هیئت تجاری کرمان در آلـمان و اتریش

معصومه سعید
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان

در سفر هیئت اتریشی (ایالت کرنتن- سوم و چهارم خرداد 1395) و امضاء تفاهم‌نامه بین اتاق کرمان و اتاق کرنتن، مقرر گردید هیئت تجاری متشکل از افراد معرفی‌شده از سوی کمیسیون‌های اتاق به ایالت کرنتن اتریش سفر نمایند.
بر اساس مصوبه هیئت نمایندگان اتاق و دعوت اتاق بازرگانی کرنتن، برنامه‌ریزی حضور هیئت تجاری متشکل از گروهی از فعالان اقتصادی استان به سرپرستی مهندس جبالبارزی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق به آلمان (ایالت باواریا) و اتریش (ایالت کرنتن) انجام شد.
در اولین گام با بررسی‌های مشترک، زمینه‌های همکاری مشترک زیر استخراج گردید:
– تکنولوژی‌های محیطی
– مدیریت آب
– تکنولوژی انرژی
– انرژی‌های تجدیدپذیر
– فناوری کشاورزی
– صنعت 4-0

جلسه در محل اتاق بازرگانی ایالت کرنتن اتریش (14 می 2019-24/2/98)

با توجه به حوزه‌های همکاری مدنظر، هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری جلسات و بازدیدها در ایالت‌های کرنتن و باواریا صورت پذیرفت. اولین جلسه در محل اتاق بازرگانی ایالت کرنتن تشکیل گردید و فعالان اقتصادی علاقه‌مند در ارتباط با حوزه‌های فوق‌الذکر، در جلسه حاضر شدند.
در این جلسه یورگن مندل، رئیس اتاق صنایع و تجارت کرنتن تأکید نمود که بایستی ارتباط پایدار بین استان کرمان و ایالت کارنتیا وجود داشته باشد و برای این موضوع نباید اجازه دهیم دوستی ایران و اتریش تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا قرار گیرد؛ زیرا فعالان اقتصادی همیشه پیشرو بوده‌اند و شرایط امروز هم شرایط متفاوتی نیست.
در این جلسه عباس جبالبارزی عضو هیئت‌رئیسه اتاق و سرپرست گروه اعزامی به اتریش، ضمن تشکر از دعوت اتاق کرنتن، برای رسیدن به نتایج مطلوب در این سفر ابراز امیدواری نمود و در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان و زمینه‌های همکاری مشترک به ایراد سخن پرداخت.
مینراد هوفرر مدیر بخش بین‌الملل و صادرات اتاق کرنتن نیز به معرفی ظرفیت‌های ایالت کرنتن پرداخته و در خصوص امکانات مناسب این ایالت با توجه به هم‌مرز بودن آن با اسلوونی و ایتالیا و وضعیت صنعتی آن‌که تنها راه درآمد این استان می‌باشد و همچنین تمرکز این ایالت، بر نوآوری و فناوری سخنرانی کرد.
معصومه سعید، مدیر توسعه بازار و بهبود کسب‌وکار اتاق نیز با ارائه پرده‌نگار به عمده‌ترین دلایل اهمیت استان کرمان از جمله موقعیت استراتژیک استان و دسترسی قابل‌توجه آن به بازارهای منطقه‌ای، منابع معدنی، ظرفیت‌های قابل‌توجه گردشگری، پتانسیل بی‌نظیر در زمینه انرژی خورشیدی و … پرداخت.
فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، قریب به‌اتفاق اعلام نمودند اگرچه شرایط برای شرکت‌های بزرگ سخت است، اما برای شرکت‌های کوچک شرایط خوب است، لذا علاقه‌مند به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران و استان کرمان هستند.
در ادامه شرکت‌های حاضر در جلسه به‌صورت رو در رو با اعضاء هیئت تجاری کرمان به تبادل‌نظر پرداختند و درنهایت با توجه به مذاکرات صورت گرفته، مقرر گردید:
1- اتاق کرمان طرح توجیهی در خصوص اعزام نیروی کار تحصیل‌کرده و حرفه‌ای از کرمان، به اتاق بازرگانی کرنتن ارائه نماید تا در این زمینه همکاری‌های لازم صورت پذیرد،
2- اطلاعات مربوط به پروژه تأمین برق مصرفی در نقاط محروم و دورافتاده استان کرمان از طریق سلول‌های فوتوولتائیک و ایجاد شبکه هوشمند شهری و روستایی برای ذخیره انرژی خورشیدی و ایجاد آب شیرین کن خورشیدی از سوی اتاق کرمان به اتاق بازرگانی کرنتن ارائه گردد،
3- کمیته مشترک تعریف و یک نفر مسئول کمیته کرمان در اتریش «آقای مینراد هوفرر» و از کرمان هم خانم معصومه سعید معرفی شود،
4- در بحث گردشگری نیز 10 نفر توسط دو اتاق برای مبادله گردشگر انتخاب گردند،
5- نیروی کار تحصیل‌کرده بر مبنای نیازهای لیست 2019 انتخاب تا اقدامات لازم در خصوص اعزام به خارج از کشور بر اساس این لیست صورت پذیرد،
6- تجربیات لازم در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه در اختیار اتاق بازرگانی کرمان قرار گیرد.

بازدید از شرکت MTA Messtechnik (14 می 2019-24/2/98)

با توجه به هماهنگی‌های انجام شده توسط اتاق صنایع و تجارت کرنتن، از شرکت MTA Messtechnik که در زمینه خطوط آب‌رسانی و آبخیزداری فعالیت می‌کند، بازدید شد. این شرکت یکی از نوآورترین شرکت‌های حوزه آب‌رسانی در اروپا و جهان به شمار می‌آید. رئیس بخش تجارت این شرکت یادآوری نمود که با توجه به مستثنی بودن آب آشامیدنی از تحریم‌های ایالت متحده آمریکا، بسیار علاقه‌مند به همکاری‌های مشترک در زمینه مدیریت بهینه آب می‌باشند.
درنهایت قرار شد طی یک ویدئوکنفرانس با حضور مدیران شرکت MTA و مسئولان شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و اندیشکده تدبیر آب در خصوص سیستم رفع نشتی آب در لوله‌های آب‌رسانی و تمیز کردن لوله‌ها و نحوه همکاری‌های مشترک بررسی‌های لازم صورت گیرد.

جلسه با رئیس کانون تجارت ایالت بایرن (16 می 2019-26/2/98)

در ایالت بایرن، در نشستی که با رئیس کانون تجارت این ایالت (مدیرعامل اسبق اینترنشنال بایرن) صورت گرفت، هانس یواخیم هوسلر با توجه به آشنایی با کرمان به دلیل چندین سفر به ایران و کرمان و همچنین ارتباطی که با کلیه شرکت‌های کوچک و متوسط ایالت بایرن دارد، پیشنهاد نمود که در شرایط تحریم‌های آمریکا، بهترین گزینه، حفظ ارتباط استان کرمان با آلمان و ایالت بایرن است و در این موقعیت کار با شرکت‌های کوچک آلمانی و همچنین استفاده از تجربیات بایرن که از یک منطقه کشاورزی به منطقه صنعتی تبدیل شده است، بهترین نحوه همکاری می‌باشد.
در پایان مقرر گردید: آقای هوسلر روش‌های همکاری کانون تجارت بایرن با اتاق کرمان در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت، گردشگری و جنگلداری را با مشاوره اعلام نماید.

جلسه با معاون وزیر اقتصاد ایالت بایرن در امور خاورمیانه، چین و ترکیه (16 می 2019-26/2/98)

در جلسه با مارکوس ادر، معاون وزیر اقتصاد ایالت بایرن در امور خاورمیانه، چین و ترکیه، عباس جبالبارزی عضو هیئت‌رئیسه اتاق در خصوص موانع توسعه همکاری‌های تجاری استان کرمان و آلمان سخن گفت و خواستار مشکلات صدور ویزای تجاری و تسهیل در این امر و همچنین مساعدت در امر برقراری همکاری مؤثر شرکت‌های کرمانی و ایالت باواریا گردید.
مارکوس ادر، رغبت وزارت اقتصاد باواریا را جهت ایجاد بستر مناسب برای همکاری شرکت‌های بایرن و استان کرمان اعلام نمود. در پی مذاکرات صورت گرفته مقرر گردید:
1- ایالت بایرن مشاوره‌های لازم در خصوص تجربه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه را در اختیار استان کرمان قرار دهد،
2- با توجه به این‌که مقرر است هیئت کارشناسی از آلمان به تهران سفر کند، این سفر به کرمان هم صورت پذیرد،
3- معاون وزیر اقتصاد بایرن به سفارت آلمان در ایران توصیه‌های لازم در خصوص تسهیل صدور ویزای تجاری ارائه نماید،
4- با توجه به استقبال آقای مارکوس ادر در زمینه اعزام نیروی تحصیل‌کرده و متخصص بنا به نیازهای اعلام شده از سوی وزارت کار ایالت بایرن، اتاق کرمان طرح توجیهی معرفی افراد واجد شرایط را به وزارت اقتصاد ارائه نماید.

جلسه در محل کنسولگری ایران در مونیخ (16 می 2019-26/2/98)

در جلسه‌ای که در محل کنسولگری ایران در مونیخ، با حضور معاون کنسول برگزار شد، عباس جبالبارزی سرپرست گروه اعزامی ضمن تشکر از همکاری‌های کنسولگری ایران در مونیخ گزارشی از جلسات، بازدیدها و دیدارهای انجام شده و نتایج حاصله مطرح کرد. برازش معاون کنسول مونیخ ضمن ابراز خرسندی از نتایج خوب برنامه‌های انجام شده، از طرح اعزام نیروی کار متخصص استقبال کرد و برای همکاری این کنسولگری در زمینه‌های مطرح‌شده و سایر موارد مورد نیاز اعلام آمادگی نمود.

بازدید از نمایشگاه اینتر سولار (19-17 می 2019- 27/2/98 لغایت 29/2/98)

این نمایشگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه نمایشگاه انرژی خورشیدی و صنایع وابسته در جهان است که هرساله در مونیخ برگزار می‌گردد. این نمایشگاه در انرژی خورشیدی در جهان رتبه یک را دارد و درواقع پلی میان افراد، بازار، صنعت و تکنولوژی صنعت خورشیدی است. در حاشیه این نمایشگاه، کنفرانس‌ها، جلسات و کارگاه‌های آموزشی در خصوص آخرین دستاوردهای تکنولوژی صنعت خورشیدی برگزار می‌شود.
این نمایشگاه متمرکز بر سلول‌ها و صفحات خورشیدی، تکنولوژی فتوولتائیک، سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و گرمایشی تجدید پذیر بود.
در نمایشگاه، در مذاکره با برخی شرکت‌های حاضر که در زمینه solar energy سرمایه‌گذاری می‌کنند، پتانسیل‌های استان کرمان در زمینه سولار انرژی شرح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *