حمایت از تولید و صادرات به سبکِ اتاق کرمان

محمدعلی محمد میرزاییان
عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان و رئیس کمیسیون بازرگانی و صادرات اتاق

استان کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های صادراتی کشور همواره مطرح بوده است. در این میان به دلیل تولید محصولات کشاورزی و ارزآوری  مناسب، این استان به‌عنوان یک استان کشاورزی شناخته‌شده است. محصولاتی همچون پسته، خرما و محصولات جالیزی و گلخانه‌ای جنوب استان در سبد کالایی صادرات استان قرار دارند.
از سوی دیگر به دلیل وجود منابع غنی معدنی در استان کرمان، این مواد ازجمله سنگ‌آهن و سنگ‌های تزیینی و موادی همچون فرو مولیبدن نیز نقش نسبتاً مهمی در صادرات استان ایفا نموده‌اند.
در سال‌های اخیر رقابت بسیار شدید برای صادرات پسته بین استان کرمان به‌عنوان قطب تولید پسته کشور و دیگر کشورهای تولیدکننده پسته وجود داشته است و صادرکنندگان با زحمات فراوان موفق به حفظ بازار و مشتریان خود شده‌اند.
در این میان عوامل مؤثر در تولید و صادرات همچون تسهیلات بانکی و مسائل متعدد در حوزه مالیاتی و تأمین اجتماعی و همچنین تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تحت تأثیر منفی قرار داده است.
عدم تخصیص مکفی و به‌موقع تسهیلات صادراتی و روش‌های دریافت مالیات باعث گردیده است که وقت زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در هیئت‌های حل اختلاف و تشخیص مطالبات سپری شود و نارضایتی عمومی در این بخش حاصل شده است.
با همه‌ این اوصاف کمیسیون بازرگانی و صادرات اتاق کرمان در چند سال اخیر موفق شده است با همفکری و هم‌افزایی در ایفای نقش خود برای توسعه صادرات تلاش نمایند. این مهم از طریق تعامل با بخش‌های دولتی متولی امر صادرات همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، گمرک، استاندارد، اداره حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است. این کمیسیون همچنین با راه‌اندازی و فعال کردن چهار کمیته در بخش‌های برند و بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات و تجارت الکترونیک توانسته است در هر حوزه، خدماتی را به اعضای فعال اتاق در حوزه صادرات ارائه نماید. به‌عنوان‌مثال توجه بر بسته‌بندی به‌عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه و حفظ بازار یکی از راهبردهای کمیسیون در کمیته برند و بسته‌بندی بوده است و تلاش‌ها برای برگزاری آموزش و ارتباط با نهادهای بین‌المللی در این حوزه ثمربخش بوده است، به‌طوری‌که دبیر کل سازمان جهانی بسته‌بندی WPO با هماهنگی کمیته برند و بسته‌بندی در استان کرمان و در جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان حضور یافت و در خصوص مسائل بسته‌بندی در سطح بین‌المللی به ایراد سخن و ارائه راهکار پرداخت.
آنچه امروز به‌عنوان نیاز اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطرح است و اتاق خود را موظف به فعالیت در آن حوزه می‌داند حمایت بیش از بیش از این دو قشر به‌عنوان متولیات توسعه اقتصادی در استان است. این حمایت از طریق تعاملات مثبت و هم‌افزایی اتاق با بخش دولتی در حوزه تولید و بازرگانی و هم‌چنین ارتباط با نهادهای بین‌المللی برای استفاده از دانش روز در این حوزه در حد بضاعت قانونی است.
در پایان باید بر این نکته تأکید کرد که تنها راه برون‌رفت از رکود اقتصادی و توسعه در بخش‌های اقتصادی و اشتغال توجه بیش‌ازپیش به تولید و صادرات است و این دقیقاً مصداق اقتصاد مقاومتی بر اساس رهنمودهای مقام عظمای ولایت از طریق افزایش کارآمدی در درون‌زایی و برون‌گرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *