تشکل های اتاق کرمان، در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰

فاطمه مهرابی

مدیر امور تشکل های اتاق کرمان

اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به استناد مواد قانونی از جمله بند (ک) ماده 5 قانون اتاق ایران، بند (د) ماده 91 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و مواد (1) و (5) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار موظف به تمهید شرایط ایجاد، ثبت، ساماندهی، ادغام و شبکه‌سازی و یکپارچه‌سازی و انسجام تشکل‌های اقتصادی هستند.
اتاق بازرگانی کرمان با توجه به اهمیت نقش تشکل ها در استمرار فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد و تقویت تشکل‌های اقتصادی را جزء اهداف اصلی خود در نظر گرفته است.
ازاین‌رو اتاق در کنار برنامه‌ریزی برای تقویت فرهنگ تشکل‌گرایی، انجام اقدامات لازم برای حمایت و توانمندسازی تشکل‌های تخصصی و مرتفع سازی مشکلاتشان در جهت دستیابی به اهداف و برنامه‌های اجرایی را نیز در دستور کار دارد.
در حال حاضر 16 تشکل تخصصی شامل؛ انجمن های خدمات فنی و مهندسی استان کرمان، سنگ استان کرمان، خرمای استان کرمان، شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان، صادرکنندگان استان کرمان، گلخانه داران جنوب استان کرمان، گلخانه داران شرق استان کرمان، شرکت‌های صنعت پخش استان کرمان، توسعه سرمایه‌گذاری سیرجان، آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون استان کرمان، گیاهان دارویی، صنعتی و معطر استان کرمان، صنایع‌دستی استان کرمان، زغال و صنایع وابسته استان کرمان و سندیکای صنایع آسانسور و پله‌برقی استان کرمان و خدمات وابسته و کانون های کارآفرینی استان کرمان و زنان بازرگان استان کرمان، زیرمجموعه اتاق کرمان فعال هستند. همچنین انجمن پسته ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح ملی و استانی، تحت حمایت اتاق کرمان می‌باشد. در ادامه برنامه و اقدامات اجرایی برخی از انجمن‌های نامبرده آورده شده است.

انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون استان کرمان

با توجه به وجود برخی مشکلات در زمینه توزیع نمونه محموله‌های صادراتی، وارداتی و موارد مربوطه با همکاری و هماهنگی اتاق بازرگانی استان کرمان تفاهم‌نامه‌ای در این راستا فی‌مابین این انجمن و اداره کل استاندارد استان کرمان از تاریخ 01/04/1399، منعقد گردید که هم‌اکنون در حال اجرا می‌باشد.

انجمن گلخانه داران شرق استان کرمان

انجمن گلخانه داران شرق استان کرمان در راستای توانمندسازی اعضاء و گلخانه داران منطقه شرق استان کرمان و همچنین کاهش مشکلات آن‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری جلسات با مسئولان و مکاتبات می‌نماید.

انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان کرمان:

به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی اعضاء که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می‌باشد، انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان کرمان تشکیل گردیده تا شرکت‌های پخش استانی، منطقه‌ای و شعب شرکت‌های پخش سراسری و منطقه‌ای توزیع‌کننده کالاهای مصرفی پُر گردش مانند غذایی، دارویی، لوازم مصرفی پزشکی، آرایشی، بهداشتی، شوینده، لوازم‌خانگی، لوازم‌التحریر، روغن‌های روانکار صنعتی و دخانیات را در جهت نیل به اهداف خود در سطح استان یا منطقه تحت پوشش خود قرار دهد.

انجمن خرما:

انجمن صنایع‌دستی استان کرمان:

انجمن پسته:

انجمن پسته ایران به منظور هم‌اندیشی، ساماندهی و هماهنگی در امور بین بخشی، افزایش بهره‌وری و ارتقاء جایگاه پسته ایران و دفاع از حقوق و منافع فعالان صنعت پسته در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در دی‌ماه 1385 تأسیس شد و در اسفندماه همان سال ثبت اتاق ایران گردید.
این انجمن تنها تشکل غیرانتفاعی فراگیر تخصصی، فنی، آموزشی و غیرسیاسی فعالان پسته کشور در پنج گروه باغداران، صادرکنندگان، پایانه‌داران، بازرگانان داخلی و خدمات دهندگان می‌باشد که تلاش دارد محیطی مناسب برای همکاری درون و فرابخشی فعالان پسته کشور فراهم سازد.

چالش‌ها و راه‌های برون‌رفت

انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان کرمان:
– حمایت قانونی از شرکت‌های پخش،
– جلوگیری از فعالیت شرکت‌های بدون مجوز و زیرزمینی،
– در اختیار گذاشتن زمین جهت یکپارچه کردن شرکت‌های پخش.
انجمن گلخانه‌داران شرق:
– با توجه به افزایش چند برابری قیمت کود و سم و بذر و هزینه‌های جاری و کاهش قیمت محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته و همچنین مشکلات مرزها و خرابی محصول گلخانه داران شرق استان، هیچ‌گونه نقدینگی جهت پرداخت اقساط خود را نداشته و خواستار تمدید اقساط و پیگیری بخشش سود تسهیلات در سال جاری می‌باشند.
– با توجه به تورم بالا و افزایش چند برابری هزینه‌های کود، سم، بذر و هزینه‌های جاری در سال جاری باید جهت تخصیص تسهیلات با سود کم برای پرداخت هزینه‌ها در سال جاری از طرف بانک عامل اقدام لازم به عمل آید،
-هزینه خرید بذر در سال جاری نسبت به سال گذشته که به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شد، بیش از سه برابر افزایش یافته، به همین دلیل گلخانه داران توان خرید بذر با این قیمت را ندارند، لذا لازم است، مانند سنوات گذشته بذر لازم به‌صورت یارانه‌ای در اختیار گلخانه داران قرار گیرد،
– با توجه به پرداخت تسهیلات به گلخانه‌های جدید با قیمت هر مترمربع 600 تا 700 هزار تومان، این گلخانه داران توان پرداخت تسهیلات در بازه زمانی پنج‌ساله را ندارند و قطعاً از همین امروز به‌عنوان بدهکاران بانکی شناخته‌شده و دچار ضرر و زیان فراوان خواهند شد، لذا باید مدت بازپرداخت تسهیلات آن ها به 10 سال افزایش یابد،
– به دلیل نوع رقم کشت شده محصولات که برای بازارهای روسیه می‌باشد، نیاز است از هم‌اکنون مشکلات مرزها شامل ترخیص، عبور و مرور کامیون‌های حمل، جدا نمودن کامیون‌های حمل تره‌بار و ایجاد مسیر ویژه، از سایر کالاها در دستور کار قرار بگیرد و کمیته‌ای با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، گمرک، جهاد کشاورزی تشکیل شود.
انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون استان کرمان:
-عدم ثبات در درآمدهای حاصل از فعالیت‌های انجمن،
– بازدهی نه‌چندان مطلوب برخی نیروهای انجمن و انتظار از اداره کل استاندارد در جهت اصلاح امر،
– تقاضای حمایت و همکاری از صادرکنندگان در جهت راه‌اندازی و شروع به کار سامانه مذکور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *