همراهی با مجموعه‌های خیرین از ایده‌پردازی تا همدلی

سارا بهرامی 

 دبیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی

در سراسر دنیا افرادی بر روی زمین زندگی می‌کنند که از بدو تولد دارای یک یا چند نقیصه در جسمشان بوده‌اند. این افراد که در کشور ما توان‌خواه خطاب می‌شوند در بسیاری موارد نه‌تنها نسبت به افراد سالم توانایی کمتری ندارند بلکه ممکن است به لحاظ برخی استعدادها، برابر و یا حتی بهتر از عموم افراد جامعه باشند و تنها تفاوتشان این است که این افراد به ابزار و شرایط خاصی برای فعالیت و زندگی نیاز دارند؛ مثلاً یک فرد دارای معلولیت جسمانی نمی‌تواند همانند یک فرد سالم در جامعه تردد کند و یا از امکانات عمومی استفاده نماید پس باید برای این افراد امکانات خاص خودشان را فراهم آورد تا ضمن این­که همگام با سایر افراد از حق طبیعی زندگی در جامعه برخوردار باشند، از نبوغ، استعداد و توانایی‌های آن‌ها در رشد و توسعه کشور استفاده کرد. به همین منظور تشکل‌هایی در کشور تأسیس شده است تا به این‌گونه افراد خدمات موردنیاز را ارائه دهد. این مجموعه‌ها در بخش‌های مختلف تشکیل شده‌اند و به جامعه هدف خود خدمت‌رسانی می‌کنند. بسیار مشخص است که این‌گونه تشکل‌ها به دلیل عدم برخورداری از بودجه خاص، نیاز به حمایت مالی و معنوی دارند. تشکل‌هایی که تعدادشان بسیار است و هرکدام در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند، از انجمن‌های فعال در زمینه پزشکی و سلامت، ایتام و بی‌بضاعتان گرفته تا تشکل‌های مذهبی، مردم‌نهاد و …

اما اتاق که از انجام کار اجرایی محروم است و نمی‌تواند در همه زمینه‌های خیرخواهانه ورود کند، در برخی موارد به همکاری و همراهی با تشکل‌های موجود می‌پردازد تا در مسیر اهداف آن‌ها گامی هرچند کوچک بردارد. این همراهی‌ها ابعاد گسترده‌ای دارد، شاید در برخی موارد نیاز به ارائه برنامه‌های درآمدزایی بوده و در مواردی رفع مشکلات اقتصادی، همکاری‌های ارتباطی، بازاریابی و … درخواست شده که اتاق در حد توان به همراهی و همکاری با آن‌ها پرداخته و در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

انجمن خیریه نابینایان:

انجمن خیریه نابینایان استان کرمان در سال 1373 توسط خیرین بنیان­گذاری شد تا اهدافی مانند تلاش در جهت ارتقاء سطح علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی نابینایان، آگاه‌سازی اعضاء از علل معلولیت‌ها و پیشگیری از آن، بیان استعدادها و توانایی‌های نابینایان به کمک رسانه‌های گروهی، تلاش در زمینه شناسایی انواع مشاغل مناسب برای نابینایان و برخوردار ساختن آن‌ها از حق اولویت در امر اشتغال، تلاش در جهت کسب حقوق اجتماعی و رفاهی نابینایان و برخوردار ساختن و همسان‌سازی فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی، دنبال کند. اتاق کرمان پیش از این در زمینه‌های مختلف با این انجمن همکاری داشته است و در دور جدید فعالیت کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی در راستای کمک به انجمن، اقداماتی از جمله برگزاري جلسات مشاوره با پیشکسوتان اتاق و مسئولان انجمن نابینایان و ارائه راهکارهای درآمدزایی و نیز اهدا بسته‌های معیشتی به مددجویان این انجمن صورت گرفت.

شاید بتوان گفت یکی از بزرگ­ترین مشکلات این‌گونه تشکل‌ها موضوع مهم مالی و درآمدزایی است که اتاق سعی کرده است با استفاده از نظر مشاوران و متخصصان راهکارهایی را در این زمینه به انجمن ارائه دهد. همچنین در مواردی با معرفی خیرین کمک‌های نقدی و زیربنایی برای این مجموعه انجام شده است.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان:

این تشکل نیز یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که به افراد توان‌خواه خدمات ارائه می‌کند و اتاق با آن همکاری دارد. مجتمع آموزشی، نیکوکاری رعد کرمان یک تشکل غیردولتی و مردم‌نهاد (NGO) است. این مجتمع اوایل دهه ۶۰ پایه‌گذاری شد. هدف اولیه آن‌که امروزه نیز همان را دنبال می‌کند؛ آموزش‌های رایگانِ فنی و حرفه‌ای تخصصی به توانیابان است تا آن‌ها در زندگی، استقلال فردی به دست بیاورند. بالا بردن حضور اجتماعی و مؤثر افراد دارای معلولیت در جامعه و آموزش و ارتقا توانایی‌های معلولان جسمی و حرکتی و پیشگیری از بروز معلولیت­های ناشی از مشکلات ژنتیکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این مجتمع است. اعضای هیئت نمایندگان اتاق کرمان در بازديد از این موسسه مسائل و مشکلات اين مجموعه را مورد بررسي قرار داده و تعدادی تابلو از هنرمندان تحت پوشش این موسسه به منظور حمایت خریداری‌شده تا در مراسم تقدیر و یادبود از طرف اتاق به مسئولان تقدیم شود. با این اقدام هم به رونق فعالیت این تشکل کمک شده است و هم این­که مسئولان با شیوه، کار و همچنین مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا می‌شوند.

خیریه روزنه محبت:

از جمله مشکلات شهر کرمان می‌توان به حاشیه‌نشینی اشاره کرد. شهرک‌هایی که با جمعیت اندک و دارای خرده‌فرهنگ‌های متفاوت در اطراف شهر شکل‌گرفته که یا از امکانات اولیه زندگی شهری محروم هستند و یا به صورت غیرقانونی از آن استفاده می‌کنند. معضل بزرگ این‌گونه شهرک‌ها این است که فرزندانی معصوم از خانواده‌های ساکن این محله‌ها متولد می‌شوند که در نامناسب‌ترین شرایط محیطی باید زندگی کنند و از ابتدایی‌ترین حقوق زندگی اجتماعی، تحصیلی، بهداشتی و … محروم باشند. تصور کنید این انسان‌ها مردان فردای جامعه هستند و باید چرخ‌های کشور را به گردش درآورند.

خیریه روزنه محبت از جمله تشکل‌هایی است که به اقشار این‌گونه شهرک‌ها خدمات ارائه می‌کند و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی در راستای کمک به دانش‌آموزان این مناطق و همچنین خانواده‌های آن‌ها، همکاری‌هایی با خیریه داشته است؛ از جمله این­که به منظور ایجاد همدلی و حمایت از دانش­آموزان ذکرشده، اعضاي كميسيون در مراسم جشن بازگشایی مدارس اين مناطق حضور پیدا کردند و با اهدا لوازم‌التحریر به دانش­آموزان پسر و دختر، تشویق و حمایت از این کودکان را آغاز کردند. در ادامه اين برنامه، از مهرماه تا بهمن‌ماه 98، سه روز در هفته صبحانه مغذی و سالم به دانش‌آموزان دو مدرسه اختصاص داده شد. همچنین یکی از کودکان به علت ناتوانی مالی از تحصیل بازمانده بود با حمایت کمیسیون به مدرسه بازگردانده شد. حمایت از این کودکان و خانواده­های آن‌ها در راستاي برگزاري جشن روز دانش‌آموز و اعطاي هدیه و نيز بسته‌های معیشتی ادامه پیدا کرد. اختصاص غذای گرم در چند مرحله به کودکان و خانواده­های آن‌ها از ديگر اقدامات كميسيون در اين برنامه بود. لازم به ذکر است تجهیز مدارس محل تحصیل کودکان به بخاری و همچنین ایمن‌سازی سیستم برق‌کشی مدارس و نیز اختصاص برخی امکانات نظیر منبع آب و … اقدام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *