تلاش برای معرفی داشته‌های فرش کرمان

فخری الله‌توکلی

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان درباره عملکرد این کمیسیون

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان با بیان اینکه باید تحول جدی در صنعت فرش ایجاد شود، گفت: باید تلاش شود که فرش کرمان به بهترین شیوه و مؤثرترین روش‌ها معرفی و داشته‌های فرش کرمان، سابقه و برند آن به‌خوبی تبلیغ شود.
فخری الله‌توکلی، افزود: اگرچه صنعت فرش کرمان با قدمتی کهن به‌عنوان میراثی ماندگار در سطح ایران و جهان هنرنمایی می‌کند اما چند سالی است به دلیل مشکلات فراوان، نفس‌های این صنعت به‌ویژه در بخش صادرات به شماره افتاده اما هنوز امیدها و تلاش‌ها برای احیای آن به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت فرش دستباف می‌توان به تولید انبوه و عدم نیاز به تشکیلات وسیع اداری و یا مؤسسات بزرگ مالی، ایجاد اشتغال و درآمد به‌ویژه در مناطق روستایی، عدم احتیاج به سرمایه‌گذاری زیاد، ایجاد اشتغال در مشاغل زیرمجموعه این صنعت مانند پشم‌ریسی، رنگرزی و… متکی بودن بر امکانات داخلی و منبع مهم ایجاد درآمدهای ارزی، نام برد.
رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان اظهار کرد: صنعت قالی‌بافی در درون خود چندین شغل جانبی ازجمله رنگرزی، چله‌کشی، نقشه‌کشی، تهیه نخ‌های کرکی و ابریشمی و فروشندگی فرش دارد و به همین دلیل نقش فرش در اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای بافندگان غیرقابل‌انکار است.
الله توکلی، بیان کرد: اما مهم‌ترین موضوع در این زمینه تولید متناسب با تقاضای بازار و شناسایی و دستیابی به بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود است تا بتوان رونق گذشته را نیز به این صنعت بازگرداند.
وی گفت: صادرات فرش دستباف طی دهه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته و باوجوداینکه فرش ایرانی جایگاه خود را در سطح بین‌المللی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده فرش دستباف حفظ کرده، اما جایگاه صادرات فرش دستباف در مقایسه با سایر اقلام صادراتی در حال کاهش است.
وی در بخش دیگری به اقدامات کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان در سال 96 اشاره کرد و گفت: اشتغال‌زایی، ارتقا تولید از منظر کمی و کیفی، بازاریابی داخلی و خارجی و توسعه بازار در تولیدات صنایع‌دستی و فرش استان، از اولویت‌های فعالیت این کمیسیون بوده است.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره‌های کارگاهی و آموزشی بر اساس نیازها و پیشنهادهای اعضای کمیسیون و توجه به بحث برندینگ و بهره‌گیری از شیوه‌های تبلیغاتی نوین برای معرفی صنایع‌دستی استان از دیگر برنامه‌ها بوده و همچنان ادامه خواهد داشت.
الله توکلی، به ارائه گزارشی از برخی اقدامات انجام‌شده توسط کمیسیون در سال 96 پرداخت و اظهار کرد: شرکت در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف تهران در شهریورماه 96 از مهم‌ترین اقدامات بود که
طراحان، پیشکسوتان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش کرمان حضوری فعال، پررنگ و هماهنگ داشتند.
وی افزود: در این نمایشگاه فرش‌های ارزشمند و نفیس کرمان با همکاری کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان و انجمن فرش استان در یک سالن در معرض نمایش و بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت.

الله توکلی، خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه برخلاف دوره‌های گذشته، فعالان این صنعت به‌صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار گرفتند و همین موضوع هماهنگی و همدلی برای توسعه این صنعت را نشان داد.
رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان، ادامه داد: برگزاری تور بازدید نمایشگاه فرش، برگزاری نشست تخصصی فرش دستباف در حاشیه نمایشگاه و برگزاری نشست رئیس اتاق کرمان و روسای کمیسیون‌های قالی صنایع‌دستی و گردشگری و خدمات با رئیس مرکز ملی فرش ازجمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه بود.
وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان کرمان در مشهد در سال 96 اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه توانمندی‌های استان کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور، در محل سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد توانمندی‌های استان به نمایش گذاشته شد که تعدادی از غرفه‌های این نمایشگاه نیز به صنایع‌دستی کرمان و یک سالن مجزا به فرش کرمان اختصاص‌یافته بود.
الله توکلی، اظهار کرد: شخصیت‌های ملی و استانی ازجمله رئیس‌کل بانک مرکزی، شهردار مشهد، مشاور اقتصادی استاندار کرمان، رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان، عضو هیئت نمایندگان اتاق مشهد و… از این نمایشگاه دیدن کردند.

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان به سفر هیئتی از بانوان کارآفرین ایران به فرانسه اشاره و بیان کرد: هدف از این سفر سه‌روزه معرفی دستاوردهای ایران در حوزه زنان و ملاقات‌های اقتصادی با بخش خصوصی این کشور بود. الله‌توکلی خاطرنشان کرد: این بانوان متشکل از اعضای اتاق‌های بازرگانی و روسای شرکت‌های خصوصی، برای حضور در سمینار “زن ایرانی؛ زن پویا” و برگزاری برخی نشست‌های تخصصی نیز به فرانسه سفر کردند.
وی ادامه داد: بانوان ایرانی علاوه بر شرکت در مجلس ملی فرانسه و شورای کارآفرینان این کشور در جلسات و کارگاه‌های تخصصی با شرکت‌های فرانسوی حضور داشتند. الله توکلی، با تأکید بر اینکه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه زنان در ایران باید به‌تمامی جهان معرفی شود، اظهار کرد: در نشست با سفیر ایران در فرانسه و رئیس گروه دوستی ایران و فرانسه برخی راهکارهای تحقق این مهم بررسی و پیشنهاد داده شد.

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان ادامه داد: مطالعه میدانی وضعیت موجود و آمار دقیق فعالین فرش دستباف جیرفت و پیگیری وضعیت بیمه آن‌ها، برگزاری اولین مسابقه عکاسی فرش دستباف و دکوراسیون داخلی، اخذ موافقت اصولی برای تشکیل مجمع مؤسسین انجمن فرش دستباف استان، حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و معرفی دستبافته‌های ایلیاتی استان و… از سایر اقدامات انجام‌شده این کمیسیون در سالی که گذشت، بوده است.
الله‌توکلی، در ادامه به ارتباط دوسویه گردشگری و صنایع‌دستی و مزایای متقابل برای یکدیگر اشاره کرد و گفت: در این رابطه نشست مشترک کمیسیون گردشگری و کمیسیون قالی و صنایع‌دستی در دفتر نمایندگی اتاق کرمان در رفسنجان با حضور فرماندار و مسئولان و فعالان این دو حوزه برگزار و بر انجام اقداماتی تأکید شد.
وی افزود: دومین نشست مشترک دو کمیسیون در فرمانداری سیرجان و به میزبانی دفتر نمایندگی اتاق کرمان در این شهرستان با حضور مسئولان و فعالان مربوطه به‌ویژه صنعت گلیم و دستبافته ها برگزار و مشکلات و مسائل آن‌ها بررسی شد.

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی کرمان در راستای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی کرمان به نشست و تبادل‌نظر با مدیرکل صداوسیمای استان اشاره کرد و گفت: در این نشست پیشنهاد طراحی و تزئین دکوراسیون برنامه‌های سیمای مرکز کرمان با استفاده از صنایع‌دستی مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و از طرف کمیسیون، برخی صنایع‌دستی ازجمله مبلمان قالی، پته و فرش دستباف در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
وی در ادامه به برخی اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون درگذشته اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهور به کرمان و در نشست برخی فعالان اقتصادی کرمان با آقای نهاوندیان (مسئول دفتر وقت رئیس‌جمهور)، سه درخواست از طرف کمیسیون مطرح شد.
الله توکلی، بیان کرد: در نخستین مورد با توجه به اهمیت صنعت فرش، نام‌گذاری یک روز در تقویم به نام صنعت قالی ایران پیشنهاد شد، همچنین در نظر گرفتن یارانه برای حضور در نمایشگاه‌ها و نمایندگی فروش در کشورهای هدف و تفویض اختیار به صندوق کارآفرینی امید در استان‌ها برای افزایش سقف تسهیلات از 50 میلیون به 100 میلیون تومان برای بنگاه‌های تولیدی این صنعت، سایر درخواست‌های مطرح‌شده بود. وی در بخش دیگری به حضور در نمایشگاه تخصصی گردشگری، صنایع‌دستی و فرهنگ بومی کرمان در سال 94 در محل نمایشگاه‌های جنوب شرق کرمان اشاره و اظهار کرد: کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق با تجهیز غرفه 100 متری در این نمایشگاه تولیدات تمامی رشته‌ها و هنرهای بومی و صنایع‌دستی استان را به‌صورت زنده (work shop)، به نمایش گذاشت.
وی در بخش دیگری ادامه داد: همچنین دوره آموزشی و توجیهی تشکیل کنسرسیوم صادراتی صنایع‌دستی و نشست انتقال تجارب موفق کنسرسیوم‌های استان‌های دیگر برگزار شد.
الله توکلی، خاطرنشان کرد: همچنین یکی از نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان به بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش اختصاص یافت. وی در ادامه به حضور چند نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی کرمان در نمایشگاه صنایع‌دستی گرجستان اشاره کرد و گفت: از طرف کمیسیون اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام و غرفه‌هایی برای آن‌ها گرفته شد.
رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان خاطرنشان کرد: در این کمیسیون 6 کمیته تخصصی صنایع‌دستی با زیرمجموعه‌های مشخص مانند کارگروه مصنوعات فلزی و زیورآلات و تراش سنگ، کارگروه سفال، کارگروه رودوزی‌های سنتی، کارگروه چوب، کارگروه چرم، کارگروه بافته‌های داری تشکیل شد. وی با اشاره به اهدای لوح تقدیر به هنرمندان نونهال شال باف پرورشگاه صنعتی برای حضور در غرفه کمیسیون قالی نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی کرمان، گفت: سفر به گرجستان و نشست با آقای کامران فر رایزن فرهنگی ایران در گرجستان در خصوص صنایع‌دستی کرمان و نشست با نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گرجستان در خصوص صادرات صنایع‌دستی کرمان برگزار که در این نشست مقرر شد برای تسهیل امر صادرات، معرفی و شناساندن صنایع‌دستی استان نمونه‌ای از آن‌ها برای گرجستان ارسال شود.
الله توکلی ادامه داد: نشست مشترک کمیسیون‌های گردشگری و قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان با فعالان این دو حوزه در شهرستان بم، مکاتبه و برگزاری نشست هماهنگی برای دریافت دو غرفه برای اعضا در نمایشگاه ایتالیا و حضور برخی از اعضا برای بازدید از این نمایشگاه از سایر اقدامات انجام‌شده است. وی در ادامه به پیگیری برای اخذ قرارداد کنسرسیوم صادراتی محصولات صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: همچنین گزارشی از وضعیت موجود فرش و صنایع‌دستی کرمان در نشست کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور روسای کمیسیون‌های مختلف اتاق، ارائه و پیشنهاد عصاره گیری گیاهان رنگزای فرش داده شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان در بخش دیگری به برگزاری نشست با حضور فرماندار راور و اعضای انجمن فرش این شهرستان، نماینده صندوق کارآفرینی امید در کرمان و نماینده اداره بیمه تأمین اجتماعی در محل اتاق کرمان اشاره کرد و گفت: مسائل و مشکلات فرش راور ازجمله بیمه بافندگان و تأمین اعتبار برای بافندگان، تولیدکنندگان و … در این نشست بررسی شد.
وی به انجام مکاتبات اولیه با نمایندگان مجلس و رئیس اداره فرش و مرکز ملی فرش در خصوص نام‌گذاری یک روز با عنوان «روز ملی فرش» در تقویم اشاره کرد و افزود: پیگیری در خصوص تشکیل انجمن زنان سرمایه‌گذار حوزه صنایع‌دستی و گردشگری، برگزاری همایش و نشست علمی صنایع‌دستی همراه با ارائه مقاله و حضور جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و همچنین برگزاری نمایشگاه در حاشیه این همایش از سایر فعالیت‌های انجام‌شده است.
الله توکلی، به تشکیل کارگروه قالی و صنایع‌دستی منطقه شمال غرب استان در دفتر نمایندگی اتاق کرمان در رفسنجان اشاره کرد و گفت: پیگیری و ارسال لیست اعضا به مدیریت سایت دی جی کالا برای قرار دادن نام و تصویر محصولات و فروش آن‌ها در این سایت نیز انجام شد. وی ادامه داد: با ارسال نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف کرمان، پیگیری برای معافیت مالیاتی 5 ساله تولیدکنندگان فرش دستباف درخواست شد.
رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق کرمان بیان کرد: همچنین در ادامه فعالیت‌های انجام‌شده نشست مشترک کمیسیون با فعالان خوشه فرش دستباف کرمان و راور، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و انجمن طراحان فرش کرمان در خصوص تشکیل کنسرسیوم صادراتی، نمایشگاه صنایع‌دستی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی آمار در دانشگاه شهید باهنر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *