مروری بر گزیده اخبار

مروری بر گزیده اخبار

در یلدای کارآفرینی امسال اتاق کرمان چه گذشت

رویداد یلدای کارآفرینی از سلسله یلداهای کارآفرینی اتاق کرمان در شب یلدای 99 با نام «کارمانو» در کارخانه نوآوری هم‌آوا تهران به صورت پخش زنده از پلتفرم آپارات و شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد. از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های وضع موجود برای جوانان و علاقه‌مندان حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین استان کرمان و همچنین بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند فعالان اقتصادی و کارآفرینان برجسته کشور از جمله: محسن جلال‌پور (رئیس سابق اتاق ایران)، پدرام سلطانی (نایب‌رییس کنفدراسیون اتاق‌های آسیا- اقیانوسیه)، رضا کلانتری نژاد (مدیرعامل کارخانه نوآوری هم آوا)، امیر ناظمی (رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران)، افشین کلاهی (رییس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران)، فرزین فردیس (نایب‌رییس کمسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران) بود.
از مباحث موردنظر در این رویداد می‌توان به بررسی فرضیه‌های دوران گذار اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان و مزیت های آن نسبت به اقتصاد سنتی اشاره کرد. در این رویداد محسن جلال پور تأکید کرد، تنها روزنه‌ی نجات اقتصاد کشور این است که فعالان کسب‌وکارهای مدرن و بخش خصوصی فعال و باهوش، در اقتصاد کشور نقش داشته باشند.
میهمانان حاضر در این برنامه به اهمیت ضربه‌های ناشی از تحریم و اثرگذاری آن ها بر از دست رفتن فرصت سرمایه‌گذاری، فرار مغزها و عدم توانایی در نگهداری نیروهای باکیفیت، تنگناهای بودجه ای دولت و سلب حمایت‌های دولتی از استارت آپ ها، عدم فعالیت استارت-آپ ها در خارج از کشور و همچنین عدم دسترسی استارت آپ ها به سرویس‌های بین‌المللی اشاره کردند، دکتر پدرام سلطانی؛ بازگشت ایران به جامعه جهانی را کلید موفقیت برای کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان عنوان نمودند.
در این رویداد به ناکارآمدی انتقال سینه‌به‌سینه آموخته‌ها و سبک زندگی یک کارآفرین، عدم اشاعه سبک زندگی آن در جامعه، عدم انتقال ماحصل تجربیات و دسترنج‌های این افراد به آیندگان و اقدامات ناموفق در زمینه‌های ترویج فرهنگ کارآفرینی اشاره شد‌. دکتر کلانتری نژاد خاطرنشان کرد که: کارآفرینان بیش از آنکه به دنبال خلق ثروت باشند بدنبال اثر اجتماعی در محیط پیرامونی خود هستند. وی افزود: زیست‌بوم سرمایه‌گذاری و شبکه‌های لازم آن نیز در کشور هنوز به‌درستی شکل نگرفته است که دلیل آن استقبال محدود افراد علاقه مند به کارآفرینی و عدم بازگشت سرمایه به جامعه می‌باشد.
فعالان اقتصاد نوآوری همواره در جهت ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و نوآوری که منجر به رشد و توسعه اقتصاد کشور می‌شود، به دور از حرافی و یا سیاست‌ورزی، پیوسته به هم‌افزایی درکنار یکدیگر و رقابت‌ در فضای شفاف و سالم اقتصادی تأکید دارند.
برای مشاهده ویدئوهای کامل این رویداد می‌توانید در آپارات، به آدرس apparat.com/yaldakerman مراجعه نمایید.

9 مدرسه از پویش کرمان دانا در زمستان 99 کلنگ زنی شد

در ادامه اجرای تفاهم‌نامه احداث 100 مدرسه توسط اتاق کرمان و فعالان اقتصادی در استان با عنوان مدارس «کرمان دانا»، کلنگ 9 مدرسه به شرح زیر در زمستان 99 بر زمین زده شد. همچنین یک مدرسه 24 کلاسه با زیر بنای یک هزار و ۳۲۵ مترمربع و با هزینه بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بهمن‌ماه 99 در شهرستان رابر، زادگاه سردار دل‌ها «شهید حاج قاسم سلیمانی» به بهره‌برداری رسید.

رئیس اتاق کرمان:
بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های استان فعال نبوده است

رئیس اتاق کرمان در آئین افتتاح سوپر مارکت مالی در کرمان در اسفندماه 99 گفت: تاکنون بازار سرمایه به لحاظ تأمین مالی پروژه‌های استان، چندان فعال نبوده که حضور شرکت تأمین مالی تمدن و راه‌اندازی سوپر مارکت مالی در این زمینه را به فال نیک می‌گیریم. وی افزود: دو عامل محدودیت‌زا برای توسعه کرمان وجود داشت که مسئله اول کمبود آب بود که به همت مسئولان تا حدودی رفع شده و اکنون به عنوان الگویی در کشور مطرح است. مسئله دوم تأمین مالی است و با توجه به این که فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما بانک محور است و بیش از 95 درصد تأمین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌شود، به دلیل محدودیت‌های خاص و شدید بانک‌ها، پروژه‌ها با مشکل روبرو شده‌اند. طبیب زاده، تصریح کرد: امیدواریم راه‌اندازی این شرکت تأمین سرمایه در کرمان بتواند در تأمین مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت دارایی‌ها و اموال کمک کند و این شرکت و شرکت‌های مشابه بتوانند به نیاز حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ها پاسخ دهند.
او با تأکید بر این که اقتصاد استان مبتنی بر منابع است و سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیار کم است، اظهار کرد: سود زیادی از محل فعالیت‌های معدنی به دست می‌آید، اما این منابع یک روز تمام می‌شوند، این منابع و درآمدها باید به سمت صنایع تجدیدپذیر هدایت شوند و بین تأمین سرمایه، اوراق بدهی و ابزار دقیق مالی ارتباط مؤثری برقرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *