شکوفه بهار بر نهال فرصت‌ها

سید مهدی طبیب زاد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان

نام کرمان در کشور همواره تداعی‌کننده فرصت‌های بی‌شمار و منابع سرشار بوده است، پهناوری و تنوع جغرافیایی، نیروی انسانی جوان و فعال، ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی گردشگری که هر یک به‌تنهایی می‌تواند بسترساز و متضمن رشد و توسعه اقتصاد و رفاه یک منطقه باشد. هرچند نهالِ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها هنوز تا تبدیل شدن به درخت تنومندی که بتواند از گزند چالش‌ها و موانع در امان بماند، راه درازی در پیش دارد، اما تا به امروز هم باوجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که در محیط کسب‌وکار کشور و استان وجود داشته، ثمرات زیادی برای توسعه اقتصاد کشور به بار آورده است. تاریخ اقتصاد کشور نشان می‌دهد که کرمان در بسیاری از پدیده‌های اقتصادی پیشرو بوده، اولین شرکت هواپیمایی خصوصی و اولین منطقه ویژه اقتصادی در کرمان ایجاد شد، اولین سیستم آبیاری مدرن، اولین نمایشگاه بین‌المللی و اولین خودروسازی خصوصی در کرمان راه‌اندازی شد. ویژگی منحصربه‌فرد دیگر استان را می‌توان در توان خلق مزیت دید؛ به‌عنوان مثال باوجود این‌که در استان در زمینه تولید لاستیک ظاهراً مزیت نسبی خاصی وجود ندارد و دوری از عرضه‌کنندگان ماده اولیه، حجیم بودن محصولات و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل محدودیت‌هایی در این فضا ایجاد کرده‌اند، اما امروز یکی از بهترین برندهای لاستیک کشور در کرمان در حال فعالیت است، همچنین در مورد لوله‌های پلی‌اتیلن نیز شرایط مشابهی وجود دارد. این توان خلق مزیت و پیشرو بودن در کنار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه اگر به‌درستی هدایت شود می‌تواند اقتصاد استان را از اتکا به منابع طبیعی که خیلی زود به اتمام خواهد رسید، نجات دهد و به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه‌ای پایدار سوق دهد؛ ضرورتی که بود و نبود آینده اقتصاد استان را تعیین خواهد کرد، چرا که وضعیت آب استان و وابستگی بالای اقتصاد به منابع تجدید ناپذیر، تغییرات اساسی و بنیادین در ساختارهای اقتصادی را می‌طلبد وگرنه ادامه این مسیر چیزی جز آینده‌ای قابل‌تصور و قابل تأسف به همراه ندارد.
اتاق کرمان به استناد جایگاه قانونی خود به‌عنوان مشاور سه قوه و به اتکای مطالعات و بررسی‌های کارشناسی همواره به دنبال تبیین مدل جامعی از مسیر توسعه اقتصادی استان بوده است و در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، استراتژی خود را گذار از اقتصاد منابع محور به اقتصاددانشی تعریف کرده است در این مسیر شش محور اساسی شامل 1. فرهنگ، 2. ارتباطات و شبکه‌سازی، 3. زیرساخت، 4. توانمندسازی، 5. نوآوری و 6. بازار تعیین‌شده که در هر محور فعالیت‌های اساسی در حال اقدام و پیگیری می باشد.
در محور فرهنگ، به‌عنوان اولین و زیربنایی‌ترین محور، فعالیت‌های مختلفی در زمینه اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، ترویج و نشر مفاهیم و کلیدواژه‌های اساسی توسعه مدنظر قرار گرفته، در حوزه زیرساخت بر ساختارسازی، تسهیل گری، شناسایی و رفع موانع، عموماً از طریق سیستم‌های الکترونیکی تأکید شده، در حوزه ارتباط و شبکه‌سازی، فراهم کردن موجبات تبادل فکر و تسهیل گری تعاملات با تأکید بر نهادسازی مورد توجه است. در حوزه توانمندسازی، عمدتاً هدف آشنا کردن فعالان اقتصادی با مهارت‌های کاربردی و سیستم‌های مدیریتی روز دنیا از طریق آموزش، مشاوره و ترویج بوده به‌علاوه اقدامات مختلف در زمینه حمایت از کسب‌وکارها نیز در همین حوزه جای می‌گیرد. در حوزه نوآوری، توسعه کسب‌وکارهای نوین، ارتقای نوآوری و فناوری و ترویج کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا مورد توجه قرار گرفته است و نهایتاً در محور آخر یعنی بازار، هدف کمک به بازاریابی و بازارسازی محصولات استان می باشد.
برای ما در اتاق کرمان هر بهار، تجدید عهدی دوباره است که بیش از پیش تلاش کنیم تا منشأ بسیاری از تغییرات و بهبودها در استان باشیم و با بازآفرینی توان خود و ایجاد انگیزه‌ای بیش از پیش، برای تحقق آینده‌ای روشن و در شأن ظرفیت‌های سرشار این استان بکوشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *