شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در سال 1399

فاطمه مهرابی
دبیر اجرایی شورای گفت‌وگو

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از سال 1389 به عنوان یک نهاد قانونی و فراقوه‌ای به منظور برقراری ارتباط بی‌واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی کشور شروع به فعالیت نمود. با تصویب قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی و طبق ماده (75) این قانون، شورای گفت‌و‌گو «به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب‌وکار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذی‌ربط»، تشکیل شد.
سپس در سال 1390 با تصویب قانون بهبود مستمر محیط كسب‌وكار، شورای گفت‌وگو با اهداف و وظایف مذکور تبدیل به یک نهاد قانونی دائمی و تأثیرگذار در کشور شد. طبق قانون، محل دبیرخانه این شورا بدون دریافت کمک از دولت، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تعیین شد.

همزمان با شکل‌گیری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی، شوراهای گفت‌وگوی استانی نیز با تصویب ماده 13 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از سال 1390 فعالیت خود را آغاز نمودند تا زیر نظر استاندار با همکاری روسای اتاق‌های استان و استقرار دبیرخانه شورا در اتاق‌های بازرگانی استانی، مسائل و درخواست‌های تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان خود را دریافت نمایند و با مشارکت دستگاه‌ها و مسئولان محلی، در راستای بهبود محیط کسب‌وکار استان عمل نمایند.
* به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق مسائل و طرح موضوعات در جلسات اصلی شورا، تعداد 26 جلسه کارشناسی متناسب با موضوع برگزار شده است و برای هر جلسه کارشناسی بر اساس موضوع از سازمان ها و نهادهای مختلف استان شامل سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، صنعت، معدن و تجارت استان، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تأمین اجتماعی، ادارات حفاظت محیط زیست، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش فنی و حرفه‌ای، راهداری و حمل‌ونقل، راه و شهرسازی، امور مالیاتی، اقتصاد و دارایی و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، بازرسی کل استان، دانشگاه‌های شهید باهنر کرمان، فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی معدن، سازمان بورس منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی، مشاور شهردار در امور گردشگری، کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، استاندارد، شرکت توزیع برق شمال، برق جنوب و برق منطقه‌ای، کمیسیون‌ها و واحدهای تخصصی اتاق، انجمن‌های تخصصی اتاق، پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان، پارک علم و فناوری، مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق، شرکت‌های معدنی بخش خصوصی، شرکت‌های بخش خصوصی با حوزه فعالیت خدمات فنی و مهندسی و… دعوت به عمل آمده که مدیران، معاونین و یا کارشناسانی به عنوان نماینده آن سازمان در جلسات حضور داشته و همکاری لازم را به عمل آورده‌اند. بر اساس این جلسات، 32 گزارش کارشناسی برای طرح در جلسات اصلی شورا تهیه شده است.
*  در سال 1399، تعداد 90 ابلاغیه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه، سازمان تأمین اجتماعی کشور و صندوق ضمانت صادرات ایران، استانداری و سازمان‌های استانی ارسال و به طور مداوم پیگیری شده است.
*  پیشنهادات ملی تصویب شده در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بر اساس دستورالعمل ابلاغی شورای گفتگوی ملی به دبیرخانه شورای گفتگوی ملی ارسال و پس از بررسی توسط این دبیرخانه، پیگیری و نتایج نهایی به دبیرخانه شورای گفتگوی استان اعلام می‌شود.

دستاوردهای شورا در سال 1399

– رسیدگی به مشکلات بانکی فعالان اقتصادی اعم از امهال، تقسیط و بخشودگی جرائم در کارگروه بانکی ذیل شورای گفتگو: کارگروه بانکی ذیل شورای گفت و گو از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه 1393 آغاز به فعالیت نمود که تا پایان نیمه اول سال 1399، در 213 جلسه تعداد 1157 پرونده رسیدگی شده است. لازم به ذکر است که از این تعداد 767 پرونده تا حصول نتیجه پیگیری شده که از این تعداد نیز مشکلات 320 پرونده حل شده و 311 پرونده به دلیل عدم همکاری بانک‌ها و 136 پرونده هم به دلیل عدم همکاری متقاضیان معوق مانده است. البته  لازم به یادآوری است از تاریخ 10/06/1399 بنا به تصمیم، ادامه جلسات این کارگروه لغو گردیده است.
– جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زمان فصل برداشت خرما از طریق تأمین اعتبار لازم جهت تهیه ملزومات بهداشتی، آموزش و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و الزامات سلامت محیط و کار در باغات و واحدهای بسته‌بندی خرما: پروتکل‌های بهداشتی در زمینه برداشت و بسته‌بندی سنتی محصول خرما توسط انجمن خرمای استان کرمان از طریق تهیه و توزیع بروشور با عنوان «پروتکل و آموزش در باغات و واحدهای بسته‌بندی» اجرایی شد و مستندات در قالب فیلم، عکس و کلیپ تهیه و جهت اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی ارسال و به صورت مکتوب به سازمان های دولتی ارسال شد. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از بحران کرونا، تأمین اعتبار لازم جهت تهیه ملزومات بهداشتی (ماسک، دستکش، ماده ضدعفونی دست و محیط با قیمت دولتی) انجام شد و این ملزومات در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفت.
«راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 (کرونا ویروس) فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط کار در محل‌های جمع‌آوری و مراکز بسته‌بندی خرما» بر پایه اصول بهداشتی بسته‌بندی مواد غذایی فرآوری نشده که قابلیت تعمیم به تمامی محصولات کشاورزی را داراست با همکاری دستگاه‌های ذیربط تدوین و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ارسال شده است.
– حمایت از صنعت گردشگری به علت بحران ناشی از کرونا: در راستای تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری و حمایت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه، ظرفیت معین‌های اقتصادی استان در راستای توسعه گردشگری به تفکیک مشخص و برنامه‌های هر معین بر اساس منطقه تحت پوشش تهیه و ارائه شد و در حال برنامه‌ریزی و انجام است.

– راه‌اندازی و رونمایی از سامانه پنجره واحد الکترونیکی سرمایه‌گذاری، در راستای بهبود فضای کسب‌وکار استان: به استناد مصوبه بیست و هشتمین جلسه شورا در سال 1396 و بررسی نحوه استقرار پنجره واحد در سازمان های صادرکننده مجوز در استان کرمان با فراهم شدن زیرساخت پنجره واحد الکترونیکی ماهان، امکان تبادل بین همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری فراهم شده و در این رابطه تاکنون 1596 واحد از 28 دستگاه اجرایی به یکدیگر لینک شده‌اند. همچنین 2925 نفر برای کار با سامانه آموزش دیده‌اند. سامانه پنجره واحد الکترونیکی ماهان امکان ایجاد بانک اطلاعات جغرافیایی را فراهم کرده که در این رابطه با پیگیری اتاق، لایه‌های دارای اولویت سرمایه‌گذاری شناسایی و بخش اعظم آن جمع‌آوری شده است. همچنین داشبوردهای مدیریتی سامانه و پنل نظارتی هوشمند موسوم به BI، در مرکز مانیتورینگ سامانه قابل رصد و پایش است. لازم به ذکر است در تاریخ 19/04/1399 سامانه پنجره واحد الکترونیکی سرمایه‌گذاری راه‌اندازی و از آن رونمایی و فعالیت سامانه از تاریخ 22/05/1399 آغاز شده است.
– ارتقا رتبه فضای کسب‌وکار استان و کمک به بهبود نسبی آن: با توجه به نامساعد شدن محیط کسب‌وکار استان کرمان و افزایش شدت آن در بهار و تابستان 1399، جلسات 53، 56 و 57 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با محوریت بهبود محیط کسب‌وکار برگزار شد. پیرو مصوبات شورای گفتگو و حسب دستور استاندار محترم، اتاق کرمان با همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، نسبت به شناسایی چالش‌های محیط کسب‌وکار به تفکیک دستگاه‌های اجرایی و استخراج راهکارهای بهبود عملیاتی با استفاده از نظرات خبرگان هر حوزه اقدام نموده است. پیشنهادات بهبود محیط کسب‌وکار به تفکیک دستگاه‌های اجرایی مالیات، کار و تأمین اجتماعی در جلسه 57 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مصوب و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است که نتیجه آن را می‌توان در نتایج پایش محیط کسب‌وکار پاییز 99 مشاهده نمود. محیط کسب‌وکار استان کرمان در پاییز 99، با 4 درصد بهبود نسبت به تابستان 99، در جایگاه 27 کشور (4 پله بهبود) قرار گرفته است. همچنین اختلاف میان شاخص ملی و استانی محیط کسب‌وکار به پایین‌ترین حد خود در یک سال اخیر یعنی حدود 5,3 درصد رسیده است که نشان‌دهنده بهبود ریشه‌ای و گرایش به سمت میانگین کشور است.

– تهیه برنامه راهبردی – فرهنگی بهبود فضای کسب‌وکار و تدوین اساسنامه صندوق حمایت از توسعه مهارت در راستای تقویت فرهنگ کار در استان: در راستای تقویت فرهنگ کار و ثروت آفرینی، برنامه راهبردی- فرهنگی بهبود فضای کسب‌وکار استان تهیه شده است. همچنین به منظور تدوین اساسنامه «صندوق حمایت از توسعه مهارت» برای ایجاد مثلث مهارت‌آموزی-کارآفرینی- ثروت آفرینی، جلسات هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط برگزار و اساسنامه با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق و سازمان فنی و حرفه‌ای تهیه شده و قرار است در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصویب و جهت اجرایی شدن ابلاغ شود.
– انعکاس و پیگیری اجرای بند (ب) ماده (۱) آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به دایره حقوقی مجلس: به منظور پیگیری اجرای قانون ضریب حفظ قدرت خرید (15%) و مطالبات پیمانکار که در سال‌های گذشته مسجل شده تا زمان تسویه حساب برای هر نوع تسویه حسابی اعم از اوراق خزانه و یا تهاتر، مکاتبه لازم با دکتر پورابراهیمی، رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته تا با استفسار از دایره حقوقی مجلس اقدام شایسته انجام گیرد. دکتر پور ابراهیمی این موضوع را طی نامه‌ای به معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی جهت دستور بررسی و ارائه اظهارنظر کارشناسی منعکس نموده و این موضوع برای رسیدگی در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
– تشکیل کارگروه تدوین سند توسعه زیرساخت‌های استان جهت استفاده از پتانسیل خدمات فنی و مهندسی و توسعه بازار آن در راستای جهش تولید: کارگروه تدوین سند توسعه زیرساخت‌های استان کرمان به منظور بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های زیرساختی مانند آب، برق، گاز و راه با مسئولیت معاون عمرانی استانداری و دبیری اتاق تشکیل شده و جلسات آن در حال برگزاری است.
– تسهیل در مشکلات ارزی فعالان اقتصادی: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تحریم‌ها و مشکلاتی که بنا به مسائل ارزی و تعهدات ارزی برای فعالان اقتصادی استان بویژه تشکل‌های صادراتی حوزه کشاورزی (انجمن پسته و انجمن خرما) ایجاد شده بود، این موضوعات در جلسات شورای گفتگوی استان مطرح شد. مصوبات این جلسات پس از انعکاس به شورای گفتگوی ملی، در دستور کار شورا قرار گرفت که با پیگیری‌های مکرر دبیرخانه شورای ملی و این شورا، جزو پیشنهادات ده‌گانه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ارسال و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

سایر دستاوردهای شورا

لازم به ذکر است اجرایی شدن برخی مصوبات جلسات شورای گفتگو زمان‌بر بوده و ممکن است بیش از یک‌سال به طول بینجامد، از این‌رو برخی مصوباتی که مربوط به سال‌های قبل بوده و در سال 1399 اجرایی شده‌اند، به شرح زیر است:
– حوزه کشاورزی:
• با توجه به عدم تمکن مالی کشاورزان خسارت دیده در سال زراعی 1398-1397 جهت تأمین هزینه نگهداری باغات پسته و خرما در این سال و عدم اجرای بخشنامه بانک مرکزی در خصوص امهال وام‌های کشاورزی موضوع تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی و طرح این موضوع در سی و نهمین جلسه شورای گفتگو در سال 1397، با همکاری و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای گفتگوی استان و انجمن‌های خرما و پسته، تسهیلات به آسیب دیدگان پرداخت و باغات با توجه به میزان خسارت، مورد حمایت بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفتند.
• موضوع نحوه همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی در خصوص جبران خسارت وارده به محصول پسته و خرما در سال زراعی 1398-1397 در سی و نهمین جلسه شورای گفتگو در سال 1397 مطرح و پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، اداره هواشناسی، پژوهشکده پسته کشور و اتاق بازرگانی (کمیسیون بانک بیمه و امور مالیات اتاق)، عامل گرمایشی اقلیم و نوسانات دمایی به عنوان عامل خسارت وارده به محصولات در سال زراعی 1397 مورد قبول قرار گرفت و خسارت وارده به کشاورزان بر اساس نرخ بیمه پایه جبران شد. همچنین در زمینه اصلاح تعرفه پرداخت غرامت به نخل داران نیز تفاهم‌نامه‌ای میان صندوق بیمه کشاورزی کشور و انجمن ملی خرمای ایران منعقد و به استان‌های خرماخیز ابلاغ شد.
• تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در استان کرمان؛ در طرح تولید و توسعه کشت بذور هیبرید خیار و گوجه‌فرنگی که با هدایت پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی کرمان در حال انجام است، با انجام اقدامات زیر زمینه تولید داخلی بذر خیار و گوجه فراهم شده و در آینده برای فلفل، پیاز و بادمجان نیز قابل تعمیم است.
• شبکه داخلی از محققین و اساتید ژنتیک و به نژادی گیاهی و دانشجویان دکترا و ارشد به نژادی گیاهی تشکیل و تولید بذر هیبرید از ارقام مهم تجاری خیار و گوجه هیبرید با روش مهندسی معکوس آغاز و تأمین اعتبار مربوطه انجام شده است.
• در خصوص خیار که دارای رتبه اول واردات بذر از نظر ریالی می‌باشد، ارقام غالب خیار گلخانه‌ای در استان مشخص و بذور آن‌ها تهیه و با کشت ارقام در دو نقطه از استان (جیرفت و کرمان) صفات مختلف در این ارقام بررسی و در نهایت 20 رقم مختلف از جمله خیارهای خاردار و نیمه کوتاه سازگار به منطقه شمال و جنوب استان جهت تولید لاین های والدی هیبرید مختلف انتخاب شده و انتظار می‌رود در پایان 1401 هیبریدهای اولیه تولید گردند. همچنین در خصوص گوجه‌فرنگی، هیبریدهای مطلوبی از تلاقی ارقام محلی دست آمد و از محققین کشور که دارای این زمینه فناوری هستند نیز دعوت شده تا زمینه سازگاری ارقام تولیدی خود در جنوب شرق کشور فراهم شود. در همین راستا ارقام تولید داخلی، در منطقه جیرفت جهت ارزیابی و معرفی ارقام سازگار به منطقه کشت شده است که پس از بررسی، ارقام سازگار و پرعملکرد معرفی خواهند شد.
• تدوین قرارداد تیپ کشاورزی قراردادی، توسط افراد صاحب‌نظر بخش خصوصی و دولتی و تصویب آن در راستای ترویج کشاورزی قراردادی یا تولید مبتنی بر قرارداد فروش.

• سامانه اجرای کار، ضریب نفوذ کشاورزی و استفاده از دانش نیروی متخصص کشاورزی را در راستای اجرایی نمودن ماده 3 قانون افزایش بهره‌وری، افزایش داده است.
– حوزه آب: با توجه به ضرورت «تفکیک قانون مالکیت اراضی کشاورزی از بحث دایر بودن آن‌ها»، پژوهشی تحت عنوان «واکاوی نقش قوانین در تلفات آب ناشی از استمرار مالکیت» انجام و کتاب «بررسی انتقادی قوانین مالکیت اراضی بایر» چاپ شده است.
– حوزه قوانین:
• پیشنهاد 18 مورد اصلاح، الحاق برخی از مواد قانونی به شورای گفتگوی ملی،
• چاپ کتاب‌های «دور زدن قوانین بانکی ممنوع» و «قوانین و مقررات عقود بانکی».
– حوزه انرژی:
• تدوین نقشه راه انرژی استان،
• اصلاح قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر سراسر کشور که موجبات رضایتمندی فعالان بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاری را فراهم نموده است.
– حوزه حمل‌ونقل:
– اختصاص 30% سوخت بیشتر برای کامیون‌هایی که از مبدأ جنوب کرمان بارگیری می‌نمایند،
– اختصاص سهمیه لاستیک برای کامیون‌های حاضر در جنوب استان کرمان،
– اخذ استعلام قیمت حمل مستقیم بار از مبدأ جنوب استان برای بازارهای هدف،
– دریافت مجوزهای لازم از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور برای ورود ناوگان خارجی به منظور حمل مستقیم محصولات کشاورزی جنوب کرمان به کشورهای هدف،
– دریافت مجوز ورود 100 دستگاه کامیون خارجی از مرز افغانستان به منظور بارگیری از جنوب استان و حمل به کشور افغانستان و کشورهای حوزه CIS،
– استقرار دو شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در منطقه جنوب استان و اخذ مجوز ورود ناوگان خارجی برای این دو شرکت.
– حوزه بازرگانی و صادرات:
– تمدید زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات جهت مشمول شدن معافیت مالیاتی برای سال 1398،
– معافیت مالیاتی خشکبار،
– اخذ موافقت اصولی ایجاد اداره استاندارد شهرستان جیرفت از سازمان امور استخدامی کشور و تصویب چارت سازمانی، همچنین تصویب اختصاص 3800 مترمربع زمین جهت احداث ساختمان اداری و آزمایشگاهی برای اداره استاندارد جنوب استان.
– حوزه آمار: با پیگیری مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی و کمیسیون گردشگری اتاق، آمار و اطلاعات بخش گردشگری، کشاورزی و صادرات استان در سامانه نوسان به نشانی
www.kccstat.ir بارگذاری و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
– حوزه دانش‌بنیان:
• تدوین نقشه راه توسعه فناوری استان کرمان،
• تهیه و استقرار سند اجرایی توسعه فناوری و تعیین وظایف و پاسخگو بودن اجزا آن با حمایت اتاق و محوریت انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان انجام شد. در این سند راهکارهای اجرایی و عملیاتی بر اساس نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای (SWOT) دستگاه‌های اجرائی دولتی و خصوصی ذی ربط در اکوسیستم فناوری دیده شده است و بر اساس SWOT اجرایی هر یک از عناصراکوسیستم، پتانسیل‌های هر منطقه از استان و اولویت‌های فناوری استان؛ اولویت‌های اجرائی اکوسیستم تعیین و مرحله به مرحله به صورت پایلوت در اکوسیستم اجرا شد. از دستاوردهای مهم اجرای این سند می‌توان به تعیین نقشه اجرایی توسعه فناوری استان، تعیین عناصر اکوسیستم فناوری و اولویت‌های اجرایی توسعه فناوری استان برای اولین بار در ایران اشاره نمود.

ارزیابی عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان توسط وزارت کشور و شورای گفتگوی ملی

در ارزیابی شش‌ماهه نخست سال 1399 که توسط وزارت کشور و شورای گفتگوی ملی انجام شد، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با کسب امتیاز 88,75 رتبه دوم را در بین شوراهای استانی کسب نمود. لازم به ذکر است در یک‌صد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور مقامات و اعضای شورای ملی به منظور تقدیر از شوراهای استانی در تاریخ 13/11/1399 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد از دکتر علی زینی وند استاندار کرمان به عنوان رئیس شورا و سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان به عنوان دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اهدای لوح تقدیر توسط دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکر و قدردانی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *