انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون اتاق کرمان

انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون به‌منظور سامان دهی خدمات در امور آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد ایران و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و هم‌چنین انتقال تجربیات علمی و عملی دست‌اندرکاران این رشته و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این‌گونه موارد و دفاع از منافع مشروع اشخاص عضو به استناد بند (ک) ماده (۵) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل‌شده است. ازجمله اهداف انجمن حصول اطمینان از عملکرد صحیح آزمایشگاه‌های همکار انجمن، دفاع قانونی از اعضا، هم‌اندیشی در تهیه دستورالعمل‌های نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌ها با استفاده از رویکرد نوین استانداردسازی، تحصیل حمایت‌های مؤثر سازمان ملی استاندارد از آزمایشگاه‌های همکار و واگذاری کارها و امور، نظارت به انجمن و فرهنگ‌سازی در امر بسیار مهم استاندارد در جامعه می‌باشد.
در حدود 2100 آزمایشگاه همکار استاندارد در کشور وجود دارد که نزدیک به 40 واحد آن‌ها در استان کرمان و در رشته‌های مواد معدنی، صنایع شیمیایی و پلیمر، خوراک و فرآورده‌های کشاورزی، پوشاک و فرآورده‌های نساجی و الیاف، خودرو و نیرومحرکه، چوب و فرآورده‌های چوبی، سلولزی و کاغذ، اوزان و مقیاسات، مهندسی پزشکی، میکروبیولوژی، چرم، پوست و پای‌پوش، مصالح ساختمانی، بسته‌بندی و سلولزی، بسته‌بندی، مخابرات و مکانیک و فلز شناسی فعالیت دارند.
لازم به ذکر است که در خصوص صنعت کشاورزی ازجمله پسته و خرما تمامی امور بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون توسط آزمایشگاه‌های همکار و در بخش خصوصی صورت می‌گیرد و پس اعلام نتیجه آزمون به اداره کل استاندارد، گواهینامه صادراتی صادر می‌گردد.
اقدامات اجرایی زیر در برنامه سال 1396 انجمن پیش‌بینی‌شده است که امید است با حمایت اداره کل استاندارد استان، اتاق بازرگانی کرمان و سایر سازمان‌های ذی‌ربط انجام شود.
1- همکاری در تأیید صلاحیت و صدور مجوز آزمایشگاه‌های همکار استاندارد،
2- همکاری و مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی،
3- همکاری و اعلام نظر در خصوص تعرفه‌های آزمایشگاهی،
4- همکاری و ارتباط آزمایشگاه‌های همکار واحدهای تولیدی با اتاق بازرگانی،
5- رسیدگی به شکایات از سوی هر سازمانی،
6- مشاوره و پیاده‌سازی انواع ایزوها در آزمایشگاه‌های همکار و هر صنفی،
7- ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها و شناسایی آزمایشگاه‌های نمونه استانی،
8- نیازسنجی و برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار و همایش های مرتبط،
9- استفاده از کارشناسان استاندارد،
10- تشکیل کمیته‌های تخصصی در راستای فعالیت‌های انجمن استانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *