گردید. این در حالی بود که برنامه پیشنهادی وزارت متبوع 136 میلیون دلار برای استان کرمان در نظر گرفته شده بود. این مهم با مشارکت و همکاری مجموعه صنایع معدنی و سایر صنایع بزرگ استان حاصل گردیده است.

در مورد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام پیشران صنعت استان و یا راه‌اندازی طرح‌ها در این زمینه، در سال رونق تولید توضیح فرمایید.

طی سال 99 طرح‌های پیشران مهم استان که به بهره‌برداری رسیدند عبارت‌اند از طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد از 80 هزار تن به 120 هزار تن مس آند، تولید 600 هزار تن اسیدسولفوریک، تولید 5 میلیون تن گندله گهر زمین. همچنین عملکرد راه‌اندازی طرح‌های زنجیره فولاد طی 7 سال گذشته به شرح نمودار ذیل می‌باشد:

آیا حوزه صنعت استان در سال 99 در طرح یا طرح‌های ملی وارد بوده است، در مورد دست‌یافت‌های استان در این زمینه توضیحاتی ارائه نمایید.

افتتاح فاز نخست مگا پروژه انتقال آب دریا به فلات ایران (انتقال آب دریای عمان به شهرستان سیرجان)

عملکرد استان در مورد پیوند واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ استان در جهت تکمیل زنجیره ارزش چگونه بوده است؟

یکی از عمده مصارف واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ استان از جمله مجتمع مس و مجموعه گل گهر و سایر شرکت‌های بزرگ استان، تجهیزات و قطعات مصرفی خطوط تولید می باشد که در این راستا این سازمان با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان اقدام به ایجاد ارتباط بین 150 واحد تولیدی کوچک استان با واحدهای بزرگ استان نمود که از این میان به‌طور تقریبی 40 درصد واحدهای کوچک فوق‌الذکر فعالان حوزه قطعه‌سازی استان می‌باشند.

اصولاً انتخاب استان برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع به تفاوت انواع صنایع در کدام رشته‌های صنعتی بوده و به چه نتایجی در اجرای پروژه‌های مربوطه دست یافته است؟

استان کرمان با توجه به برنامه راهبردی استان، سند آمایش تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی نظیر آهن، مس و زغال‌سنگ را در اولویت اصلی قرار داده و فرآوری سایر مواد معدنی مانند کرومیت، سرب و روی و … را نیز در افق کوتاه‌مدت در دست اقدام قرار داده است که عملکرد زیر طی 7 سال گذشته محقق شده است:
– افزایش 140 درصدی تولید کنسانتره آهن از 12.5 میلیون تن به 30 میلیون تن،
– افزایش 350 درصدی تولید گندله از 5 میلیون تن به 22.5 میلیون تن،
– تحقق ظرفیت تولید 6 میلیون تن آهن اسفنجی برای اولین بار در استان،
– تحقق ظرفیت تولید 4.3 میلیون تن شمش آهن برای اولین بار در استان،
– افزایش ظرفیت تولید مس کاتد به میزان 23 درصد،
– افزایش 200 درصدی تولید کک استان از 400 هزار تن به 1200 هزار تن،
– افزایش بیش از 100 درصدی استخراج معادن استان از 45 میلیون تن به بیش از 97 میلیون تن.

موفقیت‌های استان در احیاء، تجهیز و نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی چه بوده است؟

– در راستای تحقق نقشه راه معدن، بند 59 برنامه‌های عملیاتی نقشه راه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با تأکید بر احیاء آموزش معادن بخش خصوصی کوچک و متوسط موضوع نامه شماره 19019 مورخ 16/6/۹۸ مثبوت به شماره 35652 مورخ 21/6/98 سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ابتدا 5 فقره از معادن مشمول طبق صورت‌جلسه شماره 35562 مورخ 21/6/98 به شرح معادن مس آبتلخون، شاهزاده عباس، گروئیه، سادات، بندر سرچشمه برای این مورد انتخاب شدند،
– معرفی معادن غیرفعال انتخاب شده به شرکت ملی صنایع مس ایران بر اساس صورت‌جلسه شماره 35562 مورخ 21/6/98 انجام شد،
– برگزاری جلسه مورخ 4/7/98 جهت انتخاب معادن غیرفعال مس و معرفی به شرکت ملی صنایع مس ایران با حضور معاون بهره‌برداری شرکت ملی صنایع مس ایران (مصوبات 40009 مورخ 11/7/98)،
– اولین جلسه کارگروه طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در تاریخ 12/9/98 برگزار شد،
– برگزاری جلسه مورخ 1/11/98 با موضوع طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس با محوریت مس و با حضور نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، نماینده شرکت ملی صنایع مس، مدیر فنی صندوق بیمه و فعالیت‌های معدنی و همچنین بهره‌برداران مس برگزار گردید و مقرر گردید پیشنهادات مکتوب توسط بهره‌برداران معادن غیرفعال به شرکت ملی صنایع مس ارسال تا در جلسه هیئت‌مدیره آن شرکت مطرح و جهت راه‌اندازی آن معادن اقدام نمایند.
– هدف‌گذاری:
– طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، شناسایی حداقل 28 معدن دارای قابلیت فعال‌سازی یا توسعه و احیاء 5 معدن در استان کرمان به‌عنوان هدف تا پایان سال ۹۸ در دست اقدام قرار گرفت،
– در تاریخ 14/4/99 جلسه‌ای با حضور تعدادی از بهره‌برداران معادن مس غیرفعال و نماینده تام‌الاختیار شرکت ملی صنایع مس ایران به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید،
– جلسه‌ای در تاریخ 29/6/99 در خصوص فعال‌سازی معدن مس آبتلخون برگزار شد،
– جلسه‌ای در تاریخ 23/6/99 در ارتباط با فعال‌سازی معادن مس اطراف شهرستان بردسیر برگزار شد،
– بازدید میدانی از شش فقره معدن مس و آهن غیرفعال در شهرستان بردسیر و سه فقره در شهرستان راور به همراه نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور و بهره‌برداران انجام شد و صورت‌جلسه مربوطه در محل معدن تنظیم گردید،
– جلسه‌ای در تاریخ 30/6/99 در خصوص تعیین تکلیف معادن غیرفعال سرب و روی شهرستان‌های راور و کوهبنان انجام شد،
– در نهایت با پی‌گیری‌های انجام شده تعداد 9 معدن فعال شدند،
– دو معدن زیرزمینی زغال‌سنگ در بیدخون و زغال‌سنگ حتکن که چند سال غیرفعال بودند و تأثیر زیادی در اشتغال‌زایی منطقه زرند داشتند نیز با هماهنگی‌های لازم و انجام مزایده محدود به سرمایه‌گذار واگذار گردیده که هم‌اکنون در حال تجهیز و بهره‌برداری و توسعه می‌باشند،
_ با توجه به افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی و نیاز بهره‌برداران به این ماشین‌آلات به‌عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم بهره‌برداری معادن، تعداد 20 فقره معدن به وزارت متبوع جهت استفاده از تسهیلات ورود ماشین‌آلات دست دوم معرفی شدند،
– در راستای صدور پروانه بهره‌برداری تک‌برگ کاداستری حدود 300 فقره معدن در سامانه کاداستر تکمیل اطلاعات شده و به سیستم هوشمند اطلاعات معادن جهت پایش و ارتباط مؤثر سازمان با بهره‌برداران و مسئولان فنی متصل شدند؛ این امر باعث درک قوانین و لزوم پیگیری‌های به موقع بهره‌برداران شده تا انگیزه‌ای جهت فعال نگاه داشتن معادن باشد،
– در راستای تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی ابطالی تعداد حدود 3500 پرونده خوانی انجام شد که در نهایت محدوده‌های مشمول شرایط بر اساس ضوابط موجود در لایه آزادسازی قرار گرفته‌اند تا باعث خلق فرصت مناسب برای سایر فعالان علاقمند و سرمایه‌گذاران بخش معدن شود که حرکتی مؤثر در راستای فعال‌سازی معادن خواهد بود.

در زمینه توانمندسازی بنگاه‌های تولیدی اعم از صنعتی و صنوف تولیدی و دستاوردهای مربوطه توضیح بفرمایید.

توجه به صنوف تولیدی از بعد صادراتی بسیار مهم و در جهت ارزآوری استان تأثیرگذار می‌باشد. توانمندسازی و برندسازی در حوزه صنوف تولیدی استان بایستی مورد توجه قرار گیرد توجه به مباحث کیفیت کالاهای تولیدی صنوف صادراتی و قیمت رقابتی در بازارهای منطقه باعث توسعه صادرات می‌گردد. در همین راستا جلسات کارشناسی و تخصصی با صنوف تولیدی استان از سال 99 تا به حال برگزار گردید و با توجه به اهمیت موضوع، مسئولیت دبیرخانه صنوف تولیدی صادراتی به اتاق اصناف کرمان واگذار گردید تا با برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات در ارتباط با فعال شدن اتحادیه‌های تولیدی صادراتی اقدام به عمل آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *