مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان؛ نگاهی متمایز

مسعود رشیدی‌نژاد

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق

مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان با هدف تقویت بخش خصوصی و کمک به فرایند توسعه اقتصادی استان در اسفندماه سال 1390 با تصمیم هیات رییسه محترم دور هفتم پایه  گذاری شده و از سال 1391 به طور رسمی کار خود را آغاز نموده است. این مرکز همواره سعی کرده در راستای دستیابی به چشم انداز اتاق یعنی “ایفای نقش موثر در راهبری اقتصادی استان” سهم خود را ادا کند و در این راه استراتژی بهبود محیط کسب و کار و تقویت فرهنگ نوآوری، کارآفرینی و رقابت پذیری را در اولویت اقدامات خود قرار داده است. اهداف تعیین شده برای این مرکز به شرح زیر است:
1. ایجاد بستر مناسب برای هدایت و تقویت تشکل  های فکری و اقتصادی و بهره برداری موثر از ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی،
2. ریشه  یابی عدم توسعه کسب و کارهای استان و دستیابی به یک مدل کارآمد از طریق پژوهش های عملیاتی،
3. ارتقا و به روزآوری سطح آگاهی و دانش متولیان حوزه کسب و کار بخش خصوصی،
4. تسهیل دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح مورد نیاز حوزه کسب و کار بخش خصوصی.
این اهداف در قالب اقدامات برنامه ریزی شده توسط چهار واحد پژوهش، آموزش، آمار و نشر در حال پیگیری است. در بخش پژوهش هدف اول و دوم از طریق انجام پروژه های تحقیقات کاربردی و مهم متناسب با نیازهای فضای کسب و کار کشور و استان دنبال می شود و خروجی آن انجام پژوهش های «تدوین نقشه راه انرژی استان»، «تدوین مدل تسهیل سرمایه گذاری در استان»، «تدوین مدل پایش فضای کسب و کار»، «تدوین مدل توسعه و تقویت تشکل های اقتصادی»، «ارزیابی اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی خانه های بومگردی» و چندین پروژه مطالعاتی دیگر بوده است. هدف سوم از طریق واحد آموزش به صورت شناسایی نیازهای آموزشی فعالان کسب و کار و ارائه آموزش های لازم به بهترین شیوه ممکن به ایشان انجام می شود و خروجی این اقدام تاکنون حدود نود هزار نفر ساعت آموزش بوده است. همچنین این هدف در واحد نشر از طریق معرفی و انتشار نتایج اقدامات مرکز در قالب فصلنامه های پژوهشی در حال انجام است و نهایتاً هدف چهارم از مسیر واحد آمار و با محوریت ایجاد، استقرار و به روز رسانی بانک آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، ارائه تحلیل های مورد نیاز و پایش ملی محیط کسب و کار، شناسایی موانع کسب و کار استان به تفکیک بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین رشته فعالیت های اقتصادی در حال ساماندهی است.
همواره سعی پرسنل این مرکز وفاداری به ارزش های سازمانی بوده به طوری که همکاری، مشارکت، کار تیمی، صداقت، شفافیت، احترام متقابل، تعهد سازمانی، نظم و انضباط، خردورزی، یادگیری، دانش افزایی، خلاقیت و نوآوری فرهنگ غالب بر فضای کاری این مرکز می‌باشد.
نمونه ای از اقدامات مرکز مطالعات اتاق در همین شماره از فصلنامه به طور خلاصه آمده و امید است که درک تفکر زیربنایی این اقدامات، راهگشای مسیر مطالعاتی مراکز تحقیقاتی سایر اتاق ها گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *