تشکل‌های اتاق کرمان در شش‌ماهه دوم سال 1400

فاطمه مهرابی

مدیر امور تشکل‌های اتاق کرمان

 

اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به استناد مواد قانونی از جمله بند (ک) ماده 5 قانون اتاق ایران، بند (د) ماده 91 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و مواد (1) و (5) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار موظف به تمهید شرایط ایجاد، ثبت، ساماندهی، ادغام و شبکه‌سازی و یکپارچه‌سازی و انسجام تشکل‌های اقتصادی هستند.
اتاق بازرگانی کرمان با توجه به اهمیت نقش تشکل ها در استمرار فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد و تقویت تشکل‌های اقتصادی را جزء اهداف اصلی خود قرار داده است و در همین راستا در حال حاضر 16 تشکل تخصصی در اتاق کرمان فعال هستند. همچنین انجمن پسته ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح ملی و استانی، تحت حمایت اتاق کرمان می‌باشد. در ادامه برنامه و اقدامات اجرایی برخی از انجمن‌ها در شش‌ماهه دوم سال 1400 ارائه گردیده است.

انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان کرمان

این انجمن به‌منظور حفظ حقوق، منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی اعضا که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می‌باشد، تشکیل گردیده تا شرکت‌های پخش استانی، منطقه‌ای و شعب شرکت‌های پخش سراسری و منطقه‌ای توزیع‌کننده کالاهای مصرفی پرگردش، مانند غذایی، دارویی، لوازم مصرفی پزشکی، آرایشی، بهداشتی، شوینده، لوازم‌خانگی، لوازم‌التحریر، روغن‌های روان کار صنعتی و دخانیات را در جهت نیل به اهداف خود در سطح استان یا منطقه تحت پوشش خود قرار دهد.

انجمن گلخانه داران شرق استان کرمان

این انجمن به‌منظور ساماندهی امور و حفظ توازن، نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این‌گونه موارد حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار و پاسخگویی به مشکلات و نارسایی‌ها در چارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو، تشکیل گردیده است.

چالش‌ها:
صدور اجرائیه توسط بانک‌های عامل، هزینه بالای تولید به دلیل بالا رفتن بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی، ممنوعیت صادرات محصولات گلخانه‌ای، معطل ماندن محصولات گلخانه‌ای در گمرکات، قطعی برق گلخانه، مشکلات سوخت گلخانه‌ها
راه‌های برون‌رفت:
از آنجا که گلخانه‌داران در کشور سهم مهمی در تولید به عهده دارند، انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌ای به بخش‌های زیرساخت، تولید، فروش و صادرات آن‌ها داشته باشد، به‌گونه‌ای که تمرکز تولیدکنندگان گلخانه‌ای فقط بر تولید محصول باشد.

انجمن پسته ایران

این انجمن به‌منظور هم‌اندیشی، ساماندهی و هماهنگی در امور بین بخشی، افزایش بهره‌وری و ارتقا جایگاه پسته ایران و دفاع از حقوق و منافع فعالان صنعت پسته در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در دی‌ماه 1385 تأسیس شد و در اسفندماه همان سال، ثبت اتاق ایران گردید و تنها تشکل غیرانتفاعی فراگیر تخصصی، فنی، آموزشی و غیرسیاسی فعالان پسته کشور در پنج گروه باغداران، صادرکنندگان، پایانه داران، بازرگانان داخلی و خدمات دهندگان می‌باشد که تلاش دارد محیطی مناسب برای همکاری درون و فرابخشی فعالان پسته کشور فراهم سازد.

انجمن خرما

انجمن خرما از سال 1388 با هدف گرد هم آوردن و اتحاد فعالان و دل سوزان این محصول تشکیل شده است. از اهداف کلان انجمن می‌توان به ساماندهی تولید، تجارت خرما و فرآورده‌های آن، ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در زمینه تولید ملی، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای صنعتی و تجاری ویژه اعضای انجمن اشاره نمود.
انجمن در جهت عارضه‌یابی و ارائه راه‌کارهایی در زمینه تولید، بسته‌بندی، خدمات و صادرات خرما با تشکیل کمیته‌های تخصصی سعی بر تسریع ریشه‌یابی معضلات موجود نموده است. این کمیته‌های تخصصی شامل کمیته باغبانی، خدمات، استاندارد و بهداشت و صادرات می‌باشند.

انجمن صنایع‌دستی استان کرمان

انجمن صنایع‌دستی به‌منظور ارتقا سطح توانمندی صنایع‌دستی استان کرمان و بهبود شرایط تولید، عرضه، ایجاد اشتعال پایدار و ارتقا این صنعت با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت بهبود و ایجاد مشاغل خرد و با احتساب به این نکته که استان کرمان یکی از پرظرفیت‌ترین استان‌ها در امر تولید صنایع‌دستی به خاطر وسعت، تنوع زیست‌محیطی و بومی، سابقه تاریخی، فرهنگی و تنوع بالای مواد اولیه مصرفی می‌باشد، تشکیل شد تا بتواند نسبت به بهبود شرایط کسب‌وکار هفتاد هزار صنعت‌گر استان و شناسایی این هنر کهن بویژه رشته‌های شاخص همانند پته‌دوزی، گلیم‌بافی، مس گری، قلم‌زنی و … در خارج از مرزهای جغرافیایی اقدام نماید و افراد شاغل در این صنعت را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.

توسعه صنعت سنگ استان جهت غلبه بر تهدیدها و استفاده از فرصت‌های جدید یك نیاز اساسی می‌باشد. اهمیت فعال‌سازی این صنعت، با توجه به پتانسیل‌های موجود استان و کم‌رنگ شدن سایر فعالیت‌های اقتصادی نظیر کشاورزی و صنایع وابسته با توجه به مشکل کمبود آب و یا در مقیاس ملی، رسیدن به اقتصاد غیر وابسته به نفت، مدنظر اکثر برنامه ریزان آینده‌نگر در اقتصاد استان و ایران می‌باشد.

مسائل و چالش‌ها و راه‌های برون‌رفت:

به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین رکود بازار مسکن در داخل کشور، رکود این صنعت نسبت به سال گذشته برطرف نشده است. پروژه‌های بزرگی همانند مسکن مهر در حال اجرا نیست که باعث اُفت رونق شده است و در حال حاضر مسکن‌سازان، چک‌های بلندمدت به دست سنگ‌بری‌ها می‌دهند که اثر منفی در نقدینگی این قشر گذاشته است، چراکه دچار کاهش رشد صنعت ساختمان‌سازی هستیم.
مشکلاتی از جمله انباشته شدن سنگ‌های تزیینی در انبار سنگ‌بری‌ها به دلیل شرایط نامطلوب فعلی، افزایش هزینه‌های انرژی، حقوق کارگران، مالیات بر ارزش‌افزوده، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، شرایط سخت صادرات به دلیل قوانین برگشت ارز و قیمت پایه صادراتی، عدم وجود رایزنان بازرگانی مطلع از بازار سنگ‌های تزیینی در بازارهای هدف و اجرایی نشدن مصوبه‌های کارگروه رفع موانع تولید و تسهیل کسب‌وکار، اکثر سنگ‌بری‌ها را با مشکل مالی مواجه نموده و با بدهکاری به ادارات یا اشخاص، فوراً کارخانه پلمپ می‌شود و یا مالک آن ممنوع‌الخروج می‌شود. دولت قرار بود برای نوسازی این صنعت کمک کند، اما فقط رقم ناچیزی از طریق بانک‌های مربوطه به این صنعت اعطا شده است. دستگاه‌های سنگ‌بری فعلی کارخانه‌ها، عمری بیش از 15 سال دارند، اما استاندارد عمر مفید آن‌ها فقط 10 سال است، درحالی‌که چنین ابزاری نمی‌تواند در بازار جهانی سنگ تزیینی محصول رقابتی تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *