توسعه و آینده‌پژوهی علوم زمین و معدن در استان کرمان

دکتر سعید کریمی نسب

عضو هیات علمی گروه معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان

موضوع توسعه و آینده‌پژوهی علوم زمین و معدن در استان کرمان، نمی‌تواند جدا از توسعه و آینده‌پژوهی علوم زمین و معدن در کشور و در دنیا باشد. در این نوشتار با نگاهی به توسعه و آینده‌پژوهی معدن در دنیا به مقایسه وضعیت موجود و آتی کشور و استان پرداخته می‌شود. منظور از آینده‌پژوهی، پیش‌بینی یا پیشگویی آینده نیست، بلکه تحصیل بینشی از آینده است تا راه تاریک و پرمخاطره و پرفرازونشیبی که نامش را آینده گذاشته‌اند، روشن سازد. به بیانی دیگر، آینده‌پژوهی مجموعه تلاش‌هایی است جهت تجزیه‌وتحلیل منابع و الگوها به‌منظور تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها. آینده‌پژوهی صحیح، این قدرت را به دولت‌ها می‌دهد تا خطرات و فرصت‌هایی که در آینده با آن‌ها مواجه خواهند شد را پیش‌بینی کنند. علاوه بر این، پیش‌بینی صحیح آینده، این امکان را به سیاست‌گذاران کشورها می‌دهد تا اهداف بلندمدت و دست‌یافتنی را برگزیده و راهبردهای منطقی و مناسبی را برای تحقق آن‌ها تهیه کنند. ازاین‌رو بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تلاش دارند با انجام پیش‌بینی‌هایی در حوزه‌های مختلف برای دهه‌های آینده، بویژه سال 2050 میلادی، چشم‌انداز مناسبی را برای آینده جهان ترسیم کنند، اما یک سؤال اساسی که از این نوشتار می‌تواند مطرح شود، این است که کدامین نهاد، سازمان و تشکیلاتی مسئولیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و الگوهای حاصل از فعالیت‌های معدنی کشور را رصد می‌کند تا بتواند به‌منظور تجسم آینده‌ای بالقوه و برنامه‌ریزی از آن‌ها بهره برد؟ با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد حقوق دولتی معادن کشور توسط استان کرمان پرداخت می‌شود، کدامین نهاد و سازمان، متولی آینده‌پژوهی صنایع و معادن استان است؟ تعهد و التزام بارز آینده‌پژوهان نسبت به آینده، آن‌ها را وا‌می‌دارد تا از سعادت نسل‌های آینده، یعنی انسان‌هایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند و در زمان حال هیچ صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شود، دفاع کنند. به‌راستی کدامین نهاد و سازمان در استان، از نسل‌های آینده‌ی سرزمین کریمانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند و از جا به‌جای سرزمین‌شان سهمی به‌جز چاله‌های عمیق معدنی، زباله‌های خطرناک معدنی و آب‌های اسیدی نصیب نخواهند برد، می‌خواهد دفاع کند و برای آینده‌ی درخشان‌شان! برنامه‌ریزی کند؟

چشم‌انداز توسعه و آینده‌پژوهی معادن در سال 2050

توسعه پایدار راه‌حل‌هایی برای الگوهای فناپذیر ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می‌دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه‌های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی‌رویه جمعیت، بی‌عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان‌های حال و آینده جلوگیری کند. آینده‌پژوهی تلاشی نظام‌مند برای نگاه به آینده بلندمدت در حوزه‌های دانش، فناوری، اقتصاد، محیط‌زیست و جامعه می‌باشد كه با هدف شناسایی فناوری‌های نوظهور و تعیین آن دسته از بخش‌هایی كه سرمایه‌گذاری در آن‌ها احتمال سوددهی اقتصادی و اجتماعی بیشتری دارد، انجام می‌شود. در واقع آینده‌نگاری یعنی آمادگی برای آینده‌نگاری به كاربردن منابع موجود به بهترین وجه ممكن در راستای ارزش‌ها. 

از آنجا که سال ۲۰۵۰، جهانی بسیار متفاوت با وضعیت فعلی خواهد بود، نحوه استفاده از منابع نیز متفاوت خواهد شد. ضمن اینکه قوانین در حال تغییر هستند، فشار اجتماعی برای محیط‌زیست و پیشرفت‌های فناوری موجب تأثیرگذاری در همه بخش‌ها خواهد شد. این فرصتی برای بخش معدن و صنایع وابسته است تا بتواند نقشی را که برای تحقق تغییرات در پیش‌گرفته است، تعریف کند. از آنجا که معدن سرمایه‌گذاری بلندمدت است تقریباً به همه زنجیره‌های ارزش صنعت متصل بوده و این انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ تغییرات اساسی در این حوزه صورت گیرد.
دنیا در سال 2050 متفاوت‌تر از دنیای امروز خواهد بود. طبیعتاً، بخش معدنکاری و فلزات در تأمین مواد موردنیاز دنیای توسعه‌یافته و پایدار نقشی بسیار اساسی خواهند داشت. مطالعات گویای وجود متغیرهای مهم و تأثیرگذار همچون اقتصاد جهانی، جمعیت، مسائل زیست‌محیطی، ترکیب انرژی، ساختمان‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل بر بخش معادن و فلزات است که در ادامه به تشریح آن‌ها پرداخته می‌شود:
تعریف اقتصاد در دنیای توسعه‌یافته و پایدار فراتر از سود و زیان بوده و ملاحظات زیست‌محیطی و اجتماعی در آن از اهمیت بالایی برخوردارند. در حال حاضر، اقتصاد از حالت خطی رو به مهاجرت به حالت حلقوی است. در اقتصاد خطی، مواد خام و اولیه پس از تولید و مصرف دور ریخته می‌شوند، ولی محصولات مستعمل و ازکارافتاده در اقتصاد حلقوی، یا تعمیر شده یا بازیافت می‌شوند. پیش‌بینی شده است که تا سال 2025، اتحادیه اروپا با به‌کارگیری اقتصاد حلقوی تا حدود 630 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته باشد. بدیهی است در اقتصاد حلقوی، هزینه‌های مربوط به پروژه‌های اکتشافی، فرآوری و ذوب کاهش‌یافته و متعاقباً آلودگی‌های صنعتی و زیست‌محیطی کمتر خواهد بود. فناوری اکتشاف مواد معدنی توسعه‌یافته‌تر خواهد بود و عیارهای پایین‌تری مورد بهره‌برداری واقع خواهند شد. تکنولوژی‌های پیشرفته نیازمند مقادیر بالایی از عناصر نادر خاکی بوده و طبعاً بازیافت این عناصر بخصوص از مواد باطله کارخانه‌های فراوری مواد معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از منظر جمعیت، در جامعه توسعه‌یافته، امید به زندگی بالاتر، نرخ زادوولد و نیز نرخ مرگ کودکان کمتر خواهد بود که منجر به جامعه‌ای پیرتر ولی بزرگ‌تر خواهد شد. علیرغم افزایش تقاضای مواد مصرفی به دلیل افزایش جمعیت، با اصلاح الگوهای مصرف مواد، میزان تقاضای سرانه کاهش خواهد داشت. لذا، از نظر فیزیکی مشکل کمبود مواد معدنی وجود نخواهد داشت.
در سال 2050 ملاحظات زیست‌محیطی تشدید خواهد شد، دنیا در سال‌های آتی گرم‌تر، سطح دریاها بالاتر، میزان آب آشامیدنی کمتر، زمین قابل‌کشت کمتر، آسیب‌پذیری زیست‌بوم‌ها بیشتر و ملاحظات زیست‌محیطی در معدنکاری سخت‌گیرانه‌تر از قبل خواهد بود.
در خصوص انرژی، منابع انرژی متنوع و میزان تقاضا زیاد خواهند بود. تکنولوژی‌های جدید انرژی، میزان گازهای گلخانه ای کمتری تولید می‌نمایند و از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بیشتر استفاده خواهد شد. عناصر نادر خاکی که در ساخت سلول‌های خورشیدی به‌کار می‌روند مصرف بیشتری خواهند داشت. سوخت‌های هسته‌ای و هیدروژنی نیازمند مقادیر بیشتری کاتالیزورهای فلزی از جنس روی و پلاتین خواهند بود.
ساختمان‌ها در سال 2050 هوشمند هستند. بحث صرفه‌جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی منجر به افزایش کاربرد مواد معدنی مصرفی در ساخت عایق خواهد شد. ساختمان‌ها بلندمرتبه‌تر بوده و از مواد سبک‌تر، مقاوم‌تر و با انعطاف‌پذیری بالاتر (مانند کامپوزیت‌ها) استفاده خواهد شد که تأثیر زیست‌محیطی منفی کمتری دارند.
از منظر ترابری و حمل‌ونقل، افزایش جمعیت منجر به افزایش ترابری و رفت‌وآمد خواهد شد. پیشرفت تکنولوژی در سوخت‌های جایگزین مانند برق و هیدروژن منجر به کاهش تأثیرات منفی بر محیط‌زیست می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد در حمل‌ونقل و ترابری در دنیای توسعه‌یافته و پایدار شامل آلومینیوم، عناصر نادر خاکی، کبالت، کامپوزیت‌ها و باتری‌های لیتیمی باشد.
منابع معدنی جدید در دنیای توسعه‌یافته 2050، ذخایر طلا، روی، مس و عناصر نادر خاکی موجود در لجن کف دریاها و اقیانوس‌ها موجب رونق و پیشرفت معدنکاری دریایی خواهد شد. بدیهی است سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه‌ها بسیار پرهزینه و سنگین است.
در چشم‌انداز فناوری برای سال 2050، مواجهه با پیکربندی فناوری‌های جدید و نوظهور برای استخراج انبوه مواد معدنی در دهه‌های آینده خواهیم بود، از جمله هجوم گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات که نوید تغییر چهره استخراج را دارد. پیش‌بینی تقاضای برخی مواد معدنی تا ۲۰50 نشان می‌دهد که به‌عنوان نمونه، سرب و روی، مس و کرومیت روند رو‌به‌رشدی خواهند داشت (شکل شماره (1)).

آینده‌پژوهی علوم زمین و معدن در ایران

رایج‌ترین مفهوم و تعریفی که از توسعۀ پایدار در سال 1983 شده است می‌گوید: توسعۀ پایدار، توسعه‌ای است که ضمن تأمین نیازهای نسل فعلی، امکانات نسل‌های آینده برای تأمین نیازهایشان را تهدید نکند، اما متأسفانه عملکرد ما در کشور تهدیدی خطرناک برای نسل‌های آتی است! استخراج منابع معدنی تجدیدناپذیر و پیامدهای آینده آن از منظر فنی، زیست‌محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این موضوع دلالت بر نگرانی خاصی در مورد بهره‌برداری و مصرف آن‌ها دارد، به‌گونه‌ای که بتواند از کمبود یا در دسترس نبودن آن‌ها برای نسل‌های آینده جلوگیری کند یا کاهش دهد.
در ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان، مطالعات زمین‌شناسی، اکتشاف و شناسایی منابع و ذخایر معدنی از وظایف «حاکمیتی» دولت است. این وظایف شامل افزایش توان رقابت‌پذیری کشور در بخش معدن از طریق اکتشاف ذخایر معدنی جدید، شناسایی محیط‌های زمین‌شناسی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به‌عنوان بنیان بسیاری از برنامه‌های عمرانی، مشارکت در توسعه ناحیه‌ای و اشتغال‌زایی، کمک به ایجاد جامعه ایمن و محیط‌زیست سالم با هدف آمایش سرزمین از دیدگاه زیست‌محیطی و مخاطرات، توسعه منابع انسانی و توانمندی‌های فناوری علوم زمین و اطلاع‌رسانی فعال در زمینه علوم زمین است.
با توجه به این که فعالیت ‌های اکتشافی و زمین ‌شناسی مستثنی از امور حاکمیتی نیستند باید به دنبال چالش ‌های اساسی که این چرخه را مختل کرده  است بود. نیروی انسانی متخصص، مدل‌های کسب‌وکارهای معدنی و پایش ذخایر معدنی به‌عنوان حلقه آغازین و نیروی محرکه این چرخه، مهم‌ترین چالشی است که آینده تحقق امور حاکمیتی حوزه صنعت و معدن را دچار بحران کرده است و برنامه ‌ریزی هدفمند و توسعه‌ ای در این زمینه امری اجتناب‌ناپذیر است.

منابع انسانی

کاهش آمار دانشجویان علوم زمین و معدن زنگ خطری برای استمرار چرخه حکمرانی معدن و علوم زمین است. این کاهش درصورتی‌که با افزایش کیفیت فارغ‌التحصیلان و پیوند آن‌ها با دنیای دیجیتالی، هوشمندسازی و ربات‌ها شود می‌تواند راهگشا باشد. در دنیای پیشرفته معادن و طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ در جهان، نیروی انسانی در معادن و صنایع معدنی به‌شدت کاهش یافته و تقریباً به صفر خواهد یافت، در این افق انسان‌ها فقط صاحب معادن خواهند بود و مدیریت معادن با ربات‌ها و هوش مصنوعی خواهد بود، دیجیتالی شدن، هوشمندسازی و استفاده از ذخایرکم‌عیار در کارخانه‌های فرآوری رونق پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه دانش فرآوری مواد معدنی بسیار ارزشمند خواهد شد، دانش فنی و تلفیق علوم و فناوری‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، واقعیت مجازی و … در این صنایع نیز دارای اهمیت فراوانی خواهد شد.

مدل‌های کسب‌وکارهای معدنی

مدل‌های کسب‌وکارهای معدنی در آینده به سمت مدل‌های دیجیتالی و بر مبنای توسعه پایدار پیش خواهند رفت. معدنکاری پایدار بر مبنای بازسازی معدن، مدیریت آب و انرژی، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست خواهد بود، هم‌چنین فناوری‌های مورد استفاده شامل اینترنت اشیا، اینترنت G5، پهپادها، چاپ سه‌بعدی، رباتیک، بلاکچین، رایانش ابری، سیستم‌های مانیتورینگ از راه دور و … می‌باشند. پیش‌بینی می‌گردد تا سال ۲۰۳۰ نقش منابع انسانی و فناوری در معادن به نسبت ۵۰ درصد برسد. این فناوری‌ها شامل ماشین‌ها، ابزار، پهپادها و … خواهند بود. تا سال ۲۰۴۰، نقش منابع انسانی به کمترین میزان خود خواهد رسید، به‌طوری‌که اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌توانند کنترل کامل معادن را در دست گیرند، اما در سال ۲۰۵۰ معادن به‌طور کامل اتوماتیک شده و انسان‌ها فقط صاحب معدن خواهند بود، درحالی‌که هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک مدیریت معادن را انجام خواهند داد.

پایش منابع معدنی

سازمان ‌های زمین ‌شناسی در دنیا نقش دیده‌ بان ‌های آینده در حوزه علوم زمین را در بخش پایش ذخایر معدنی و تولید اطلاعات پایه، عهده ‌دار هستند. ازاین‌رو پایش ذخایر و آمایش سرزمینی منابع موجود در کشور می تواند گام مؤثری در تعادل‌بخشی بین ذخایر معدنی و میزان تولید یا مصرف، اصلاح سیاست صادرات و واردات مواد معدنی، برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه اکتشاف با توجه به ظرفیت ذخایر موجود را به دنبال داشته باشد.
سازمان زمین‌شناسی کشور لازم است متناسب با مدل‌های کسب‌وکارهای معدنی به‌منظور سرعت بخشی به تهیه داده‌های پایه، بخش خصوصی توانمند و دانش‌بنیان را هدایت کرده و با بهره‌گیری از پلتفرم‌های مناسب در راستای برخط کردن داده‌های اکتشافی جهت بهره‌برداری ذی‌نفعانی که قانون تعریف خواهد کرد قدم بردارد.

آینده‌پژوهی علوم زمین و معدن در استان کرمان

در شرایط کنونی نگاه غالب تصمیم‌گیران کلان اقتصادی کشور بر پاشنه جایگزینی درآمدهای معدنی به جای نفت می‌چرخد. مسئولان استان باید این نگاه را تغییر دهند. درآمدهای کلان در صنعت معدن، در دانش نهفته است، نه در فروش مواد خام معدنی! ارزش واقعی معادن به محصول خام حاصل از استخراج معدن نیست، بلکه دانشی که به طریق بهینه به استخراج ماده معدنی اقدام کرده و با سطحی دیگر از دانش به فرآوری آن‌ها می‌پردازد. به‌عبارت‌دیگر به کمک دانش، محصولی دانش‌بنیان و بسیار ارزشمندتر از ماده خام اولیه به دست خواهد آمد و از طرف دیگر نسل دانشمندی تربیت خواهد شد که فکرش خلق ثروت خواهد کرد؛ به‌عنوان نمونه تاکنون صدها کیلومتر در معادن استان، حفاری اکتشافی صورت گرفته است که برای هر متر حفاری آن با نرخ امروز به‌طور متوسط 3 میلیون تومان هزینه شده است. تاکنون از داده‌های حاصل از حفاری‌های اکتشافی، بخش اندکی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. در صورت بسیج شرکت‌های دانش‌بنیان جهت واکاوی فقط همین داده‌های اکتشافی، تحولی بزرگ در استان رخ خواهد داد. نتایج فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در وهله نخست به شرکت‌های معدنی کشور می‌توانند ارائه خدمات دهند و از طرف دیگر با ارائه خدمات مهندسی به کشورهای دیگر می‌توانند منشأ تحول بزرگی شوند.
استان کرمان به‌عنوان یکی از مناطق دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی، طیف گسترده‌ای از آینده‌ای محتمل در افق 2050 را پیش روی خود دارد، اما در مورد معادن و صنایع معدنی می‌توان گفت که:
تا سال 2050 معدنکاری و صنایع معدنی در استان رو به افول می‌گذارد. درصورتی‌که از هم‌اکنون اقدامی نشود، تعداد قابل‌توجهی از نیروی انسانی شاغل در معادن و صنایع معدنی بیکار خواهند شد و معضلات اجتماعی بزرگی را رقم خواهند زد.
برای مقابله با پیامدهای افول معدنکاری و صنایع معدنی مهم در استان باید اقدامات زیر را از هم‌اکنون به‌سرعت تدوین و اجرا نمود:
• پیامدهای مخرب چندپاره شدن استان به استان‌های کوچک‌تر بر حوزه معادن و صنایع معدنی استان مورد تدقیق قرار گیرد،
• نسبت به تفویض اختیار تبصره پنج ماده ۱۴ قانون شورای معادن به استان کرمان اقدام عاجل شود،
• منابع بین‌نسلی استان برای شعارهای جاری حاکمیت اقتصادی کشور سوزانده نشوند و تصمیم گیران عرصه معدنی خود را پاسخگوی آیندگان محسوب کنند،
• سازمان زمین‌شناسی استان باید متولی مطالعات اکتشافی در سرتاسر استان شود، کلیه شرکت‌هایی که فعالیت اکتشافی در استان انجام می‌دهند با نظارت عالی این سازمان استانی، مطالعات خود را دنبال نمایند. تمامی داده‌های حاصل از مطالعات اکتشافی، دیجیتالی شده و در پایگاه داده‌های سازمان مذکور نگهداری و حفاظت شوند،
• نمونه هایی که در فرآیند مطالعات اکتشافی که به طرق مختلف تهیه می‌شوند، باید به‌عنوان ذخایر خام داده‌های اکتشافی به‌شدت مورد مراقبت و حفاظت قرار گیرند. متولی این موضوع سازمان زمین‌شناسی استان باید باشد،
• پیش‌بینی تقاضای برخی مواد معدنی تا ۲۰۲۶ نشان می‌دهد سرب و روی، مس و طلا و اورانیوم روند رو به رشدی خواهند داشت. از آنجا که تا سال ۲۰۵۰ معدنکاری کوچک و متوسط مقیاس رو به تعطیلی می‌رود و معدنکاری بزرگ‌مقیاس سیر صعودی را طی خواهد کرد، انتظار می‌رود به توسعه اکتشاف ذخایر پنهان توجه شود. ضروری است مسئولان استان نسبت به اکتشاف ذخایر پنهان اقدام نمایند،
• شرکت‌های دانش‌بنیان را ترغیب کرد تا نسبت به توسعه نرم‌افزارهای موردنیاز علوم زمین و معدن بر اساس داده‌های مختلف اکتشافی اقدام نمایند،
• به‌منظور بهره‌وری از توان علمی دانشجوئی کشور و در راستای نیاز معادن، بومی گزینی از رشته‌های مرتبط با معادن و صنایع معدنی در کنکور کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های دولتی استان به‌شدت کاسته شود،
• مراکز معدنی و صنایع معدنی استان به‌منظور بهره‌گیری از توان علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور، تنها به فارغ‌التحصیلان بومی استان، تکیه نکنند و فارغ‌التحصیلان توانمند کشوری را به‌سرعت در چرخه استخدامی خود قرار دهند،
• معادن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری در مراکز تحقیقات دانشگاهی و با توسعه آزمایشگاه‌های مرجع با تجهیزات مدرن در دانشگاه مادر استان، شرایطی را فراهم آورند که مهاجرت نخبگان استانی را به دیگر استان‌ها کاهش دهند و علاوه بر آن موجب جذب نخبگان فرااستانی در راستای حل معضلات معادن و صنایع معدنی استان شوند.

منابع

• جدیدی، رضا، تحلیل و بررسی چالش‌های حکمرانی در بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی) از منظر منابع انسانی و ذخایر معدنی، 1400.
• اسلاتر، ریچارد و همکاران، نواندیشی برای هزاره نوین، چاپ دوم، تهران‌: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاع، 1390.
• کورنیش، ادوارد کشف آینده، (بخشی از کتاب دریچه‌ای به مطالعات آینده‌پژوهی)، چاپ اول، تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاع، 1388.

 

• Soubbotina, Tatyana P., Beyond Economic Growth: An Introduction to Sustainable Development, Second Edition, WBI Learning Resources Series, World Bank Institute, 2004.

• Ghose, Ajoy K., Technology vision 2050 for sustainable mining, Procedia Earth and Planetary Science, 2009.

• Watari, T., Nansai, K. Nakajima, K., Review of critical metal dynamics to 2050 for 48 elements, Resources, Conservation & Recycling, 2020.

• Watari,T., McLellan, Benjamin C., Giurco, D., Dominish, E., Yamasue, E., Nansai, K., Total material requirement for the global energy transition to 2050: A focus on transport and electricity, Resources, Conservation & Recycling, 2019.

• Mining & Metals in a Sustainable World 2050, World Economic Forum Annual Meeting 2015.

• https://gsi.ir/fa/news.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *