آینده‌نگری در تأمین نیروی انسانی توانمند با بورسیه تحصیلی

حمیده صانعی

مسئول جامعه نیکوکاری ابرار شعبه کرمان

 

 

 

نرگس کریمی نژاد

کارشناس جامعه نیکوکاری ابرار شعبه کرمان

به طور معمول اکثر افراد جامعه با مفهوم انسان «توسعه‌یافته» آشنا هستند و ویژگی‌های آن را می‌دانند، خصوصیاتی که تکرار آن در این مجال نمی‌گنجد، اما بسیار روشن است که اگر طالب جامعه‌ای پویا و با مسیر رشد و توسعه هموار هستیم، اولین نیاز ما نیروی انسانی توانمند است. جوامع توسعه‌یافته همواره به پرورش ذوق، استعداد، مهارت و خلاقیت نیروی انسانی از سنین کودکی تأکید داشته و بر این باور هستند که آینده‌سازان یک جامعه به خودی خود همراه با توانمندی متولد نمی‌شوند و باید با برنامه‌ریزی صحیح و پایش دقیق علاقه‌مندی و ارائه آموزش لازم همسو بااستعداد آن‌ها، نیروی انسانی موردنیاز را پرورش داد. این­که هر کودک چه استعداد و توانمندی دارد، زمینه فعالیت موردعلاقه او چیست، چه مواردی را باید آموزش ببیند، مرزهای پرورش استعدادش کجاست و … باید توسط متولیان کشور مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده با کمبود نیروی انسانی توانمند برای پیشبرد اهداف کشور مواجه نشویم.

اتاق کرمان نیز بر همین اساس از مدت‌ها قبل بر این امر مهم تأکید داشته و با انجام اقدامات متعدد از جمله بورسیه تحصیلی دانش‌آموزان مستعد کم‌بضاعت از طریق راه‌اندازی جامعه نیکوکاری ابرار، برگزاری مدارس فصلی خلاقیت، انجام طرح تعامل صنعت و دانشگاه، حمایت از دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌نشین شهر کرمان و … سعی در انجام مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه و همچنین جلب‌توجه جامعه به این موضوع بسیار مهم داشته است.

متأسفانه استان کرمان علی‌رغم ثروت فراوان، نقاط محروم بسیاری دارد که حتی نیازهای اولیه مردمان این مناطق از جمله خوراک، پوشاک و بهداشت نیز آن­گونه که باید فراهم نیست. تصور کنید فرزندانی که غم نان دارند حتی اگر کوهی از استعداد باشند، چگونه می‌توانند استعداد خود را شکوفا کنند، به خلاقیت برسند و برای فردای ایران کاری کنند کارستان! چشم‌ها را باید شست و واقعیت‌ها را بهتر دید، زیرا آش مناطق محروم استان کرمان شورتر از این حرف‌هاست، در نگاهی خوش‌بینانه حتی اگر مکان مناسبی را به منظور آموختن علم و دانش برای این دانش‌آموزان فراهم کنیم همچنان اتفاق خاصی نیفتاده؛ زیرا اقتصاد خانواده‌ها به حدی ضعیف است که امکان پرداخت هزینه‌های تحصیل فرزندان خود را ندارند. حالا جامعه نیکوکاری ابرار به میدان آمده تا در این زمینه نیز یادی نیک از فعالان اقتصادی به یادگار بگذارد و در راستای اعتلا، رشد و بالندگی استعدادهای دانش‌آموزان در مناطق محروم استان گام بردارد. در این گزارش سعی داریم به فعالیت‌های صورت گرفته در جامعه نیکوکاری ابرار بپردازیم.

جامعه نیکوکاری ابرار اتاق ایران

جامعه نیکوکاری ابرار به عنوان نهادی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی، در سال ۱۳۸۹ به همت رئیس وقت اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی سراسر کشور، مطابق با قوانین اتاق، به عنوان تشکلی وابسته به اتاق ایران، تأسیس شد. این مجموعه در سال ۱۳۹۴، پروانه فعالیت سازمان مردم‌نهاد را از وزارت کشور دریافت کرد. بعد از گذشت کمتر از یک دهه از فعالیت جامعه نیکوکاری ابرار، با عنایت به پروردگار و حمایت مالی و معنوی فعالان اقتصادی کشور، این نهاد توانسته اقدامات مؤثری در جهت ایجاد و ترویج کارآفرینی، رشد فرهنگی و توانمندسازی محرومان جامعه بویژه در مناطق روستایی محروم به انجام برساند و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی کشور و افزایش اثربخشی اجتماعی نیکوکاری، به موفقیت‌های ارزشمندی دست یابد.

راه‌اندازی نمایندگی‌های ابرار در سراسر کشور، اجرای طرح حمایت تحصیلی دانش­آموزان و دانشجویان مستعد در قالب اعطای بورس تحصیلی در بیش از ۲۰ استان کشور، اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در استان خراسان جنوبی و برنامه‌ریزی جهت گسترش این طرح در استان‌های دیگری چون سیستان بلوچستان و کردستان و کرمان، ساخت مراکز تولیدی و آموزشی در استان‌های بوشهر و آذربایجان شرقی و مشارکت در ایجاد شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری بخشی از دستاوردهای ابرار است، اما آنچه که همواره در دستور کار این مجموعه قرار داشته، فراهم آوردن امکان تحصیل برای دانش‌آموزانی است که استعداد فراوانی دارند، اما چون در مناطق محروم زندگی می‌کنند نمی‌توانند مانند سایر دانش‌آموزان ذوق و خلاقیت خود را به‌روز دهند.

راه‌اندازی ابرار شعبه کرمان

قصه جامعه نیکوکاری ابرار در اتاق کرمان از تیرماه 1392 آغاز شد و این داستان هم­چنان تا به امروز ادامه دارد. در آن روزهای گرم تابستانی، اعضای هیئت‌مدیره انجمن نیکوکاری ابرار با حضور در اتاق کرمان و برگزاری نشست‌های جداگانه با مسئولان اداره کل آموزش‌وپرورش، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقدمات تأسیس شعبه کرمان آن انجمن را فراهم آوردند. البته پیش از آن اعلام‌شده بود که استان کرمان به همراه اردبیل، خراسان‌های رضوی و جنوبی و سمنان به عنوان پایلوت انجام پروژه‌های جامعه ابرار تعیین شده‌اند. در این پروژه‌ها انجمن ابرار در ابتدا با همکاری مراجعی همچون ادارات کل آموزش‌وپرورش، بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) نسبت به شناسایی تعدادی از دانش آموزان کم‌بضاعت و بی‌سرپرست و حتی بدسرپرست که دارای استعداد و ضریب هوشی بالا هستند اقدام و در ادامه بر اساس فرآیندهای استاندارد تعریف‌شده نسبت به بورسیه این دانش‌آموزان اقدام می‌نماید. همین‌گونه شد که در گام اول با کمک اداره کل آموزش‌وپرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم استان انتخاب و توسط اتاق بورسیه تحصیلی شدند.

این طرح در بیش از هفت شهرستان استان از جمله کرمان، کهنوج، رابر، شهداد، قلعه گنج، رودبارجنوب، زرند و جیرفت اجرا شد و در حال حاضر 125 مددجو تحت پوشش بورسیه تحصیلی جامعه نیکوکاری ابرار قرار دارند.

گفتنی است از ابتدای فعالیت طرح بورسیه تحصیلی ابرار در اتاق کرمان در مجموع 638 مددجو ثبت‌نام اولیه شده که 327 مددجو شرایط استفاده از این طرح را داشته و ثبت‌نام نهایی شده‌اند. از کل مددجویان پذیرش‌شده نیز تاکنون 223 مددجو به دلایل مختلف از جمله فارغ‌التحصیلی، ازدواج و… از این طرح حذف شده‌اند.

بورسیه تحصیلی ابرار در قالب دریافت مقرری ماهانه است که مستقیم به حساب دانش‌آموز واریز می‌شود. ضمن این­که در مقاطعی از سال بسته­های لوازم‌تحریر و همچنین بسته‌های معیشتی مواد غذایی به مددجویان تحت پوشش طرح اختصاص پیدا می‌کند.

به امید روزی که عدالت آموزشی چنان در کشور سایه افکند که محرومیت، معلولیت، فقر و … نتواند مانعی برای شکوفایی استعداد کودکان این سرزمین باشد.

تعداد کل مددجویان ثبت‌نام‌شده

تعداد کل مددجویان بورسیه شده

تعداد کل مددجویان از پوشش خارج‌شده

تعداد کل مددجویان تحت پوشش با دریافت مقرری

مددجویان در انتظار کفیل (رزرو)

دانش آموزان

دانشجویان در مقاطع مختلف

 

638

327

223

53

51

16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *