توسعه همکاری‌های اقتصادی استان کرمان و ولایات کابل، غزنی، پکتیا و پکتیکا و حوزه جنوب شرق کشور افغانستان

معصومه سعید
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشور افغانستان در روزهای 25 تا 28 دی‌ماه 97 میزبان روسای اتاق‌های بازرگانی کابل، غزنی، پکتیا و پکتیکا و حوزه جنوب شرق افغانستان و جمعی از بازرگانان این ولایات بود.
در اولین نشست مشترک، در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق، زمینه‌های همکاری مشترک بین کرمان و افغانستان از جمله سرمایه‌گذاری، همکاری‌های دانشگاهی پذیرش دانشجو از افغانستان و آمادگی برای صادرات محصولات کشاورزی استان مانند پسته، خرما و صیفی‌جات و نیز صادرات مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی و همکاری در بخش انرژی فسیلی و خورشیدی موردبررسی قرار گرفت. همچنین آمادگی در خصوص پیگیری رفع مشکلات گمرکی، حمل‌ونقل و تأمین خوراک کارخانه‌های فولاد، مورد تأکید قرار گرفت.
در این نشست شرایط و ظرفیت‌های مناسب در سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری با افغانستان موردبررسی قرار گرفت. دانش فنی تولید و استخراج مواد معدنی و تجربیات فراوان و تکنولوژی‌های جدید در حوزه معادن بزرگ مس و سنگ‌آهن از جمله زمینه‌های مهم برای صادرات به افغانستان و استفاده از امکانات کشور افغانستان در شرایط تحریم فعلی، مطرح شد.
در همایش راهکارهای توسعه اقتصادی بازرگانی کرمان و افغانستان نیز، نمایندگان بخش خصوصی ولایات افغانستان حاضر در کرمان به معرفی پتانسیل‌های همکاری‌های مشترک پرداختند و مسئولین کشوری به ارائه راهکارهای توسعه همکاری و عزم آنان برای ایجاد سهولت بیشتر در راستای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری پرداختند. در پایان همایش علاوه بر برگزاری پانل پرسش و پاسخ، مذاکرات رو در رو برگزار شد.
در ادامه سفر از برخی توانمندی‌های استان کرمان در بخش‌های صنعت و کشاورزی بازدید به عمل آمد.
در این دیدار هیئت افغانی تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی فی‌مابین اتاق کرمان و اتاق‌های سه ولایت افغانستان به امضا رسید.
که برخی مواد این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

ماده 1:

طرفین برای افزایش، تقویت و توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های اقتصادی، علمی و فنی میان اعضاء خود تلاش خواهند کرد.

ماده 2:

طرفین به‌طور منظم و در زمینه‌های اقتصادی، تجارت خارجی، قوانین و مقررات بازرگانی، سرمایه‌گذاری، گمرک و همچنین اصلاحات مربوط به قوانین تجاری و سرمایه‌گذاری با یکدیگر مبادله اطلاعات خواهند کرد.

ماده 3:

طرفین در جهت تشویق، حمایت و تسهیل اعزام هیئت‌های تجاری و بازدید بازرگانان دو طرف به‌صورت گروهی یا فردی تلاش خواهند کرد.

ماده 4:

طرفین به کارآفرینان استان‌های کرمان و غزنی در انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک و نیز مشارکت آن‌ها در پروژه‌های کشورهای ثالث کمک خواهند نمود. علاوه بر این‌چنین کمک‌هایی شامل حال خدمات مشاوره‌ای نیز خواهد شد.

ماده 5:

طرفین جهت برگزاری یا مشارکت در نمایشگاه‌های استانی و تخصصی، سمپوزیوم‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای مشابه در استان‌های ذیربط در ایران و افغانستان که به‌منظور بهبود و گسترش همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین انجام خواهد گرفت، کمک‌های لازم را ارائه خواهند داد.

ماده 6:

طرفین نسبت به معرفی اعضاء معتبر و فعال خود اقدام نموده و لیست مربوطه را به‌طور سالانه به‌روز خواهند نمود و از هیچ تلاشی برای حل‌وفصل مشکلاتی که بر تجارت میان اعضاء خود تأثیرگذار است دریغ نکرده و تلاش خواهند نمود. شورای مشترک بازرگانان استان کرمان و غزنی را در اولین فرصت تشکیل دهند و نمایندگان تجار خود را برای تشکیل شورا معرفی نمایند.

ماده 7:

نمایندگان اتاق‌های بازرگانی دو طرف به‌تناوب یکدیگر را در استان‌های کرمان و غزنی ملاقات نموده و اقدامات لازم برای اجرای این تفاهم‌نامه را اتخاذ خواهند کرد.

ماده 8:

طرفین برای کمک به حل‌وفصل اختلافات احتمالی تجار استان‌های کرمان و غزنی، از طریق مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی کرمان و افغانستان تلاش خواهند نمود.

ماده 9:

طرفین اقدامات لازم برای حصول اطمینان از منافع متقابل یادداشت تفاهم حاضر را مبذول خواهند کرد.

ماده 10:

این تفاهم‌نامه هیچ‌گونه بار مالی و قانونی برای طرفین نخواهد داشت.

ماده 11:

کمیته مشترک کاری بین استان‌های کرمان و غزنی تشکیل خواهد شد.

براساس تفاهم‌نامه‌های امضاشده، کمیته مشترک کاری بین افغانستان و استان کرمان تشکیل شده است و این کمیته با توجه به هدف‌گذاری انجام‌شده، در حال تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای تحقق هدف می‌باشد.
ضمناً با توجه به اینکه برخی موضوعات و مسائل در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی با افغانستان، کلان معرفی شدند، جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس اتاق بازرگانی کرمان، معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس‌کل گمرک ایران، رئیس کانون صرافان ایران، رایزن اقتصادی افغانستان، رئیس اتاق تجارت غزنی، رئیس اتحادیه صرافان هرات و جمعی از صرافان و تجار افغانستان برگزار شد، پس از مذاکرات انجام‌شده و بیان مشکلات بر سر راه تجارت دو کشور افغانستان و ایران، 4 موضوع، مباحث سرمایه‌گذاری در ایران، نقل و انتقالات ارزی، گمرک، ویزا و اقامت موردبررسی قرار گرفت و جهت رفع موانع موجود تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید:
1-با توجه به عدم حضور نماینده سازمان سرمایه‌گذاری، پیشنهادهای مطرح فعالان اقتصادی افغانستان در جلسه‌ای با حضور آقای دکتر جمالی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران بررسی شود، همچنین موارد مرتبط با امور مالیاتی جمع‌بندی و نامه‌ای برای آقای دکتر جلیلی ارسال گردد.

2-جلسه‌ای با محوریت جناب آقای دکتر پناهی، معاونت ارزی بانک مرکزی و با حضور آقای ترکاشوند، رئیس کانون صرافان ایران و آقای رحیمی، رئیس کانون صرافان هرات، در خصوص مسائل ارزی جهت طرح موضوعات و رسیدن به یک راهکار عملی برگزار گردد.

3- در مورخ 2/11/97، جلسه‌ای با مسئولیت دکتر قبادی، معاون وزیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، با موضوع موانع بخش تجاری و با تأکید بر موضوع گمرک برگزار گردد و نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس و جناب آقای پناهی، معاونت ارزی بانک مرکزی در جلسه حضور یابند.

4- جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر امور خارجه در ارتباط با موضوعات ویزا، اقامت، هزینه و زمان برگزار گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *