مروری بر گزیده اخبار اتاق کرمان

در همایش معرفی فرصتهای سرمایه گذاری استان کرمان چه گذشت

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان با حضور مسئولان ملی، استانی و بین‌المللی در مرکز همایش‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان (هایتک) با هدف ایجاد رابطه تکمیلی بین صنایع استان با سرمایه‌گذاران و ضرورت تقویت این تعاملات برگزار گردید. در این همایش دو روزه از بین هزار و 500 پروژه مطرح شده، 200 عنوان پروژه برای معرفی به سرمایه‌گذاران انتخاب و در 15 پنل تخصصی با حضور 100 متخصص و کارشناس حوزه‌های مختلف اقتصادی ارائه گردید. در ادامه مروری بر این همایش خواهیم داشت.

آیین افتتاحیه همایش

حکمرانی خوب برای اقتصاد لازم و ضروری است

رییس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان کرمان برای سرمایه‌گذاری گفت: جذب سرمایه‌گذار برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز استان، تقویت فرهنگ کار، تقویت سرمایه‌گذاری، بهبود شاخص‌های مربوط به فضای کسب‌وکار، کاهش پیچیدگی‌ها در دریافت مجوزها ازجمله اهداف برگزاری این همایش است. سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه در این همایش 15 پنل تخصصی برگزار می‌شود، افزود: دو اقتصاددان مطرح کشور، مباحث مطرح‌شده در این همایش را با فرهنگ و ادبیات توسعه جمع‌آوری و تدوین خواهند کرد تا بتوان پیشنهادهای مناسبی برای درج در احکام برنامه هفتم توسعه ارائه کرد.
وی با بیان اینکه باید برای تأمین گاز و برق استان چاره‌ای اندیشیده شود، ادامه داد: اجرای خط یازدهم انتقال گاز سراسری از سال 95 تاکنون به تعویق افتاده و اگر اجرایی نشود، استان کرمان در تأمین گاز به‌شدت با کمبود جدی روبرو خواهد شد. رییس اتاق کرمان اظهار کرد: در تأمین برق نیز استان در حال حاضر تراز تولید و مصرف مساوی دارد، اما با توجه به پروژه‌های بزرگ در نظر گرفته‌شده برای توسعه استان، در چند سال آینده با کمبود برق چندین هزار مگاواتی روبرو خواهیم شد.
طبیب زاده بیان کرد: کرمان نیروی انسانی، نعمت‌های خدادادی و تنوع اقلیم متفاوت و فراوانی دارد، اما متأسفانه در این استان مانند سایر نقاط کشور ظرفیت‌ها بالقوه و موانع بالفعل هستند. وی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب برای اقتصاد لازم و ضروری است، افزود: اتاق در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود، تدوین سند توسعه متوازن استان را با نگاه به همه شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

تقویت انگیزه نیروی انسانی برای توسعه ضروری است

در ادامه مراسم افتتاحیه همایش، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان با اشاره به اینکه نیروی انسانی لوکوموتیوران قطار توسعه است، گفت: این نیروی انسانی باید دانش، بینش عمیق و انگیزه لازم برای توسعه و پیشرفت داشته باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: همچنین وجود نقشه راه، لزوم سرمایه و ثروت و امنیت کافی برای تغییر و تحول فرهنگی و فکری در یک جامعه ضروری است که منجر به توسعه می‌شود.

دهه 90 ضعیف‌ترین دهه در سرمایه‌گذاری بود

در ادامه وزیر اقتصاد و دارایی که میهمان مجازی این همایش بود، گفت: دهه 90 ضعیف‌ترین دهه از نظر جذب سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بوده و مواردی از سرمایه‌گذاری‌ها که انجام‌شده توسط نهادهای دولتی و بانک‌ها بوده است. سیداحسان خاندوزی خاطرنشان کرد: در وزارت اقتصاد و دارایی آمادگی لازم برای همکاری و حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه در سازمان سرمایه‌گذاری از طریق مشوق‌هایی برای مالیات و ترخیص کالا وجود دارد.

تحقق 400 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال 1404

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه گفت: استان کرمان در حال جهش بزنگاه اقتصادی و سیاسی است و در سرمایه‌گذاری و کارآفرینی نیز می‌تواند به الگوی مطرح در کشور تبدیل شود. شهباز حسن‌پور اظهار کرد: نامناسب بودن رتبه کسب‌وکار استان کرمان به دلیل ناتوانی در معرفی و به تصویر کشیدن توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و اقدامات است. وی با اشاره به اینکه استان روند رشد اقتصادی خود را به‌خوبی طی می‌کند، افزود: کمتر از 10 سال پیش در استان کرمان کلوخه سنگ‌آهن در سیرجان تولید و صادر می‌شد و بعدها کلوخه به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و در حال حاضر به شمش و فرآورده‌های فولادی تبدیل و صادر می‌شود. حسن‌پور بیان کرد: 400 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان در سال 1404 پیش‌بینی‌شده که با برنامه‌ریزی صحیح و اجرای دقیق محقق می‌شود.

به دنبال استخراج نتایج کاربردی هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در ادامه گفت: برگزاری این همایش از یک مصوبه ای در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آغاز شد و تقریباً در تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بررسی شد. دکتر حسین مهرابی اشاره نمود در این همایش ما به دنبال استخراج نتایج کاربردی هستیم و این تفاوت اصلی همایش جاری با سایر رویدادهایی است که در دورهای قبل برگزار شده  است. وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما بر این خواهد بود که ۲۰۰ پروژه ای که قبلاً استخراج شده و مبالغ، راه‌های سرمایه‌گذاری، نرخ‌های بازده یا IRR و مزیت‌های رقابتی آن‌ها به‌نوعی مشخص است جهت تأمین مالی و رفع موانع به مرحله قرارداد، برسند.

تفکر دولت و تحریم دو مانع توسعه

در ادامه این همایش رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با اشاره به اینکه اتاق کرمان جز اتاق‌های پیشرو در کشور است، گفت: سه هزار صفحه سند آمایش استان کرمان تهیه و در این اسناد تمام ظرفیت‌های استان بررسی‌شده و مأموریت استان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در حوزه‌های مختلف مشخص و شناسایی شده است. محمد قاسمی تصریح کرد: در این همایش مسئله متفاوت این است که قرار نیست مانند قبل اسیر این‌گونه سندها شویم بلکه برای اولین بار بخش خصوصی در کنار دولت مسیر توسعه استان را مشخص می‌کنند و در واقع سند آمایش از نگاه بخش خصوصی تهیه می‌شود.

وی یک مانع مهم برای توسعه و پیشرفت کشور را تفکر دولت در مورد توسعه دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته دولت‌ها توسعه را بدون وابستگی به نفت و گاز و بر مبنای کسب درآمد از زمین، مالیات و اعتبار حقوقی انجام می‌دهند، درحالی‌که در ایران این مسیر پیگیری نشده است. قاسمی اظهار کرد: دومین مانع مهم توسعه، تحریم‌هاست که مانع جدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین مالی پروژه‌های بزرگ شده است.

مشارکت صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری‌ها

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در ادامه این همایش اظهار کرد: صندوق در سال جاری علاوه بر تسهیلات، مشارکت در سرمایه‌گذاری را نیز در نظر گرفته که البته بیش از 20 درصد، مشارکت صورت نخواهد گرفت. علیرضا صالح گفت: به دنبال اهرم کردن منابع صندوق توسعه ملی در کنار مشارکت در سرمایه‌گذاری برای جذب فاینانس خارجی هستیم.
وی ادامه داد: اگر پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مناقصات بین‌المللی برنده شوند از آن‌ها حمایت می‌کنیم به‌طوری‌که بتوان برای 13 درصد از سرمایه‌گذاری ضمانت‌نامه ارزی صادر کرد.

در موارد ریسک‌پذیر از مدیران حمایت می‌کنیم

در ادامه این همایش رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: حمایت‌های دستگاه قضا از فعالان اقتصادی در سال‌های اخیر راهگشا بوده و حمایت ما از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران واقعی است. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی اظهار کرد: با توجه به رهنمودها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب احکام و آرای قضایی هیچ‌گاه به سمتی نخواهد رفت که مانع تولید و سرمایه‌گذاری در استان شود و همواره پشتیبانی لازم از فعالان این عرصه وجود خواهد داشت.
وی بیان کرد: به نمایندگی از سازمان‌های تابع دستگاه قضایی بویژه بازرسی اعلام می‌کنم ما از مدیران و سرمایه‌گذاران استان برای پیشبرد اهداف استان حمایت می‌کنیم زیرا گاهی ممکن است مسئولان و مدیران در تصمیم‌گیری‌های خود با موارد ریسک‌پذیر روبه رو شوند که باید از آن عبور کنند. حجت‌الاسلام حمیدی گفت: همان‌گونه که موظفیم با فساد مبارزه کنیم موظف هستیم که یار سرمایه‌گذاران باشیم.

در پایان مراسم افتتاحیه همایش از کتاب «فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان» رونمایی شد.

در این همایش باهدف تقویت مباحث محتوایی و طراحی راهبردهای اثرگذار، 15 پنل تخصصی با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران، کارشناسان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به شرح ذیل برگزار گردید.

– پنل «فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت آپ ها» با محوریت بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان،

– پنل «انرژی (برق و گاز)» با محوریت بررسی و تحلیل ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه احداث نیروگاه‌ها و تأمین برق، ظرفیت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه برق خورشیدی و نقش راه‌اندازی و تکمیل خط انتقال یازدهم سراسری گاز کشور در تأمین برق و کمک به توسعه و سرمایه‌گذاری در استان کرمان،

– پنل «آب» با محوریت تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان کرمان (وضعیت فعلی و آینده آبی استان)، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مکانیزم ها و مدل‌های تأمین مالی و اجرایی سازی پروژه‌های زیرساختی حوزه آب و مدل‌های پیشنهادی به‌منظور بهبود و اصلاح سیستم حکمرانی آب،

– پنل «الزامات رشد و بقای کسب‌وکارها در انقلاب صنعتی» با محوریت بررسی جایگاه استان کرمان از منظر نسل چهارم صنعت و تجهیز ابزارهای صنعتی به سیستم‌های فیزیکی سایبری، اینترنت اشیا، پردازش ابری و به‌تبع آن هوشمند شدن فرآیند،

– پنل «تأمین مالی مگاپروژه‌ها» با محوریت روش‌های تأمین مالی مگا پروژه‌ها و قوانین بازار سرمایه و بازار پول در تأمین مالی پروژه‌ها،

– پنل «تحقق توسعه متوازن و اقتصاد دانش‌بنیان در استان» با محوریت بررسی موانع و راهکارهای توسعه متوازن در استان کرمان،

– پنل «حمل‌ونقل» با محوریت چالش‌های اساسی در حوزه زیرساخت حمل‌ونقل استان کرمان و راهکارهای پیشنهادی در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل،

– پنل «صنایع خلاق» با محوریت بررسی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود و مکانیزم های تجاری‌سازی و بازاریابی آن‌ها،

– پنل «صنعتی سازی احداث ساختمان» با محوریت چالش‌های صنعتی سازی احداث ساختمان،

– پنل «ضرورت تأسیس شرکت تأمین و توسعه زیرساخت‌های استان کرمان» با محوریت بررسی علل عدم توازن در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی استان کرمان،

–  پنل «کشاورزی مدرن» با محوریت کشاورزی مدرن؛ موانع توسعه سرمایه‌گذاری،

–  پنل «گردشگری» با محوریت بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های صنعت گردشگری در استان کرمان (مسیر تحقق مثلث و مربع گردشگری، یزد، شیراز، اصفهان و کرمان) و تحلیل موانع ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان،

– پنل «صنایع پایین‌دستی مس» با محوریت بررسی تأثیر شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی مس بر توسعه اقتصادی پایدار استان،

–  پنل «صنایع پایین‌دستی فولاد» با محوریت بررسی تأثیر شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی فولاد بر توسعه اقتصادی پایدار استان،

– پنل «معدن» با محوریت ظرفیت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در معادن حائز اهمیت در استان کرمان.

 

آیین اختتامیه همایش

استان آمادگی بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده است

دبیر همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس 2022) گفت: پیش مطالعات حدود 200 پروژه با 150 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شده و در حال حاضر استان کرمان آمادگی بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد.
علی نقوی در مراسم اختتامیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان افزود: کرمان آیدکس یک جریان سرمایه‌گذاری و توسعه در استان خواهد بود که برنامه‌ریزی‌شده تا دبیرخانه دائمی همایش فعال و پویا به فعالیت‌های خود ادامه دهد. وی ادامه داد: این همایش و پنل های تخصصی آن با حضور جمع زیادی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه‌های مختلف برگزار شد و استقبال از آن غیرمنتظره بود. نقوی تصریح کرد: رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در نشست‌های مختلف این همایش حضور داشت و قرار است در یک ماه آینده خروجی‌های تخصصی این همایش برای سرمایه‌گذاران جمع‌بندی و دبیرخانه دائمی کار خود را آغاز کند.

ارتقا نقش بخش خصوصی در توسعه ملی

رییس مرکز پژوهش اتاق ایران نیز در این آیین گفت: این همایش تلاشی برای ارتقا نقش بخش خصوصی در توسعه ملی بود و درحالی‌که در کشور همه منتظر اقدام دولت برای حل مشکلات هستند، قرار شد در استان کرمان برای اولین بار در کشور بخش خصوصی در تدوین برنامه هفتم توسعه نظرات خود را اعلام کند.

آن‌هایی هستند که نیروی انسانی توسعه‌یافته دارند و برگزاری چنین همایش‌هایی به توسعه فضای توسعه کمک می‌کند. وی با بیان اینکه توسعه به یک‌ انرژی و انگیزه نیاز دارد و با برگزاری همایش‌ها، فضا برای امر توسعه فراهم می‌شود، افزود: تفاهم اولیه برای تأسیس شرکتی برای تأمین مالی پروژه‌های استان با سهامداری شرکت‌های بزرگ به ارزش اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

محمدقاسمی، با اشاره به اینکه هدف این همایش این بود که چگونه می‌توان یک اقتصاد منبع محور را به یک اقتصاد دانش‌محور و پویا تبدیل کرد؟ اظهار کرد: امیدواریم دولت مباحث مربوط به ثبات اقتصادی و نوع مداخلات دولت در اقتصاد را در سطح ملی حل کند و مسائل مربوط به سطح استان را مسئولان استانی دسته‌بندی کنند. وی اظهار کرد: در این همایش تزریق فکر جدید به نظام برنامه‌ریزی استان و روش برنامه‌ریزی در سطح ملی تمرین شد که امیدواریم بتوان در سطح کشور آن را فراگیر کرد.

 

راه‌اندازی نظام کنترل پروژه‌های استان

در ادامه استاندار کرمان به ضرورت راه‌اندازی نظام کنترل پروژه‌های استان به‌منظور پشتیبانی و رصد پروژه‌های بزرگ استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی با استفاده از ظرفیت‌ استارت‌آپ‌ها باید پای کار توسعه استان باشند. محمدمهدی فداکار، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شرکت‌ها آن‌هایی هستند که نیروی انسانی توسعه‌یافته دارند و برگزاری چنین همایش‌هایی به توسعه فضای توسعه کمک می‌کند. وی با بیان اینکه توسعه به یک‌ انرژی و انگیزه نیاز دارد و با برگزاری همایش‌ها، فضا برای امر توسعه فراهم می‌شود، افزود: تفاهم اولیه برای تأسیس شرکتی برای تأمین مالی پروژه‌های استان با سهامداری شرکت‌های بزرگ به ارزش اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

خبرهای خوب برای مراودات بانکی ایران و روسیه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این آیین به مذاکرات فشرده خود و همراهانش با رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاونان نخست‌وزیر روسیه در سفر به این کشور اشاره کرد و گفت: خبرهای خوبی برای مراودات بانکی بین دو کشور داریم. محمدرضا پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ایران با وجود همه فشارهای تحریم رتبه 16 علم و دانش جهان را دارد و باید سرمایه‌گذاری‌های موجود که بلااستفاده هستند را فعال کرد. وی با اشاره به اینکه یک هزار و 770 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در استان کرمان داریم، بیان کرد: از این تعداد حدود 15 درصد تعطیل هستند، حدود 30 درصد با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند، 25 درصد بین 20 تا 50 درصد و بقیه بین 70 تا 100 درصد فعال هستند و 10 درصد 100 درصد فعالیت می‌کنند. پورابراهیمی عنوان کرد: واحدهای نیمه فعال و تعطیل استان کرمان مورد ارزیابی قرار گیرند تا بتوانیم از این ظرفیت در حوزه سرمایه‌گذاری بهره ببریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی به کمترین میزان رسیده است و اثری ندارد، تصریح کرد: ایران برای دور زدن تحریم‌ها مسیر جدیدی یافته است.

تحقق سه درصد از توسعه کشور از مسیر بهره‌وری

اسلامی گفت: دنیا در گذر علم و فناوری است و نمی‌توان با روش‌های سنتی اقتصاد را چرخاند. محمدمهدی زاهدی اظهار کرد: اتاق بازرگانی با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان کار بزرگی را در سطح ملی انجام داده و ظرفیت‌های استان را به نمایش گذاشته‌ است. وی بیان کرد: طبق اعلام دولت سه درصد از هشت درصد توسعه و پیشرفت کشور باید از تحول در بهره‌وری محقق شود و امکان ندارد بدون بهره‌گیری از فناوری نو به این مهم برسیم.

در پایان این آیین، میثاق نامه همایش برای توسعه استان بین دستگاه‌های اجرایی، نهادهای قضایی و مجامع سیاست‌گذاری استان به امضا رسید.

نمایشگاه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان

در حاشیه برگزاری همایش دو روزه، نمایشگاه ارائه برخی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان دایر بود و غرفه‌های اتاق کرمان، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین، فولاد سیرجان ایرانیان، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر، شهرداری سیرجان، شهرداری کرمان، پارک علم و فناوری استان و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری حضور داشتند و مسئولان و شرکت‌کنندگان از آن بازدید نمودند.

استان کرمان؛ آخرین میزبان هیئت دولت

حضور سه وزیر در اتاق کرمان

اعضای هیئت دولت ۳۱ سفر استانی داشتند که استان کرمان آخرین میزبان دور اول این سفرها در 20 و 21 مردادماه 1401 بود،  در حاشیه این سفر وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و جهاد کشاورزی در اتاق کرمان نشست های جداگانه ای با فعالان اقتصادی داشتند. فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف به بیان مسایل و مشکلات پرداختند که مباحث مطروحه از نظر می گذرد. همچنین گزارش تصویری دو نشست دیگر تحت عنوان نشست بررسی مسائل اقتصادی با تاکید بر حوزه معدن و نشست بررسی پایانی نوبت اول سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت، ارائه می گردد. 

وزیر اقتصاد: از پیشنهادها برای واگذاری اختیارات به استان‌ها استقبال می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه منطقه‌ای نیازمند توانمندسازی استان‌ها هستیم، گفت: برای توانمندسازی استان‌ها باید اختیاراتی به آن‌ها واگذار شود که ما از پیشنهادات مناسب در این حوزه استقبال می‌کنیم.
سید احسان خاندوزی، در نشست با فعالان اقتصادی افزود: اگر برخی اختیارات به استان‌ها تفویض شود صاحب‌نظران و کارشناسان بومی می‌توانند بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند که وزارت اقتصاد در حوزه بانکی این اقدام را انجام داده و تعیین تکلیف برخی پرونده‌های بانکی را به خود استان‌ها واگذار کرده است. وی بیان کرد: در ستاد اقتصادی دولت برای کمک به رشد تولید و رونق اقتصاد ملی برنامه‌هایی برای کمک به تسهیل تولید، صدور مجوزها و تأمین مالی طرح‌ها در نظر گرفته شده که می‌توان به بازگشت مالیات‌ها و عوارض دو هزار و 400 شرکت در استان‌های مختلف کشور، به استان اشاره کرد که خبر خوبی برای مجموعه‌های مختلف است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه نقدینگی در کشور زیاد است، تصریح کرد: باید ابزارهای لازم برای در خدمت گرفتن این نقدینگی با هدف سودآوری اقتصادی طراحی و اعتماد لازم جلب شود. وی در ادامه با اشاره به طرح مسائل مختلف فعالان اقتصادی در حوزه‌های بانکی و مالیاتی گفت: در احکام اقاله بانکی باید تجدیدنظر صورت گیرد، اجرای قرارهای مالیاتی به‌طور صحیح انجام شود که به‌زودی بخش‌نامه‌ای در حوزه مالیات‌ها برای حل مشکلات بخش خصوصی صادر می‌شود.

خاندوزی، در رابطه با حساب‌های بانکی برخی صادرکنندگان که مسدود شده بیان کرد: تعدادی از صادرکنندگان معتبر، پیشکسوت و خوشنام با فعالیت‌های شفاف و مشخص هستند که نباید به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی حساب‌های آن‌ها مسدود و فعالیت‌های آن‌ها تعطیل شود که این موضوع قابل قبول نیست و اگر اتفاق افتاده حتماً باید جبران شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت در سیاست‌های پولی و اعتباری عملکرد بانک‌ها را منضبط می‌کند تا به کنترل نقدینگی کمک کند و در این رابطه سقفی مشخص برای رشد ترازنامه‌های بانک‌ها قرار داده که بیش از آن ترازنامه‌ها متورم نشود.

وی ادامه داد: این موضوع ممکن است محدودیت‌ها و تنگناهایی را برای فعالان اقتصادی به‌منظور دسترسی به تسهیلات بانکی ایجاد کند که هنر بانک‌ها در این شرایط کنترل پرداخت تسهیلات برای جلوگیری از بروز مشکل در تولید است. خاندوزی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که شاخص تورم و بی‌ثباتی در نظام قیمت‌ها، بیش از همه در وضعیت نامطلوب قرار دارد و باید علاج فوری برای آن صورت گیرد.

وی بیان کرد: برای مهار تورم ابتدا انضباط در خود دولت و سختگیری‌هایی در دستگاه‌های دولتی انجام شده تا بتوان هزینه‌ها را کاهش و کسری بودجه را نیز کمتر کند. خاندوزی، به فعالان اقتصادی استان کرمان قول داد مسائل مطرح شده در این نشست را در سطح ملی پیگیری و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وصولی‌های کرمان در خزانه به استان برگردد

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان از وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس‌کل خزانه کشور درخواست کرد که وصولی‌های کرمان در خزانه به استان برگردد و ادامه داد: طبق قانون باید 15 درصد 40 هزار میلیارد تومان وصولی سال گذشته استان برگشت داده می‌شد اما فقط 6 هزار میلیارد تومان آن به استان برگشته است. سید مهدی طبیب زاده افزود: استان کرمان با همه ظرفیت‌ها و منابع غنی در معدن، کشاورزی و … در ظاهر استان توسعه‌یافته‌ای است، اما این ظرفیت‌ها در اختیار توسعه استان و شاخص‌های اقتصاد پایدار نبوده است.

وی در بخش دیگری از وزیر اقتصاد درخواست کرد که توجه بیشتری به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور صورت گیرد تا مصوبات شوراهای استانی در تعامل بهتر به نتیجه مطلوب‌تری برسند.

مکانیزم اجرای طرح مالیات بر ارزش‌افزوده تعیین شود

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کرمان استان مهم صنعتی و معدنی کشور است که در این رابطه سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان حقوق معدنی در خزانه وصول شده میزان کمی از آن به استان برگشته است. محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چالش‌ها و مشکلات بسیاری وجود داشت گفت: این شرایط در دولت فعلی می‌تواند با اصلاح رویه‌ها به شرایط مطلوب تبدیل شود.
وی ادامه داد: نحوه اجرای برخی تصمیم‌ها به‌گونه‌ای است که هزاران نفر دچار مشکل می‌شوند به‌طوری‌که حساب‌های بانکی آن‌ها بسته شده و در این میان افراد کاردرست دچار مشکل شده‌اند که باید وزیر اقتصاد اقدامات مهمی در این زمینه انجام دهد. پورابراهیمی، با بیان اینکه در بحث صادرات و برگشت ارز ناشی از صادرات و تسویه تعهدات ارزی سنوات گذشته با مشکلاتی روبرو هستیم، افزود: در بحث اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی در نحوه اجرا وجود دارد که باید فوراً مکانیزم و فرآیند مشخصی برای آن در تیم اقتصادی دولت تعیین شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت:  خطای اولویت‌گذاری در معدن باید جبران شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا، یک درصد ذخاير سنگ‌آهن و 7 درصد مس جهان را داراست، گفت: در حالی توسعه فولاد در کشور اتفاق افتاده که قیمت یک تن شمش فولاد 12 میلیون تومان و یک تن مس 200 میلیون تومان است که این موضوع خطای راهبردی بسیار بزرگی بود و باید جبران شود.

سیدرضا فاطمی امین در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان افزود: در مس عقب‌ماندگی بسیار زیادی داریم که برای جبران آن تولید یک‌میلیون تن مس در برنامه است و اشتغال بسیاری نیز ایجاد خواهد کرد. وی ادامه داد: شناسایی ذخایر معدنی از سال گذشته در کشور و از خراسان جنوبی آغاز شده و امیدواریم بتوانیم به‌زودی کار گسترده شناسایی و اکتشاف را در نقاط مختلف کشور انجام دهیم.

فاطمی امین، با تأکید بر اینکه در بخش معدن باید ترازنامه ذخایر معدنی را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در بخش ماشین‌آلات صنعتی برای تأمین تجهیزات موردنیاز فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌ایم و به آن توجه ویژه داریم. وی در رابطه با صنعت خودروسازی به عدم توازن بین ظرفیت مونتاژ و ظرفیت تولید قطعات اشاره و بیان کرد: این توازن برای افزایش ظرفیت تولید و کمک به اقتصاد و اشتغال جامعه باید برنامه‌ریزی و انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری به مسائل مربوط به رفع تعهد ارزی پرداخت و گفت: امیدواریم روزی تراز تجاری کشور آن‌قدر بالا رود که درگیر تعهدات ارزی نباشیم، اما تا رسیدن به آن شرایط، بر اساس قانون مبارزه قاچاق ارز و کالا، اقداماتی برای تسریع در تعهدات ارزی انجام و جلسات متعدد با بانک مرکزی برای ساده‌تر کردن فرآیندهای ارزی برگزار شده است.

رئیس اتاق کرمان نيز در این نشست با اشاره به اینکه 60 درصد پهنه‌های اکتشافی استان کرمان بلااستفاده مانده است، افزود: 20 سال آینده ذخایر معدنی کرمان تمام می‌شود و آنگاه این سؤال پیش می‌آید که کارخانجات کرمان چه کنند؟ سید مهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: شاخص‌های توسعه استان به‌ویژه شاخص سرانه درآمد پایین و از رتبه 25 به بعد است و این شرایط زیبنده استانی با این‌همه ظرفیت و توانمندی نیست. وی ادامه داد: سال‌ها قبل برای راه‌اندازی مراکز تجاری در 5 کشور توافقنامه‌ای به امضا رسیده که اگر این موضوع پیگیری و مراکز راه‌اندازی شود، کل کشور می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

در ادامه این نشست نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت استان کرمان در حوزه‌های صنعتی و معدنی بسیار بالاست و در چند سال اخیر ظرفیت‌سازی بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است که باید از سایر پهنه‌های معدنی در استان نیز استفاده کرد. محمدرضا پورابراهیمی افزود: دستیابی به ذخایر معدنی به‌راحتی می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد و سازمان ایمیدرو باید سدهای راه اکتشاف در پهنه‌های معدنی را بردارد.

وی ادامه داد: در شهرستان راور 90 درصد پهنه‌های اکتشافی در اختیار محیط زیست و انرژی اتمی است و نمی‌توان کاری را برای اکتشافات جدید در این منطقه انجام داد. پورابراهیمی، با بیان اینکه اتاق کرمان جز بهترین اتاق‌های کشور است و در استان وفاق بین سه قوه وجود دارد، تصریح کرد: در استان چند پروژه مهم مانند تولید لاستیک‌های فوق سنگین و الکترود گرافیکی در حال برنامه‌ریزی است و در بخش زیرساخت‌ها نیز راه‌اندازی خط دوم انتقال آب پیگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی: توسعه کشاورزی قراردادی را در برنامه داریم

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه چند کار اصلی را در برنامه داریم، گفت: توسعه کشاورزی قراردادی از جمله اقدامات مهم ما خواهد بود که با شرایط ما همخوانی دارد زیرا می‌تواند تأمین نقدینگی را برای کشاورز انجام دهد تا کشاورز به کار تخصصی خود با تمرکز بیشتری بپردازد.
سیدجواد ساداتی نژاد، در حاشیه سفر هیئت دولت به استان کرمان در نشست با فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل، رفتن به سمت خودکفایی و کاهش وابستگی و همچنین حمایت از معیشت کشاورز، همه در کشاورزی قراردادی محقق می‌شود که در مدل طراحی شده برای اجرای کشاورزی قراردادی باید بتوانیم با کمک بخش خصوصی به تأمین مالی آن بپردازیم.
ساداتی نژاد، خاطرنشان کرد: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون به دلیل کار پیچیده و بین قوه‌ای این موضوع، برای 4 درصد زمین‌ها سند صادر شده است. وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: اعطای تسهیلات دام و طیور آغاز شده و بانک کشاورزی به همراه هشت بانک تجاری دیگر تأمین مالی پروژه‌های این بخش را تأمین خواهند کرد.
وی ادامه داد: صادرات فرآوری‌های دام و طیور آزاد است تا با این اقدام به تولیدکنندگان این حوزه کمک شود و البته همه این حمایت‌ها را به‌صورت مستمر ادامه خواهیم داد. ساداتی نژاد، در رابطه با درخواست انتقال آب بیشتر به کرمان برای حل بحران آب در استان، پیشنهاد راه‌اندازی بازار آب به همراه افزایش بهره‌وری را ارائه داد و خاطرنشان کرد: تأمین برق چاه‌های آب کشاورزی از طریق انرژی خورشیدی پیشنهادشده که پیگیری می‌شود.
وی همچنین اشاره کرد: گزارش‌های مربوط به خسارت‌های وارد شده به کشاورزی استان کرمان به دلیل سرمازدگی و سیل به ما رسیده و جلسات متعدد برای حل این مسائل و جبران خسارت‌ها برگزار می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کرمان استانی ویژه ازنظر گستردگی و ظرفیت‌های بی‌نظیر است، گفت: مدل سرمایه‌گذاری، توسعه و رشد کرمان با به‌کارگیری هوشمندانه منابع انسانی و مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند قابل‌تعمیم به سایر استان‌های کشور باشد.

یک مصوبه 20 درصد آب دشت رفسنجان و سیرجان را هدر می‌دهد

در ادامه این نشست رییس اتاق کرمان با اشاره به اینکه موضوع اتلاف منابع آبی در استان بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما در تصمیمات قرار نمی‌گیرد، گفت: بر اساس مطالعات میدانی 20 درصد آب مصرفی دشت رفسنجان و سیرجان با مصوبه شورای نگهبان در سال 67، با عنوان «حل مسائل اراضی باغی» هدر مي‌رود كه محتواي اين مصوبه بر اين اساس بوده كه کشاورزان مجبورند آب را برای باغاتی مصرف کنند که ثمر ندارند تا مالکیت آن‌ها حفظ شود.

سید مهدی طبیب زاده، در رابطه با سرمازدگی محصولات پسته که در فروردین‌ماه اتفاق افتاده است، بیان کرد: در حال حاضر که به پایان نیمه اول سال نزدیک می‌شویم هیچ کشاورزی نتوانسته برای جبران خسارت‌ها کمک دریافت کند. وی در بخش دیگری با اشاره به برخی مشکلات سرمایه‌گذاری‌ها و صدور مجوزها ادامه داد: استعلام‌های متعدد از حوزه وزارت کشاورزی برای سرمایه‌گذاری‌ها گاهی بین یک تا دو سال طول می‌کشد و این موضوع سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند و سرمایه‌گذاری‌ها در جاهای دیگر انجام می‌شود.

درخواست تأمین نقدینگی فوری بخش کشاورزی

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان خاطرنشان کرد: در تأمین نقدینگی بخش کشاورزی با مشکلات بسیاری روبرو هستیم که متأسفانه منابع بانکی محدود و امکان پرداخت تسهیلات به کشاورزان وجود ندارد. سید محمدرضا ترابی موسوی افزود: با توجه به سرمازدگی و گرمازدگی محصولات کشاورزی به‌ویژه پسته، محصول کمی برای فروش باقی مانده، اما سررسید اقساط کشاورزان و ندادن تسهیلات مجدد مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در آستانه فصل برداشت محصول هستیم و سونامی خسارت در مهرماه بیشتر مشخص می‌شود به‌طوری‌که برداشت از 50 هکتار باغ پسته فقط هزار کیلوگرم محصول تر و درمجموع 300 کیلوگرم پسته خشک خواهد داشت.

ترابی، به سایر مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: تسهیلات امهال نشده، اجرا نشدن مصوبات شورای گفت‌وگو برای رفع مشکلات فعالان این حوزه، عدم احتساب تعرفه برق کشاورزی به قیمت سال گذشته، هزینه‌های سرسام‌آور و افزایش قیمت ادوات و نهاده‌های کشاورزی، قطعی‌های نابهنگام برق، عدم پرداخت غرامت‌های بیمه کشاورزان و پیگیری قضایی 12 حلقه چاه مجوزدار از جمله مسائل این حوزه است.

 

کشاورزی کرمان به امداد فوری نیاز دارد

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان کرمان دو سال درگیر حوادث طبیعی بوده همین موضوع روند منطقی کشاورزی قبل را با چالش روبرو کرده به‌طوری‌که سرمازدگی سال جاری پسته بیش از 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. محمدرضا پورابراهیمی، با بیان اینکه سیل اخیر در استان وضعیت کشاورزی را تشدید کرد و كشاورزان در رفسنجان، شهربابک، سیرجان، زرند و راور وضعیت بسیار نامناسبی دارند، افزود: در این رابطه نیاز به امداد فوری دارند و در غیر این صورت کشاورزان با مشکلات جدی و کشاورزی با نابودی روبرو می‌شود. وی تصریح کرد: صادرات پسته و خرما، تعهدات ارزی، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی نیز از جمله سایر مشکلات کشاورزان است.

گزارش تصویری نشست بررسی مسائل اقتصادی با تاکید بر حوزه معدن

گزارش تصویری نشست بررسی پایانی نوبت اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت

اتاق کرمان آماده پذیرش هیئت تجاری از پاکستان است

(2 تیرماه، 1401)
محمدعلی محمد میرزائیان ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های صادراتی استان کرمان گفت: پسته و خرمای مضافتی و کلوته سالانه از کرمان به پاکستان صادر می‌شود که البته طبق آمار گمرک مواد معدنی مانند فولاد، آهن، گوگرد، گچ، سیمان و همچنین مرکبات و سبزیجات و مواد پلاستیکی نیز از کرمان به پاکستان صادر شده است. میرزائیان بیان کرد: کرمان آماده همکاری با پاکستان برای توسعه روابط تجاری در زمینه‌های کشت فراسرزمینی، گردشگری، مواد معدنی و صنعتی و توریست درمانی است.
در ادامه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان پیشنهاد داد کمیته‌ای از فعالان اقتصادی دو طرف تشکیل و لیست محصولات صادراتی کرمان به پاکستان و برعکس آن جمع‌بندی شود تا برای افزایش تراز تجاری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
سرکنسول پاکستان عبدالجابر دیتهو در زاهدان نیز گفت: در دو مرز تجاری میرجاوه و تفتان بین ایران و پاکستان، ترافیک سنگین است و روزانه حدود 400 کامیون از ایران وارد پاکستان می‌شود که امیدواریم بتوان زیرساخت‌های لازم را برای راه‌اندازی مرزهای تجاری دیگر فراهم کرد.
گفتنی است در این نشست مقرر شد برنامه‌هایی مانند اعزام و پذیرش هیئت تجاری، برگزاری نمایشگاه و شرکت در اجلاس‌های مشترک برای توسعه روابط تجاری دو طرف برنامه‌ریزی شود.

مسئولیت جدید رییس اتاق کرمان توسط استاندار ابلاغ شد

(08 تیرماه، 1401)

استاندار کرمان طی حکمی سیدمهدی طبیب زاده رییس اتاق کرمان را به سمت مسئول «برنامه اجرایی توسعه صادرات و بازاریابی، بالاخص صنایع فرآوری و محصولات کارخانه‌ای دانش‌بنیان» و «برنامه اجرایی بهبود فضای کسب‌وکار و تکمیل پنجره واحد استان» منصوب کرد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این حکم مهم‌ترین مأموریت‌های طبیب زاده در مسئولیت جدید را تعیین اهداف کمی و کیفی قابل اندازه‌گیری و برنامه‌ریزی به‌منظور تحقق برنامه متناسب باهدف رشد اقتصادی استان، هماهنگی و راهبری برنامه اجرایی در چارچوب برنامه‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، تعریف و پیگیری پروژه‌های متناسب با اهداف برنامه اجرایی، ظرفیت‌سازی جهت استفاده از بخش خصوصی در دستیابی اهداف برنامه، هماهنگی با دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و ارائه گزارش‌های عملکرد برنامه طبق برنامه زمان‌بندی ارائه شده در شورا، نظارت و پایش حسن انجام امور مربوط به برنامه اجرایی تحت مسئولیت عنوان کرد.

صادرکنندگان پسته و خرما درخواست بازنگری مجدد سود فعالیت از سازمان مالیاتی دارند

(11 تیرماه،1401)

نایب‌رییس اتاق کرمان گفت: برخی از صادرکنندگان حقیقی پسته و خرمای استان که بنا به دلایلی در سال گذشته امکان رفع تعهد ارزی نداشته‌اند، درخواست بازنگری مجدد در نسبت سود فعالیت تعیین‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی را دارند.
جلیل کاربخش، در نشستی با حضور برخی صادرکنندگان محصولات کشاورزی و مدیرکل امور مالیاتی استان، در رابطه با مشکلات برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی به‌ویژه پسته و خرما در زمینه تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال 1400 افزود: این گروه از فعالان بخش خصوصی درخواست دارند در نسبت سود فعالیت ابلاغی سازمان مالیاتی بازنگری مجدد صورت گیرد زیرا معتقدند سود فعالیت درنظرگرفته شده برای آن‌ها غیر واقعیست و با واقعیت درآمدی آن‌ها همخوانی ندارد.
وی بیان کرد: اصلی‌ترین موضوع مربوط به صادرکنندگانی است که نتوانستند ارز حاصل از صادرات سنوات گذشته خود را بازگردانند و به همین دلیل مشمول نرخ صفر ماده 141 قانون مالیاتی نخواهند شد.
کاربخش، در پایان از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا در سنوات آینده نسبت به اجرای قوانین و بخشنامه‌های صادرشده در این حوزه‌ها عمل، دفاتر و اسناد را تنظیم، ثبت و نگهداری کنند.
گفتنی است در این نشست معاونان اداره کل مالیاتی استان، روسای اداره‌های شهرستان‌های بم، جیرفت، سیرجان و رفسنجان، زرند و کرمان و نمایندگان انجمن‌های ملی پسته و خرما و همچنین روسای اتحادیه‌های صنفی مربوط به پسته و خرمای شهرستان‌های مذکور نیز حضور داشتند.

تدابیر لازم در تحمیل خاموشی به صنایع اندیشیده شود

(11 تیرماه،1401)
رییس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه در تحمیل خاموشی‌ها به صنایع تدابیر لازم اندیشیده شود، گفت: سال گذشته در پیک‌بار مصرف با تحمیل خاموشی‌ها 10 هزار میلیارد تومان ضرر به استان وارد شد درحالی‌که کل فروش برق شرکت‌های توزیع برق شمال و جنوب استان از 600 میلیارد تومان بیشتر نبوده است.
در این نشست مسائل و پیشنهادات حوزه انرژی مطرح شد که می‌توان به عدم پرداخت‌های دولت به نیروگاه‌ها برای فروش برق، اصلاح و بازنگری مقررات، نبود نیروی متخصص در دولت، نبود ضمانت اجرایی قراردادها، تمرکز بر روی تولید به هر قیمتی، مشوق‌های کم در بهره‌وری انرژی، بروکراسی‌های زیاد در تبصره‌ها و مشوق‌های دولتی، نبود مراکز آموزشی خوب در انرژی، کمبود گاز و برق واحدهای صنعتی در طول سال، عدم تعهد به دیماند فروخته شده، مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات فرسوده، نامناسب بودن ساختار بورس برای انرژی و… اشاره کرد.

برپایی پاویون اتاق کرمان در نمایشگاه قزاقستان

(14 تیرماه، 1401)
پاویون اتاق کرمان در نمایشگاه اختصاصی ایران در آلماتی قزاقستان از 11 تا 14 تیرماه برپا بود و نمایندگان 9 شرکت استان شامل مس شهید باهنر، گل‌گهر، توسعه بابکان، سردخانه داران جنوب، کوهسار، سبزواران آفتاب، دانه پسته امواج، شاهین طب رفسنجان و نمايندگي گروهی در این نمایشگاه به معرفی و ارائه محصولات و توانمندی‌های خود پرداختند.
رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان محمدعلی محمد میرزاییان، در این رابطه گفت: در این سفر نشست‌هایی با رییس اتاق بازرگانی آلماتی و بازرگانان آلماتی برگزار شد و به نمایندگی از اتاق کرمان از این فعالان اقتصادی برای بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی استان و شرکت در جلسات رو در رو دعوت به عمل آمد.

نشست هیئت نمایندگان اتاق کرمان با مجمع نمایندگان برگزار شد

(16 تیرماه، 1401)
رییس اتاق کرمان در این نشست که با موضوع بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و پیگیری برای حل آن‌ها برگزار شد، مهم‌ترین زیرساخت استان را تأمین گاز پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: از سال 95 قرار است خط انتقال یازدهم سراسری گاز کشور اجرا شود اما تاکنون انجام نشده زیرا اجرای آن یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد و اگر انجام نشود نیروگاه‌ها و پروژه‌های استان نیمه‌تمام باقی خواهد ماند.
وی نامناسب بودن فضای کسب‌وکار و رتبه 27 استان در کشور در این زمینه را مطرح و عنوان کرد: در صدور مجوزها دچار مشکل هستیم که باید برای توسعه همه‌جانبه استان این موضوع به‌طور جدی در پنجره واحد استان بررسی و حل شود.
همچنین در ادامه اعضای هیئت نمایندگان اتاق کرمان مسائل مختلفی مانند اختصاص بخشی از حقوق دولتی معادن به گردشگری استان، برخورد سخت‌گیرانه بانک‌ها با باغداران پسته با وجود خسارت شدید وارد شده به آن‌ها، حمایت همه‌جانبه از تشکیل شرکت توسعه زیرساخت‌های استان، همکاری برای راه‌اندازی مرکز جامع دیابت در استان، اصلاح قوانین مزاحم به‌ویژه در حوزه‌های بیمه تأمین اجتماعی، کار، مالیات و بانکی، تدابیر لازم برای جلوگیری از تغییر روزانه نرخ ارز، مشکلات تعهدات ارزی و فروش ارز در سامانه نیما با نرخ پایین‌تر از بازار آزاد را مطرح کردند.

کرمان آیدکس/ سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه خورشیدی بررسی شد

(01 مردادماه، 1401)
در نشست اندیشکده انرژی اتاق کرمان با حضور سیدمهدی طبیب زاده رییس و عباس جبال بارزی عضو هیئت‌رییسه اتاق کرمان و حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان و جمعی از فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاری احداث چند نیروگاه خورشیدی در مجموع 350 مگاوات در کرمان بررسی شد. پس از برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس 2022) سرمایه‌گذارانی برای سرمایه‌گذاری از پروژه‌های مختلف استقبال کردند که در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری در کرمان، این نشست با سرمایه‌گذاران احداث نیروگاه خورشیدی برگزار شد.
گفتنی است مقرر شد موارد و پیشنهادهای مطرح شده از طریق استانداری کرمان در سطح ملی مطرح و پیگیری شود، سرمایه‌گذاران مذكور احداث نیروگاه در سه منطقه راین، زرند و باغ چمن بم را مدنظر قرار داده‌اند.

نایب‌رییس اتاق کرمان: صادرات استان 43 درصد کاهش یافته است

(04 مردادماه، 1401)
نایب‌رییس اتاق کرمان گفت: صادرات استان کرمان در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 626 میلیون دلار بوده که 43 درصد کاهش یافته است.
جلیل کاربخش در نشست جمعی از بازرگانان استان، فعالان انجمن ملی پسته و هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران افزود: کاهش میزان صادرات در حالی اتفاق افتاده که در مدت مذکور واردات به استان 746 میلیون دلار بوده که نشان از افزایش 606 درصدی دارد.
وی بیان کرد: کاهش تولید و مشکل تأمین محصول، مشکلات مربوط به تعهدات ارزی و… از جمله موارد عدم تمایل صادرکنندگان برای انجام صادرات بوده است.
گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان خشکبار مشکلات رفع تعهد ارزی و موضوع باقی‌مانده سموم در محصولات صادراتی را از مهم‌ترین مسائل صادرات این حوزه عنوان کردند.

بخش خصوصی به دنبال فعالیت‌های شفاف اقتصادی است

(05 مردادماه، 1401)
رییس اتاق کرمان گفت: بخش خصوصی به دنبال فعالیت‌های شفاف اقتصادی و کار صحیح است و اتاق کرمان از هیچ فعالیت غیررسمی و غیرقانونی حمایت نکرده و نخواهد کرد. سیدمهدی طبیب زاده در کارگاه آموزشی تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان افزود: معتقدیم هر چه فعالیت‌های اقتصادی شفاف‌تر باشند، پایه‌های جدید مالیاتی افزایش می‌یابد و آسیب کمتری به فعالان اقتصادی وارد می‌شود. وی ادامه داد: یکی از قوی‌ترین ساختارها در اتاق کرمان پرداختن به مسائل مالیاتی توسط نایب‌رییس اتاق است زیرا معتقدیم رفع مسائل مالیاتی در کنار مسائل بیمه‌ای و بانکی می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند.
در ادامه این کارگاه آموزشی رییس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور، ضمن ارائه مباحث آموزشی گفت هوشمندسازی نظام مالیاتی منوط به داشتن نگاه بلندمدت و انجام فرآیندهای لازم در این زمینه است. گفتنی است در این کارگاه آموزشی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تبیین شد.

نیروی انسانی مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار است

(06 مردادماه،1401)
رییس اتاق کرمان گفت: نیروی انسانی مؤثرترین عامل در بهبود فضای کسب‌وکار کشور به‌ویژه استان کرمان است که برای تقویت نیروی انسانی ماهر باید اقدامات لازم صورت گیرد.
در هفتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل تأمین اجتماعی در حوزه تولید و رونمایی از سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه (سامانه فرصت) افزود: افزایش دانش مهارتی نیروی انسانی، عدم ترس دستگاه‌های اجرایی مختلف از دستگاه‌های نظارتی و رفع موانع فرهنگی می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند.
وی با اشاره به اینکه عدم احساس امنیت از خود نا امنی بدتر است، ادامه داد: به هر شکل ممکن باید واهمه دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل امور کمک‌کننده به فضای کسب‌وکار برطرف شود و دستگاه‌های قضایی و نظارتی در این زمینه می‌توانند کمک کنند.
رییس اتاق کرمان به پلتفرم‌های طراحی‌شده برای تسهیل در امور صدور مجوزها به‌عنوان یکی از مشکلات فضای کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تحلیل و شرایط متقاضیان بر اساس نوع طرح سرمایه‌گذاری و سپس پنجره واحد برای دریافت مجوزها از جمله پلتفرم‌های طراحی شده در نظر گرفته شده است.
گفتنی است در این نشست از سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه رونمایی و توضیحات مربوط به آن توسط «محمدجواد رستمی» رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان ارائه شد.

سرمایه گذار عمانی: پروژه صاروج پارس تا دو سال آینده تکمیل می‌شود

(08 مردادماه، 1401)
سرمایه‌گذار عمانی گفت: پروژه تجاری، فرهنگی و تفریحی صاروج پارس که از 10 سال پیش آغاز شده در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم مانند برق و فاضلاب توسط مسئولان کرمان تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.
محمدعلی سلطان در نشست با استاندار کرمان، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رییس اتاق کرمان و رییس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: عملیات احداث این پروژه 3 سال به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود که به‌زودی ادامه کار با 30 میلیون دلار اعتبار از سر گرفته خواهد شد. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران عمانی به دلیل فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در ایران و در دسترس بودن آن، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این کشور هستند که اگر این پروژه با موفقیت در کرمان به پایان برسد نمونه خوبی برای سایر سرمایه‌گذاران عمانی در سرمایه‌گذاری در استان کرمان خواهد بود.
استاندار کرمان در ادامه این نشست با توجه به مشکلات مطرح شده پروژه صاروج پارس افزود: به‌زودی نشستی با شهرداری و شرکت آب و فاضلاب برای حل مسائل زیرساختی این پروژه برگزار می‌کنیم و مسائل مربوط به پارکینگ نیز در اولین نشست شورای ترافیک بررسی خواهد شد.
رییس اتاق مشترک ایران و عمان نیز در این نشست گفت: در سه‌ماهه نخست سال جاری ۳۳۱ میلیون دلار صادرات ایران به عمان انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۱۶۹ درصد رشد دارد. محسن ضرابی، دلیل این افزایش صادرات را توجه به زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و استفاده بهتر از ظرفیت صادرات عنوان و اظهار کرد: اگر بتوان خط هوایی کرمان- مسقط و کرمان- کراچی راه‌اندازی شود به گردشگری و سرمایه‌گذاری استان کمک می‌کند.

رییس اتاق کرمان: معادن بلوکه آزاد شوند

(03 شهریورماه، 1401)
رییس اتاق کرمان با اشاره به اینکه 60 درصد نقاط پرظرفیت استان برای اکتشاف معدن بلوکه است و کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری انجام دهد، گفت: تشریفات سخت در آزادسازی معادن کنار گذاشته شود زیرا اگر معادن آزاد نشوند تأمین مواد اولیه کارخانجات بزرگ استان نیز با مشکل روبرو خواهد شد.
سیدمهدی طبیب زاده در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی فضای کسب‌وکار و مسائل حوزه معدن استان افزود: با اصلاح یک قانون امکان آزادسازی پهنه‌های معدنی وجود دارد که البته شرایط واگذاری معادن نیز باید اصلاح شود و بخش معدن در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
طبیب زاده، افزود: همیشه نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کرمانی‌ها در خارج از استان انتقاد بوده اما وقتی سرمایه‌گذار بومی نیز قصد دارد مجموعه فولادی را با 10 هزار میلیارد تومان آورده بخش خصوصی راه‌اندازی کند هنوز پس از سه سال نتوانسته زمین را برای سرمایه‌گذاری از استان دریافت کند.
در ادامه این نشست استاندار کرمان محمدمهدی فداکار در رابطه با مسائل حوزه معادن که در این نشست مطرح شد، افزود: باید به‌جای اصلاح آیین‌نامه پیگیری‌ها برای اصلاح قانون صورت گیرد زیرا در آیین‌نامه‌ها برخی دستگاه‌ها ذینفع هستند و ممکن است اصلاحی صورت نگیرد.
وی ادامه داد: بهتر است برخی امور در حوزه معدن از شورای عالی معادن به شوراهای معادن استان‌ها واگذار شود تا بتوان با شناخت بیشتر تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات بهتری را انجام داد.
گفتنی است در این نشست برخی مسائل حوزه معدن و فضای کسب‌وکار توسط کارشناسان بخش خصوصی و بخش دولتی مطرح و بررسی شد. همچنین به مناسبت هفته دولت از مدیران دولتی عضو شورا تجلیل شد.

استاندار کرمان: اقتصاد استان گرفتار بادکنکی به اسم معدن است

(05 شهریورماه، 1401)
استاندار کرمان با بیان اینکه اقتصاد استان گرفتار بادکنکی به اسم معدن شده است، گفت: شرکت‌های معدنی فقط زمین را خالی می‌کنند و منفعت چندانی به استان نمی‌رسانند.
محمدمهدی فداکار در نشست با اعضای هیئت نمایندگان اتاق کرمان افزود: معادن کرمان مانند تک‌درختی در کویر هستند درحالی‌که در اصفهان این تک‌درخت به جنگل تبدیل و خدمات جانبی و صنایع پایین‌دستی در کنار آن ایجاد شده اما در کرمان چنین اتفاقی نیفتاده است. وی ادامه داد: در 20 سال آینده معادن استان تمام و کارخانجات و نیروی انسانی آن بیکار می‌شوند و معضلات اجتماعی دیگری به وجود می‌آید که باید از اکنون به فکر چاره اساسی در این زمینه باشیم.
در ادامه این نشست رییس اتاق کرمان گفت: در دوره‌های مختلف فعالیت‌های خوبی در استان انجام شده اما دلیل عدم نتیجه‌گیری در برخی حوزه‌ها به دلیل نبودن حکمرانی خوب بوده که باید برای تغییر این روال چاره‌اندیشی شود. سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: تمرکز استان بر شرکت‌های بزرگ معدنی و غفلت از شرکت‌های کوچک و متوسط موجب کاهش اشتغال و تمام شدن منابع معدنی می‌شود که این موضوع آینده استان را با مشکلات جدی روبرو می‌کند. وی بیان کرد: کشاورزی در استان نیز باهدف امنیت غذایی و حفظ اشتغال انجام می‌شود که در بیشتر موارد جز اضمحلال منابع فایده چندانی ندارد. طبیب زاده، در رابطه با گردشگری با تأکید بر داشتن دیدگاه اقتصادی به‌جای دیدگاه امنیتی نسبت به توریسم خارجی، تصریح کرد: کرمان با این‌همه جاذبه گردشگری مقصد گردشگری در کشور نیست که باید در این بخش اقدامات جدی انجام شود.

تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی پروانه‌دار

(09 شهریورماه، 1401)
نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: گفته می‌شود بین 30-40 درصد بنگاه‌های صنعتی که پروانه بهره‌برداری دارند، تعطیل بوده و فعالیتی ندارند که این میزان با مراجعه و مشاهده شهرک‌های صنعتی، معقول است. عباس جبالبارزی افزود: اگر بخواهیم در خصوص وضعیت صنایع کوچک و متوسط صحبت کنیم، باید در خصوص چند آیتم صحبت کرد که شامل وضعیت نقدینگی، بازار و مسائل قیمتی آن‌ها است. بحث تأمین مواد اولیه یکی از معضلات اصلی است که تغییرات و نوسانات نرخ ارز، بر روی آن تأثیر دارد و برنامه‌ریزی را برای این واحدها دشوار کرده است؛ در واقع قیمت مواد اولیه به دلیل نوسانات نرخ ارز، در حال تغییر است که این موضوع مشکل ایجاد می‌کند.

نشست بررسی تأثیر فرهنگ در محیط کسب‌وکار برگزار شد

(16 شهریورماه، 1401)
رییس اتاق کرمان در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد،گفت: در کرمان مانند سایر نقاط کشور مهم‌ترین عامل توسعه، نیروی انسانی است و در استان ما این موضوع به‌شدت خود را نشان داده زیرا همواره از منابع خدادادی، سرمایه‌گذاری‌ها و توجه به اقتصاد برخوردار بوده‌ایم. داریوش بوستانی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، با اشاره به انجام تحقیقات میدانی در بازار کرمان در رابطه با روحیه پایین کاسبی و تجارت مردم استان افزود: در این تحقیق به مؤلفه مهم «زمان مبهم» دست یافتیم به این معنا که ساعت شروع و پایان کار بسیاری از کاسب کاران در کرمان مشخص نیست و همين موضوع نمی‌تواند فضای روشنی برای آینده مشخص کند.

دفتر شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور در اتاق کرمان افتتاح شد

(19 شهریورماه، 1401)
دفتر شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور با حضور رییس اتاق کرمان، معاون سپاه ثارالله کرمان، رییس سازمان بسیج تجار و فعالان اقتصادی كشور، رییس بسیج اتاق ایران، دبیرکل شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی و مسئول بسیج اصناف استان کرمان در محل اتاق کرمان افتتاح شد.

شبکه بانکی در استان قفل است

(19 شهریورماه، 1401)
دبیر کل اتاق کرمان گفت: تقریباً در استان منابع آزاد وجود ندارد و شبکه بانکی در عمل قفل است. حسن امیری، در نشست هم‌اندیشی کمیته تسهیل کسب‌وکار، اشتغال آفرینی و حمایت قضایی افزود: ماه گذشته در سفر رییس‌جمهور و هیئت‌وزیران به استان، در نشست با وزیر اقتصاد وضعیت خاص شبکه بانکی را اعلام کردیم به‌طوری که 110 هزار میلیارد تومان منابع استان و 80 هزار میلیارد تومان مصارف استان است و با توجه به تعهدات زیرخطی کل شبکه بانکی، اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات مشارکتی، هیچ منابعی برای بانک‌ها باقی نمی‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *