معرفی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اطلاعات تجاری این اتحادیه با جهان، ایران و استان کرمان

معصومه سعید
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان

توافقنامه تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، که بعضاً به ‌اشتباه از آن به‌عنوان عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا یاد می‌شود، فرصتی را برای افزایش صادرات کشور و استان کرمان ایجاد کرده است که در صورت برنامه‌ریزی و اقدامات صحیح، زمینه مناسبی برای توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه فراهم می‌شود.

یادآوری می‌شود که در حال حاضر پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند.
مدت این توافق سه سال است و در این مدت ۵۰۲ قلم کالا از طرف اتحادیه و ۳۶۰ قلم کالا از سوی ایران مشمول تعرفه ترجیحی می‌شوند که در صورت همکاری همه نهادها و سازمان‌ها با اجرای موفقیت‌آمیز آن، در سال‌های آتی امکان تجارت آزاد یعنی به صفر رسیدن تعرفه‌ها وجود دارد.
ازجمله مزایای این توافق می‌توان به تحرک بخشی در زمینه کشاورزی اشاره کرد که در همین راستا باوجود مزیت‌های نسبی در کشور به‌ویژه استان کرمان و کشورهایِ عضو اوراسیا امکان توسعه تجارت را فراهم می‌کند.
این اولین تجربه ایران در توافقنامه تعرفه‌های ترجیحی با یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای است و تحقق آن گام مؤثری در توسعه تجارت با کشورهای عضو این اتحادیه است.
بنای شکل‌گیری این اتحادیه در فوریه سال 1999 با امضای قرارداد ایجاد اتحادیه گمرکی و منطقه واحد اقتصادی توسط بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه نهاده شد. در اکتبر سال 2000، جامعه اقتصادی اوراسیا، توسط بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان تشکیل شد و در جولای سال 2011 اتحادیه گمرکی میان بلاروس، قزاقستان و روسیه تشکیل شد و در اول ژانویه 2015 موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بین کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا گردید. در تاریخ دوم ژانویه 2015 ارمنستان و در تاریخ 15 آگوست 2015 قرقیزستان به عضویت رسمی این اتحادیه درآمدند.

بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به کشور روسیه است به‌طوری که از تجارت 866 میلیارد دلاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جهان در سال 2018، 687 میلیارد دلار آن توسط روسیه صورت گرفته است.

منابع:

– سازمان توسعه تجارت ایران
– گمرک ج.ا.ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *