بررسی مبادلات تجاری کشور جمهوری آفریقای‌ جنوبی با جهان، ایران و استان کرمان

معصومه سعید
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان

از اردیبهشت‌ماه سال جاری، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان از سوی اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان معین کشور آفریقای جنوبی انتخاب گردید. در گام اول برای برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کرمان و آفریقای جنوبی، پس از بررسی وضعیت مبادلات تجاری کشور آفریقای جنوبی، از بخش اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی دعوت به عمل آمد تا راه‌کارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری طی نشستی در کرمان موردبررسی قرار گیرد.
در این نشست آقای مهندس طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان، آفریقای جنوبی را کشوری بسیار مهم با اقتصادی بزرگ در بین اتحادیه کشورهای آفریقایی عنوان کرد. وی میزان تبادلات تجاری استان را با آفریقای جنوبی رضایت‌بخش ندانست و اعلام نمود این استان آمادگی کامل برای صادرات محصولاتی مانند خرما، پسته، فرش دستباف، تجهیزات برقی، روغن صنعتی، کاشی و سرامیک و … به آفریقای جنوبی را دارد. یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک، اکتشاف و استخراج معادن و ساخت تجهیزات معدنی است که آفریقای جنوبی و استان کرمان می‌توانند در همکاری‌های مشترک و مؤثر به نتایج مطلوبی دست یابند.
یکی دیگر از مشابهات آفریقای جنوبی و استان کرمان، تنوع اقلیم است که با توجه به متفاوت بودن دوره سرما و گرما در آفریقای جنوبی و کرمان، امکان صدور محصولات کشاورزی را تقویت می‌کند.
خانم سارا دین، رایزن اقتصادی سفارت آفریقای جنوبی، ضمن اعلام روابط سیاسی بسیار خوب ایران و آفریقای جنوبی در سالیان متمادی، از توسعه همکاری‌های مشترک بین کرمان و این کشور استقبال نمود.
وی همکاری‌ها در ارتباط با صنایع اتومبیل‌سازی و قطعات یدکی، تأمین محصولات در ارتباط با صنایع غذایی در فصل زمستان، همکاری‌های مشترک در زمینه تکنولوژی معدن و ماشین‌آلات را یادآور شد و کیفیت خرمای استان کرمان را بی‌نظیر دانست و خواستار صادرات این محصول به آفریقای جنوبی شد.
خانم دین از آفریقا به‌عنوان دروازه ورود به قاره آفریقا یادکرد و این کشور را کشوری با زیرساخت‌های اقتصادی بسیار قوی برشمرد.
سارا دین، IT و ICT و بخش گردشگری را از حوزه‌های بسیار مهم برای همکاری‌های مشترک عنوان و اعلام نمود که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان کرمان به فعالان اقتصادی آفریقای جنوبی منعکس خواهد شد.
در پایان هر دو طرف اعلام آمادگی کردند که از طریق شورا یا انجمن و یا میز مشترک، زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین موردبررسی قرار گیرد، در حال حاضر هماهنگی‌های لازم برای ایجاد میز مشترک کرمان-آفریقای جنوبی در حال پیگیری است.
در ادامه به‌منظور آشنایی کلی با وضعیت مبادلات تجاری کشور جمهوری آفریقای جنوبی با جهان، ایران و استان کرمان، اطلاعاتی به شرح زیر ارائه می‌گردد:
اطلاعات اساسی کشور جمهوری آفریقای جنوبی
جمعیت: 56 میلیون نفر
مساحت: 1219090 کیلومترمربع
پایتخت: پرتوریا
زبان رسمی: 11 زبان رسمی، انگلیسی و آمریکایی در سراسر کشور
دین و مذهب: مسیحی 80%، فاقد گرایشات مذهبی 1.5%، مسلمان- یهودی و هندو 3%
شهرهای مهم: کیپ تاون، ژوهانسبورگ، دوربان
GDP بر اساس برابری قدرت خرید: 757 میلیارد دلار (2017)
GDP بر اساس نرخ رسمی ارز: 0.7 (2017)
نرخ تورم: 5.4 درصد
درآمد سرانه: 13400 دلار
حجم سرمایه‌گذاری خارجی: در داخل 139 میلیارد دلار، در خارج 176 میلیارد دلار
ذخایر ارزی و طلا: 48 میلیارد دلار
بودجه جاری: درآمد 92.4 میلیارد دلار، هزینه 103 میلیارد دلار
کسری بودجه (درصد): 3.2 GDP

نوع پول و برابری با دلار: 1 دلار= 13.67 راند (زر)
بدهی خارجی: 144 میلیارد دلار
آفریقای جنوبی در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله سازمان ملل و ارگان‌های وابسته، اتحادیه آفریقا، جنبش غیر متعهدها، سازمان کشورهای مشترک‌المنافع، جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)، جامعه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IOR)، سازمان تجارت ARC جهانی، گروه 77 و انکتاد عضویت دارد.
محصولات عمده کشاورزی: ذرت، گندم، نیشکر، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت گاو، گوسفند و مرغ، پشم، محصولات لبنی.
محصولات عمده صنعتی: معدن (بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا، پلاتین و کرومیت)، مونتاژ اتومبیل، ماشین‌آلات، محصولات فلزی، منسوجات، آهن و فولاد، مواد شیمیایی، کود، مواد غذایی.
محصولات عمده معدنی: شامل طلا، الماس، اورانیوم، پلاتین، زغال‌سنگ، سنگ مس، نیکل، قلع، گاز طبیعی، کرومیت، وانادیوم، نمک و نقره.

مبادلات تجاری آفریقای جنوبی با جهان

نمودار شماره 1- مبادلات تجاری آفریقای جنوبی با جهان طی سال‌های 2007 تا 2017

ایران در سال 2017 با واردات 41.7 میلیون دلاری از آفریقای جنوبی، رتبه 92 در واردات و با صادرات 30.4 میلیون دلاری به آن کشور، رتبه 85 در صادرات را کسب نموده است.

نمودار شماره 2- روند مبادلات برون‌مرزی ایران با آفریقای جنوبی طی سال‌های 1387 تا 1396

نمودار شماره 3- مبادلات تجاری ایران با آفریقای جنوبی طی چهارماهه نخست سال‌های 1396 و 1397

نمودار شماره 4- متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی و وارداتی مبادله شده بین ایران و آفریقای جنوبی در چهارماهه نخست 1396 و 1397

جدول شماره 3- اقلام عمده صادراتی و وارداتی ایران با آفریقای جنوبی در سال 1396-1397

نمودار شماره 5 – روند مبادلات برون‌مرزی استان کرمان با آفریقای جنوبی طی سال‌های 1390 تا 1396

نمودار شماره 6 – متوسط قیمت یک کیلوگرم کالای صادراتی از استان کرمان به آفریقای جنوبی طی سال‌های 1396-1390

جدول شماره 4 – اقلام صادراتی استان کرمان به آفریقای جنوبی در سال‌های 1395 و 1396

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *