عطا احمدی؛ موقوفه متحرک

ذبیح الله کرمی

سردبیر

عطا احمدی در آذرماه سال 1315 در روستای هینمان کوهپایه کرمان به دنیا آمد. او پنج ساله بود که در مکتب­خانه­های قدیم شهر کرمان قرآن و حافظ را خواند. دوره ابتدایی و متوسطه تا کلاس نهم را در مدارس کاویانی و ایرانشهر کرمان به پایان برد و سپس در دانشسرای مقدماتی ادامه تحصیل داد و پس از پایان این دوره در اول آذرماه 1333 در سن 18 سالگی در کسوت معلمی درآمد و همراه با کارهای مدرسه سازی، به آموزش و پرورش دانش­آموزان مشغول شد. عطا در تاریخ 17 آبان­ماه 1360 از کار دولتی بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی از کار دولتی تا به امروز، عاشقانه خود را وقف مدرسه­سازی کرده است – ساختن و ساختن- ساختن مدرسه، سرای سالمندان، راه و خانه؛ ساخت یک هزار باب خانه برای نیازمندان در شهر کرمان.

پهلوان عطا احمدی پدر مدرسه سازی استان کرمان است؛ او بیش از 250 مدرسه ساخته است. نمونه مدارسی که این چهره درخشان کرمانی با خودیاری ساخته چهل باب مدرسه به نام مدارس شهدا شماره 1 تا 40 با زیربنای بیش از یکصد هزار متر مربع و با عرصه ای به وسعتی بیشتر از 500 هزار متر مربع در شهر کرمان است.

اگر چه دسترسی به آمار دقیقی از یک به یک وسعت عرصه و اعیان بیش از 240 مدرسه دیگر که توسط او ساخته شده است میسر نشد، اما به تقریب می­توان گفت در مجموع در حدود 450 هزار متربع ساختمان با عرصه­ای به وسعت در حدود یک میلیون و هفتصد هزار مترمربع مدرسه در شهر کرمان و دیگر نقاط مختلف استان به همت گرانقدر«عطا» و حمایت خیرین ساخته شده و به جامعه استان کرمان اهدا گردیده است؛ هدایایی در راستای انسان­سازی که عطا از عمق جان و با شفافیت مالی به درخشندگی خورشید ساخته و پرداخته و در طبق اخلاص گذاشته است.

«عطا» چهره درخشان و گرانمایه­ای است که با ساده­ترین شکل و حداقل ممکن فقط با چشم­داشت از درگاه خداوند متعال به پرهیزکاری زندگی کرده و می­کند.

عطا احمدی اکنون 84 سالگی را رد نموده است در حالی که در حال حاضر دو باب مدرسه در دست ساخت دارد.

باشد که مرد روشن مدرسه ساز و ایجاد کننده بنیادهای خیریه حضرت محمد (ص) (سرای بزرگ سالمندان استان کرمان) و حضرت ابوالفضل العباس (س) (کمک به دانش­آموزان بی بضاعت) عمرت پایدار باد.

«عطا» را به طور جامع باید مطالعه کرد، خواند، فهمید و نوشت؛ مردی که به قولی یک موقوفه عظیم متحرک است.

لازم است از غلامحسین بیجاری، مرد فرهنگی یار و همراه همیشگی«عطا» که اطلاعاتی در اختیارم گذاشت سپاس­گزاری نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *