نیاز به بازاندیشی و تحول در گردشگری

دکتر فرزانه حقیقت قهفرخی

دکتری مدیریت گردشگری و مدرس دانشگاه

صنعت گردشگری از ابتدای هزاره جدید در سراسر جهان با بحران‌های زیادی مواجه بوده که پایداری آن را به خطر انداخته است. مسائلی همچون بیماری سارس، رکود اقتصادی، تروریسم، بلایای طبیعی و اخیراً همه‌گیری ویروس کرونا ازجمله این موارد هستند. هر بحرانی آسیب­‌های چشمگیری به اقتصاد، جامعه، محیط‌زیست و زندگی وارد می­نماید. همه‌گیری بیماری کووید 19 با بیش از 180 میلیون بیمار و 4 میلیون مرگ در بیش از 200 کشور در سراسر جهان گسترش یافت.

در این رهگذر، صنعت گردشگری یکی از بخش‌هایی است که به‌شدت تحت تأثیر همه‌گیری بیماری کرونا قرار گرفت. درآمدهای گردشگری در سراسر جهان در سال‌های 2020 و 2021 بیش از 4 تریلیون دلار کاهش یافت و نرخ بیکاری بین 5.5 تا 15 درصد افزایش یافت. از آنجا که گردشگری نقش مهمی در تأمین ثبات اقتصادی کشورها ایفا می­کند، تأثیر کووید 19 بر صنعت گردشگری اثرات زنجیره­ای در سایر بخش­‌ها همچون حمل‌ونقل، تولید، غذا و نوشیدنی را به همراه داشت.

در این بین کشورهایی که بخش اعظمی از اقتصاد آن‌ها متکی بر صنعت گردشگری بود آسیب بیشتری دیدند. هر اندازه درصد درآمدهای گردشگری نسبت به تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد، خطر آسیب‌­پذیری اقتصاد کشور از یک بحران بیشتر می‌­شود؛ به‌عنوان‌مثال تایلند یکی از کشورهایی است که اقتصاد آن متکی بر درآمد گردشگری است و حدود 18.21 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آن در سال 2019 از صنعت گردشگری بوده است. این در حالی است که در سال 2020، بسیاری از مشاغل گردشگری در تایلند تعطیل شدند.

ازاین‌رو نیاز به بررسی و بازاندیشی در چگونگی فعالیت صنعت گردشگری پس از این بحران از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله به بررسی راهکارهایی که پژوهشگران و سازمان جهانی گردشگری در بازیابی صنعت گردشگری بیان می­کنند می­‌پردازیم.

پژوهشگران معتقدند همه‌­گیری بوجود آمده توسط بیماری کرونا، صنعت گردشگری و محیطی را که در آن فعالیت می­کند، تغییر خواهد داد. این بحران جهانی می­تواند فرصتی برای شناسایی احتمالات جدید و پذیرش تغییراتی در مدل­های کسب‌وکار گردشگری به سمت اصول پایداری باشد. یکی از تأثیرات حیاتی که همه‌گیری کووید 19 بر گردشگری داشت، تسریع دیجیتالی شدن فرآیندها در صنعت گردشگری بود. از دیگر اثرات آن می­توان به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌­ای که ناشی از کاهش سفر بود اشاره کرد. این تغییرات می­‌تواند فرصتی برای بازنگری در مدل‌های گردشگری پایدار باشد.

اگرچه همه‌گیری کووید 19 تمامی بخش­های گردشگری را برای چندین ماه متوقف کرد، اما ازسرگیری کامل آن پس از پایان همه­‌‍گیری، مانند دوره قبل از همه‌­گیری نخواهد بود. به عبارتی وقفه موقت به گردشگری فرصتی بی‌سابقه برای توسعه با رعایت اصول پایداری از طریق مبارزه با گردشگری انبوه که اثرات بسیار نامطلوبی مانند تخریب محیط‌زیست، بهره‌برداری اقتصادی یا افزایش جمعیت ایجاد می‌کند، ارائه می‌دهد.

فصل نامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان- نشریه سپهر اقتصاد- نیاز به بازاندیشی و تحول در گردشگری- خانم فرزانه حقیقت

بسیاری از محققین بر این باورند که درس‌های آموخته شده از بحران می‌تواند گردشگری را در جایگاه پایدارتری قرار دهد و موضوعاتی همچون گردشگری انبوه، تغییرات آب و هوایی و رویکرد سیستمی به مدل‌های توسعه که صنعت گردشگری مبتنی بر آن‌ها است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگرچه برخی متخصصین نیز معتقدند زمانی که اکثر محدودیت‌ها برداشته ‌شوند، شرکت­های گردشگری برنامه بازیابی قابل‌توجهی را آغاز می‌کنند و کمتر نگران مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی هستند؛ زیرا مسائل اقتصادی بقای آنان را تضمین می‌کند. همچنین شرکت‌های کوچک گردشگری که معمولاً مستعد اقداماتی در راستای پایداری هستند، بدون مشوق‌های دولتی، توان حمایت از تغییر مدل‌های کسب‌وکار با رویکردی پایدارتر را نخواهند داشت.

اگرچه چندین دیدگاه نیز نسبت به ناپایداری صنعت گردشگری به دلیل فقدان یک چشم‌انداز بلندمدت که اهداف اجتماعی و زیست‌محیطی را در نظر می‌گیرد، هشدار می‌دهند و افزایش خطرات مکرر تغییرات آب و هوایی و مشکلات بهداشت جهانی را بیان می­کنند، اما در شرایط فعلی که این بخش نیاز به بازیابی دارد، تغییرات ساختاری اساسی برای بخش گردشگری بر اساس مدل­های توسعه پایدار، بیشتر موردنیاز است. پایداری این صنعت همچنین می­تواند تاب‌آوری آن را در مواجهه با بحران‌های بزرگی مانند همه‌گیری ناشی از کووید 19 تضمین کند.

همه‌گیری بیماری کرونا باعث آسیب‌پذیری مشاغل در گردشگری، بویژه در کشورهای کوچک و کم‌درآمد گردید. از نقطه‌نظر تغییرات جهانی، همه‌گیری این بیماری جهانی درس­هایی برای صنعت گردشگری، سیاستمداران و محققان به همراه داشت، اما درعین‌حال راه را برای فرصت‌های جدید هموار کرد. چالش پیش روی گردشگری تبدیل بحران به فرصتی برای تسریع تحول پایدار گردشگری است.

همان­گونه که پیش­تر بیان شد، حتی پس از اعلام پایان همه‌گیری ناشی از کووید 19، جهان به خود اجازه بازگشت به سطوح و الگوهای گردشگری قبلی را نمی‌دهد. علیرغم ابهاماتی که این بحران بهداشتی و اقتصادی در صنعت گردشگری ایجاد کرد، یکی دیگر از مسیرهای بازیابی آن، تثبیت فعالیت­‌های مربوط به گردشگری داخلی است.

درحالی‌که کووید 19 اثرات منفی بر صنعت گردشگری بر جای گذاشت، اثرات مثبتی بر محیط‌زیست همچون بهبود کیفیت هوا در شهرهای سراسر جهان (به دلیل کاهش ترافیک و تعطیلی صنایع سنگین)، احیای گونه‌­های گیاهی و جانوری و فعالیت بیشتر حیات‌وحش به همراه داشت و به‌طورکلی منجر به احیای منابع طبیعی گردید. بااین‌حال، استراتژی‌­های مربوط به مدیریت منابع ملی پس از کووید 19 هنوز در حال بررسی است.

از دیگر راهکارهایی که به‌منظور کاهش اثرات این بحران در کوتاه‌مدت و بلندمدت بیان می­گردد ارائه چارچوب مبتنی بر تاب­آوری برای مدیریت اثرات کووید-19 با مدنظر قراردادن ذینفعان مختلف (واحدهای دولتی، جوامع محلی، گردشگران و مشاغل گردشگری) در راستای انجام اقدامات بازیابی است.

برخی پژوهش­‌ها نیز به مفهوم تغییر و تحول سازمان در راستای بازیابی پایدار صنعت گردشگری اشاره می‌کنند. این پژوهش­‌ها معتقدند اگرچه پایداری از مباحث مورد توجه در مدیریت مشکلات ناشی از کرونا است و از زمینه‌های مورد توجه در مدیریت بحران است، اما بهبود یک کسب‌وکار گردشگری از دیدگاه بقای آن کسب‌وکار و چگونگی وضعیت مالی آن نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

فصل نامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان- نشریه سپهر اقتصاد- نیاز به بازاندیشی و تحول در گردشگری- خانم فرزانه حقیقت

با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان جهانی گردشگری شعار «تفکری دوباره برای گردشگری» را به‌عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال 2022 انتخاب کرد و اقدامات تأثیرگذاری در این راستا انجام داد. با ایجاد این بحران، تلاش‌های سازمان جهانی گردشگری بر روی اولویت‌های زیر متمرکز گردید:

  1. ایجاد یک مکانیسم هماهنگِ جامع و مرتبط که درک مؤثری از بحران ارائه دهد و اجرای برنامه‌های عملیاتی مؤثر را تضمین ‌کند. این سازمان توجه خود را بر حمایت از تلاش‌های جهانی در مهار گسترش همه‌گیری کرونا و همچنین حمایت از میلیون‌ها معیشت وابسته به گردشگری متمرکز ساخت.
  2. ارائه راهنمایی‌های لازم به کشورها در راستای انجام اقدامات درست جهت حفظ مشاغل و کاهش تأثیر فوری بحران. این سازمان مجموعه‌ای از 23 توصیه عملی ارائه کرد و خواستار حمایت مالی و سیاسی و اجرای مشوق‌های لازم برای اقدامات بازیابی باهدف قرار دادن بخش گردشگری شد.
  3. ارائه داده­‌ها و اطلاعات قابل‌اعتماد و به‌روز برای ارزیابی تأثیر واقعی بحران، هم برای دولت‌ها و هم برای کسب‌وکارها. سازمان جهانی گردشگری به یک منبع اطلاعاتی معتبر جهت اطلاع‌رسانی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تبدیل شد.

در پی این بحران بی‌سابقه، راه‌اندازی مجدد گردشگری و نقش حیاتی که این بخش برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

کمیته جهانی اخلاق گردشگری در راستای آیین‌نامه اخلاقی این سازمان با حمایت از گردشگران و مصرف‌کنندگان بر لزوم تضمین یک محل کار ایمن و سالم برای شاغلین در گردشگری در راستای توصیه‌های خاص سازمان بین‌المللی کار (ILO) برای بازگشت ایمن به کار تأکید کرد.

همچنین این سازمان با درک نقش حیاتی رسانه­‌ها در ترویج گردشگری پایدار و شروع مجدد سفر به شیوه­ای ایمن، مشارکت‌های استراتژیکی را با رسانه‌­های بین‌­المللی و تأثیرگذار و باهدف افزایش آگاهی عمومی در مورد ارتباط بیشتر اقتصادی، توسعه اجتماعی و فرهنگی این بخش در پیش گرفت؛ به‌عنوان‌ مثال کمپین #Restart Tourism از نفوذ و اعتبار شبکه‌­های بین‌­المللی با صدها میلیون بیننده، استفاده و سازمان جهانی گردشگری را به‌عنوان صدای جهانی این بخش معرفی کرد.

ازآنجاکه سازمان جهانی گردشگری بر اهمیت حفاظت از معیشت و کسب‌وکارهای کوچک تأکید دارد، تلاش کرد تا با نگاه به آینده و استفاده از فرصت­های موجود و با ارائه برنامه­‌های آموزشی لازم، افراد بیشتری از این صنعت بهره ببرند. در این راستا آموزش و پژوهش را در اولویت قرار داد. این صنعت به افرادی با مهارت و تجربه نیاز دارد تا نیازهای بازار فعلی و آتی را برآورده کنند و در نهایت، رقابت‌پذیری و پایداری مقاصد گردشگری را افزایش دهند. وقفه ایجاد شده به‌واسطه کرونا فرصتی را فراهم کرد تا این سازمان دوره‌هایی در زمینه‌های مختلف مدیریت گردشگری و مهمان‌نوازی با همکاری دانشگاه‌­ها و مؤسسات آموزشی مختلف در سراسر جهان به شکل آنلاین برگزار نماید.

در همین حال، سازمان جهانی گردشگری با همکاری شرکت گوگل، یک برنامه شتاب آنلاین برای وزرای گردشگری کشورهای عضو این سازمان، انجمن‌های برتر مسافرتی و گروه­‌های گردشگری برگزار نمود. اولین جلسات به میزبانی کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برگزار شد. در این جلسات آموزش‌های طراحی شده­­ای جهت کمک به مقاصد برای جذب بازدیدکنندگان و مدیریت بهتر بخش­های گردشگری خود و همچنین بهره­مندی از بینش بهتر در جمع‌آوری داده­‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها ارائه گردید. این برنامه فرصتی جهت به اشتراک گذاشتن دانش و ابزار به‌صورت تعاملی و تقویت و توسعه ظرفیت‌ها و شایستگی‌های متخصصان گردشگری در حوزه‌های خود بود.

همچنین این سازمان در راستای حمایت از مشاغل، پلتفرم نوآورانه، کارخانه مشاغل را راه‌اندازی کرد که توسط شبکه جهانی مهمان‌نوازی، پشتیبانی می‌گردید. این پلت فرم برای ارتباط افراد مستعد با کارفرمایان گردشگری طراحی شده است و به کسب‌وکارها و سازمان‌های گردشگری کمک می­کند تا بهترین نیروها را پیدا و جذب کنند.

تمامی این اقدامات در راستای بازیابی و تحول در صنعت گردشگری که همه­ گیری کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از بخش­های آن گردید، صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *