نمایی کلی از شرایط محیطی و اقتصادی شهرستان رفسنجان

دفتر نمایندگی اتاق کرمان در رفسنجان

شهرستان رفسنجان

آنچه که در این قسمت خواهد آمد مختصری از مشخصات شهرستان بر اساس آمار ثبت‌شده است. در این خصوص قلم‌فرسایی‌های بسیاری گردیده است و ما در این بخش تنها به قسمت‌هایی از توانمندی‌های اقتصادی که در حال حاضر مورد توجه و فعالیت است می‌پردازیم. بدیهی است که در هر منطقه توانمندی‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای آشکار و نهانی وجود دارد که در یک مطلب کوتاه پرداختن به همه آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
جمعیت شهرستان رفسنجان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 بالغ‌بر 311 هزار و 214 نفر است که بر اساس آمارهای غیررسمی ارائه ‌شده، این شهرستان با حضور حداقل حدود 50 هزار نفر تبعه افغانستانی به‌عنوان مهاجرپذیرترین شهرستان در این حوزه در استان کرمان مطرح است.
رفسنجان را از زمان‌های دور به تولید پسته می‌شناسند و برند جهانی پسته با نام رفسنجان گره خورده است. کهن‌سال‌ترین درخت پسته جهان با سن 1500 سال در روستای “اودرج” شهرستان رفسنجان قرار دارد و بر همین اساس ثبت ملی پسته در سال 1395 به نام شهرستان رفسنجان صورت پذیرفت.
از منظر اقتصادی شهرستان رفسنجان به دلیل ارزش صادراتی کالایی مانند پسته، صادراتی‌ترین شهرستان استان و بر اساس آمار غیررسمی، صادراتی‌ترین شهرستان کشور محسوب می‌شود.
منابع غنی مس در سرچشمه به‌عنوان دومین معدن مس روباز جهان از دیگر توانمندی‌های قابل‌توجه این شهرستان است. در حوزه گردشگری نیز “خانه حاج‌آقا علی” به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان و “دره شگفت‌انگیز راگه” در این شهرستان قرار دارند.
در حال حاضر کم‌آبی به‌عنوان اصلی‌ترین تهدید، شهرستان رفسنجان را تحت تأثیر قرار داده است. عدم مدیریت مناسب منابع آب و برداشت‌های غیر استانداردی که بر اساس اعلام مسئولان و متولیان در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است، باعث گردیده است امروزه شهرستان رفسنجان در تهیه آب شرب شهروندان نیز با مشکلات فراوانی روبرو باشد.
در کنار این مسئله مواردی دیگری همچون وجود سم‌های تقلبی در بازار و ضرر و زیان کشاورزان در بحث تولید محصولات کشاورزی مطرح است که توجه بیش‌ازپیش مسئولان و متولیان تولید محصولات کشاورزی در استان و شهرستان را می‌طلبد.

دفتر اتاق بازرگانی

با توجه به رتبه یکم این شهرستان در کشور در تولید پسته به‌عنوان ارزآورترین محصول صادراتی غیرنفتی و لزوم ارائه خدمات اتاق به بازرگانان در کوتاه‌ترین زمان، تأسیس دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در شهرستان رفسنجان در سال 1383 ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بود. ضرورتی که توسط رییس و هیئت نمایندگان دوره هفتم اتاق بازرگانی استان شناسایی و به آن پرداخته شد.
همزمان با سیر تحولات در اتاق‌های بازرگانی و توسعه فعالیت‌ها در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی، این دفتر نیز با تشکیل هیئت مشورتی و ایجاد کارگروه‌های متناظر با کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی استان سعی نمود از ظرفیت و توان فکری منتخبان اعضا در رفسنجان برای توسعه اقتصادی در شهرستان بهره‌مند گردد.
تعامل مثبت و سازنده با بخش دولتی در شهرستان نیز به پیشبرد اهداف اتاق در خصوص ارائه خدمات مناسب به اعضا کمک نمود. عضویت در کارگروه اشتغال، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مثلث توسعه اقتصادی، ستاد پسته، خانواده استاندارد ازجمله فعالیت‌های جاری دفتر نمایندگی اتاق در رفسنجان است.
همکاری در تخصیص تسهیلات صادراتی در بخش کشاورزی با همراهی و هماهنگی بخش‌های دولتی و بانک‌ها برای رونق صادرات همواره به‌عنوان یکی از فعالیت‌های ملموس و قابل‌توجه برای اعضای اتاق در دفتر نمایندگی رفسنجان در فصل صادرات پسته وجود داشته است.
نمایندگان بخش خصوصی نیز به‌صورت مستمر در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی تحت عنوان نماینده بند 3 و هیئت‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی تحت عنوان نماینده کارفرما در شهرستان‌های رفسنجان و انار و شهربابک مشغول فعالیت و دفاع از حقوق حقه فعالان اقتصادی هستند.
هرچند تعداد کارت‌های بازرگانی فعال در هر شهرستان و استان تابعی از شرایط اقتصادی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است اما بر این اعتقاد هستیم ارائه خدمات مناسب و در زمان مقتضی، می‌تواند باعث ایجاد شرایط مطلوب برای صادرکنندگان و تشویق ایشان به حضور در بازار و انجام فعالیت‌های اقتصادی باشد.
در حال حاضر 100 شخص حقیقی و حقوقی در شهرستان‌های رفسنجان و انار عضو اتاق هستند و خوشبختانه بیش از 90 درصد از این اشخاص دارای کارت بازرگانی و فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *