آسیب‌شناسی ساختار صادراتِ استان کرمان

معصومه سعید
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق کرمان

استان کرمان با دارا بودن حدود 11 درصد از مساحت کل کشور پهناورترین استان ایران در هم‌جواری با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان می‌باشد. قرارگرفتن در مسیرهای ارتباطی تهران- بندرعباس و راه‌آهن بافق- بندرعباس که کانون ارتباط آزاد تجاری و ترانزیت کالا و مبادلات کشورهای آسیای میانه، اروپا، خلیج‌فارس و خاور دور محسوب می‌شود، وجود خط آهن کرمان- زاهدان و همچنین پنج فرودگاه عملیاتی و فعال در سطح استان و نقش قابل‌ملاحظه کریدورهای هوایی استان در انجام پروازهای داخلی و بین‌المللی، موقعیت ارتباطی منحصربه‌فردی را برای استان کرمان فراهم نموده است. علاوه بر این، وجود مناطق ویژه اقتصادی سیرجان، رفسنجان، ارگ جدید بم و نیز گمرکات کرمان، سیرجان، رفسنجان، گمرکات بم و جیرفت، بر نقش محوری استان در جنوب شرق افزوده است. استان کرمان تنها 3 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان کرمان، عمده‌ترین تولیدکننده پسته، خرما، مرکبات و تره‌بار کشور است و دربردارنده ذخایر عظیم معدنی و ظرفیت‌های صنعتی ارزشمندی است. توسعه صادرات استان از عمده اهداف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان به شمار می‌آید، زیرا صادرات منبع تأمین درآمدهای ارزی و عامل مهم در توسعه اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش ظرفیت تولید اقتصادی، کانال ارتباط با زنجیره جهانی تولید و انتقال دانش و فن‌آوری، تقویت تراز تجاری و حفظ ارزش پول ملی و نهایتاً تقویت رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه اجتماعی استان و کشور است. در این مختصر به مقایسه روند صادرات استان طی دوره‌های ده‌ماهه اول سال 95 و ده‌ماهه اول سال 96 پرداخته می‌شود و نتیجه بررسی مسائل و مشکلات صادرکنندگان نیز از نظر می‌گذرد.

الف- مقایسه صادرات استان طی 10 ماهه ابتدای سال 1395 و 1396

بر اساس آمار اداره کل گمرکات استان کرمان (نمودار شماره 1)، عمده‌ترین محصولات صادراتی استان کرمان طی ده‌ماهه ابتدای سال 1395 و نیز ده‌ماهه ابتدای 1396، پسته و مغز پسته و نانوکامپوند مستربچ گرانول می‌باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از محصولات صادراتی استان از طریق سایر گمرکات کشور نیز ارسال می‌گردد.

مقایسه‌ی صادرات استان طی ده‌ماهه ابتدای سال 96 و ده‌ماهه ابتدای سال 95، نشان از افزایش حدود 6 میلیون دلاری در صادرات پسته و مغز پسته، کاهش 109 میلیون دلاری در صادرات نانوکامپوند مستربچ گرانول و افزایش حدود 8 میلیون دلاری در صادرات کاشی و سرامیک را دارد.

نمودار شماره 2 نشان می‌دهد در ده‌ماهه اول سال 95، پسته و مغز پسته با سهم حدود 66 درصدی و پس ‌از آن محصول دانش‌بنیان نانوکامپوند مستربچ گرانول با سهم حدود 23 درصدی، بیشترین سهم در صادرات استان را به خود اختصاص داده است، همچنین طبق نمودار شماره 3، در ده‌ماهه ابتدای سال 96 همانند ده‌ماهه ابتدای سال 95، پسته و مغز پسته و نانو کامپوند مستربچ گرانول بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. البته افزایش سهم پسته در سال 96 نسبت به سال 95 ناشی از افزایش میزان صادرات این محصول نیست بلکه ناشی از کاهش حدود 49 درصدی صادرات نانوکامپوند مستربچ می‌باشد.

عمده‌ترین بازارهای هدف صادراتی استان کرمان در نه‌ماهه ابتدای سال‌های 1395 و 1396

نمودارهای شماره 4 و 5، مقاصد صادراتی استان کرمان در نه‌ماهه ابتدای سال‌های 1395 و 1396 را نشان می‌دهند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که برخی اقلام صادراتی استان کرمان از مبادی دیگر کشور صادر می‌گردد و در آمار صادرات استان لحاظ نمی‌گردد.

نمودار شماره 4 نشان می‌دهد که عمده‌ترین بازار هدف صادراتی استان در نه‌ماهه ابتدای سال 1395، کشور هنگ‌کنگ با سهم 25 درصد از کل بازارهای هدف استان و پس از آن ازبکستان و ویتنام با سهم‌های به ترتیب 16 درصد و 15 درصد می‌باشند.

در نه‌ماهه ابتدای سال 96 بر اساس آمار گمرک، ویتنام با سهم 16 درصدی از کل صادرات به کشورهای هدف صادراتی، عمده‌ترین بازار هدف صادراتی استان بوده است و پس از آن تاجیکستان و هنگ‌کنگ به ترتیب با سهم 16 و 15 در رتبه‌های دوم و سوم بازارهای هدف صادراتی استان قرار دارند.
با توجه به نمودارهای فوق، بدون در نظر گرفتن این موضوع که بخشی از محصولات صادراتی استان از طریق سایر گمرکات صادر می‌شوند، نقش کمرنگ کشورهای آسیای میانه (CIS) در بازارهای هدف استان، علیرغم پتانسیل‌های منطقه جنوب و جنوب شرق در تولید محصولات جالیزی و گلخانه‌ای کاملاً مشهود است. لازم به ذکر است درحالی‌که کشورهای CIS حدود شش ماه از سال به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی (سرما) امکان تولید محصولات کشاورزی را ندارند، دقیقاً در همین زمان حجم زیادی از محصولات جالیزی و گلخانه‌ای در جنوب و جنوب شرق استان تولید می‌شود که پتانسیل بالقوه زیادی برای صادرات به این کشورها داراست؛ بنابراین توجه ویژه به این بازارها امری ضروری است. از سوی دیگر همسایگی با برخی از کشورها و فرصت‌های صادراتی بی‌نظیر استان به آن‌ها، ازجمله عراق و افغانستان و همچنین روابط مطلوب سیاسی و اقتصادی با آنان و برخی دیگر از کشورها نیاز به بررسی دلایل عدم موفقیت استان در صادرات به میزان مورد انتظار به این کشورها را بیش‌ازپیش مشخص می‌سازد.

ب- بررسی مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان
1- مسائل بانکی

مهم‌ترین مشکلات موجود در رابطه با خدمات بانک‌های عامل که وظیفه اعطای تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان استان کرمان را دارند، به شرح ذیل می‌باشد:

  • مشکل مربوط به وثایق شامل:

1- ناهماهنگی و استاندارد نبودن وثایق 2- عدم اعتماد متقابل 3- ضعف سیستم اعتبار سنجی 4- مشکلات تجار ورشکسته ولی باتجربه در دریافت تسهیلات به علت عدم دارا بودن وثایق معتبر 5- عدم قبول سفته به عنوان وثیقه برای اعطای تسهیلات به صادرکنندگان کالا و خدمات 6- سنگین بودن وثائق 7- عدم ارزیابی وثائق ملكی بر اساس قیمت های روز،

  • ضعف انگیزشی مدیران بانکی به ارائه‌ی تسهیلات صادراتی در استان که می‌تواند به دلایل ضعف سیستم ارزیابی عملکرد مدیران بانکی و نگاه کمی به عملکرد مدیران در زمینه ی صادرات باشد.
  • اطلاع‌رسانی نامناسب و ناآگاهی صادرکنندگان از انواع تسهیلات در سیستم بانکی استان خصوصاً بانک‌های صادراتی،
  • ضعف در پرداخت تسهیلات متنوع،
  • عدم تناسب زمان اعطای تسهیلات صادراتی با نیاز صادرکننده، چراکه برخی از کالاهای صادراتی، به‌خصوص محصولات کشاورزی، فصلی می‌باشند اما در عرضه‌ی تسهیلات این مسئله در نظر گرفته نمی‌شود،
  • یكسان بودن سقف اعتبار برای تجار سرشناس و خوش‌حساب و سایرین،
  • بروکراسی شدید اداری تسهیلات صادراتی نسبت به سایر انواع تسهیلات،
  • بالا بودن بهره بانكی برای تسهیلات صادرات،
  • سرمایه پایین بانک توسعه صادرات ایران، 
  • اختیارات حداقلی شعب استانی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به صادرکنندگان که این مسئله ارتباط و تعامل بین صادرکنندگان استان و سیستم بانکی را تضعیف کرده است.

2- مسائل ارزی

در حوزه مسائل ارزی سه مشکل مهم سد راه صادرکنندگان استان می‌باشد: عدم ثبات نرخ ارز، مشكلات نقل‌وانتقال ارز و تک‌نرخی نبودن نرخ ارز.
2-1-عدم ثبات نرخ ارز
نظر بر این است که افزایش نرخ ارز موجب افزایش صادرات می‌شود، ولی نوسان نرخ ارز می‌تواند باعث كاهش صادرات گردد. لذا، نوسان نرخ ارز می‌تواند با صدمه زدن بر صادرات، موجب نوسان درآمد ارزی گردد كه در این شرایط، برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی در فضایی نامطمئن صورت خواهد گرفت. بنابراین اگر سیاست‌گذاران ریسك نوسان نرخ ارز را نادیده بگیرند دخالت در بازار برای تحریك صادرات ممكن است به شكست منتهی شود.
2-2-مشكلات نقل‌وانتقال ارز
یكی از عمده مشكلات صادركنندگان استان و کشور، نقل‌وانتقال ارز می‌باشد كه این موضوع باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به دلیل به وجود آمدن ریسک‌های زیاد، برای دریافت ارز حاصل از صادراتشان شده است. از طرف دیگر دریافت ارز (یا معادل ریال و یا دریافت كالا) پروسه زمانبری دارد و ضمن این‌که هزینه‌های مالی به صادركننده تحمیل می‌کند، باعث كاهش گردش سرمایه صادركنندگان نیز می شود و در نتیجه قدرت رقابت صادركنندگان را از بین برده و آن‌ها را از گردونه رقابت خارج می‌کند.
2-3-تک‌نرخی نبودن ارز
تجربیات نشان می‌دهد که‌ سیستم چند نرخی ارز در بیشتر کشورهایی که مورداستفاده قرارگرفته، چندان مقبول و مؤثر نیفتاده است، به‌ویژه نتوانسته است باعث تخصیص بهینه‌ی منابع و مانع فعالیت‌های سودگرانه و تأثیرات سوء آن بر ذخایر ارزی شود. اعمال محدودیت‌های ارزی و تجاری برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز و کنترل ذخایر ارزی منجر به ایجاد نهادهایی (معمولاً غیرقانونی) می‌شود که محدودیت بر معاملات ارزی را ایجاد و درنتیجه هدف اولیه‌ی این سیاست را بی‌اثر یا کم اثر می‌کند.

3- مسائل بیمه نامه‌ها و ضمانت نامه‌ها

صندوق ضمانت صادرات ایران به‌عنوان یكی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با شخصیت مالی و حقوقی مستقل، به پشتوانه حمایت‌های مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانت نامه اعتباری، به تأمین منابع مالی موردنیاز صادركنندگان نیز كمك می‌نماید.

مهم‌ترین مشکلات موجود در رابطه با خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران:

  • سرمایه پایین صندوق ضمانت صادرات ایران،
  • نبود شعبه صندوق ضمانت صادرات در استان کرمان،
  • عدم قبول تنها سفته و یا قرارداد لازم‌الاجرا به‌عنوان وثیقه ضمانت‌نامه‌های صادراتی،
  • عدم پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز از طریق صدور بیمه‌نامه،
  • به اجرا گذاشتن سریع ضمانت‌نامه‌های صادرکنندگان برای دریافت خسارت از صندوق ضمانت صادرات توسط برخی از بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات صادراتی استان و عدم ملاحظه شرایط فعلی صادرکنندگان با توجه به پروسه طولانی دریافت وجه صادراتی‌شان.

4- مسائل تولیدی

ازجمله مقولاتی كه ارتباط زیادی با صادرات و توسعه‌ی آن دارد، حیطه‌ی مسائل تولیدی است. كیفیت نسبتاً پایین برخی از محصولات تولیدی صادراتی، افزایش هزینه‌ها و نهایتاً قیمت تمام‌شده نسبتاً بالای محصولات صادراتی، تأکید بر صادرات چند محصول خاص محدود و سنتی، مشكلات صادراتی است كه ناشی از مسائل تولیدی مطرح می‌باشد.
4-1 مهم‌ترین مشکلات موجود در رابطه با مسائل تولیدی استان
4-1-1 كیفیت نسبتاً پایین برخی كالاهای تولیدی- صادراتی
علی رغم استعداد زیاد استان و كشور جهت تولید و صدور كالاهایی باکیفیت نسبتاً بالا، متأسفانه مشكلاتی گریبان گیر صادرات كشور بوده و بعضاً اقلام باکیفیت نسبتاً پایین و غیراستاندارد روانه بازارهای جهانی شده است و نتیجه‌اش این بوده كه ضمن عدم توفیق در دستیابی به بازارهای جدید، بازارهای موجود را كه با سختی به دست آمده است را نیز از دست دادیم. در زیر به برخی از عواملی که در کاهش کیفیت محصولات صادراتی استان تأثیرگذار است، اشاره می‌شود:

  • عدم آموزش كارگران و توجیه آنان در خصوص اثرات اقتصادی و اجتماعی تولید كالاهای با کیفیت بالا،
  • به‌کارگیری مواد اولیه نسبتاً نامرغوب، نوسانات زیاد واردات مواد اولیه به دلیل وضعیت نامناسب ارزی كشور و هزینه بالای بسته‌بندی مرغوب،
  • فقدان رقبای كافی برای بسیاری از تولیدات داخلی و حمایت تعرفه‌ای و ممنوعیت واردات كالاهای مشابه، در تداوم تولید كالاهای باکیفیت نسبتاً پایین مؤثر بوده است،
  • عدم نظارت كافی بر استاندارد مواد اولیه،
  • توجه نسبتاً كم به رعایت استانداردهای كشورهای مقصد،
  • استفاده از تکنولوژی فرسوده در تولید محصولات صادراتی.

4-1-2 افزایش قیمت تمام‌شده محصولات صادراتی
ازجمله عوامل مؤثر در توسعه صادرات، كاهش قیمت تمام‌شده و عرضه ارزان‌قیمت كالاها به بازارهای هدف می‌باشد، كه متأسفانه محصولات استان با قیمت تمام‌شده نسبتاً بالا روانه بازارها می‌گردد و این امر در حفظ و گسترش بازارهای صادراتی محصولات ایران تأثیرات منفی به جای گذاشته است. در زیر به برخی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت تمام‌شده كالاهای صادراتی استان اشاره می‌شود:

  • فقدان و یا كمبود اعتبارات مالی ارزان، یارانه‌های نقدی و غیر نقدی و تسهیلات صادراتی مناسب،
  • عدم اعمال معافیت‌های كامل مالیاتی برای صادرات،
  • تشریفات اداری نسبتاً زائد و وقت‌گیر (در پروسه تولید و صادرات) كه باعث گردش كم سرمایه در سال می‌گردد،
  • تورم نسبتاً بالای داخلی و نتیجتاً افزایش هزینه عوامل تولید همچون حقوق كارگران، ‌سوخت، انرژی، اجاره‌بها، افزایش قیمت زمین و غیره،
  • افزایش نسبتاً زیاد و تقریباً بی‌رویه در نرخ حمل‌ونقل كالاهای صادراتی،
  • فعالیت «زیرظرفیت» واحدهای تولیدی،
  • «عدم توجیه اقتصادی» بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش صنعت،
  • بالا بودن درصد ضایعات و استهلاك برخی از واحدهای تولیدی كه در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی مؤثر می‌باشد،
  • بالا بودن هزینه بسته‌بندی كالاها،
  • عدم توجه كافی به سازمان‌دهی علمی فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری‌های غیر هدفمند، عدم مدرنیزه شدن و نهایتاً کاهش بهره‌وری عوامل تولید از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت محصولات استان کرمان می‌باشد،
  • تأکید به صدور چند محصول خاص.

از دیگر مشكلات مرتبط با حیطه تولید می‌توان به احراز سنتی برای صدور چند محصول تولیدی خاص اشاره کرد. عصر حاضر فراتر از توجه به مزیت نسبی عصر توجه به مزیت رقابتی است. در سبد صادراتی محصولات استان کرمان، ده‌ها سال است که تأکید به صدور چند محصول خاص کاملاً مشهود است. درصورتی‌که با اعمال فرآوری محصولات صادراتی در استان، ارزش‌افزوده بیشتری را می‌توان نصیب استان کرد. از طرفی با ایجاد تنوع در تولیدات رقابتی تحصیل بازارها را رقم خواهند زد.

5- مشوق‌های مالی و یارانه‌های نقدی پرداختی دولت به صادركنندگان

كمبود نقدینگی یكی از عمده‌ترین مشكلات صادركنندگان استان و از موانع عمده توسعه صادرات كشور می‌باشد. بسیاری از كشورهای موفق در صادرات، سیاست‌های حمایتی مختلفی در جهت تقویت صادرات به كار گرفته‌اند ازجمله: اعطای وام‌های گوناگون صادراتی، معافیت از حقوق و عوارض گمركی، یارانه‌های صادراتی و غیره. هرچند در ایران نیز برخی از این تسهیلات در اختیار صادركنندگان قرار گرفته است ولی کافی نبود و قابل‌مقایسه با برنامه‌های حمایتی رقبا نمی‌باشد.

6- مسائل بازاریابی و تبلیغات

ازجمله عوامل بسیار مؤثر در توسعه صادرات غیرنفتی تبلیغات و بازاریابی می‌باشد. بازاریابی طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلف اعم از: مطالعه، تحقیق، گردآوری اطلاعات در خصوص بازارهای هدف، ازجمله ویژگی‌های فرهنگی، ‌عقاید و رسم و رسوم مردم، قوانین و مقررات تجاری تا جلب مشتری و عقد قرارداد را در بر می‌گیرد. علی‌رغم اهمیت بسیار زیاد بازاریابی، باوجود كیفیت نسبتاً مطلوب بسیاری از محصولات صادراتی استان و كشور تنها ضعف در بازاریابی موجب شده است نتوانیم سهم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی را كسب نماییم.
موانع موجود در جهت بازاریابی بهینه محصولات صادراتی استان:

  • کمبود و عدم تمركز اطلاعات موردنیاز به‌ویژه اطلاعات تجاری و اقتصادی در خصوص بازارهای مختلف صادراتی، نیازها، علائق، درآمد سرانه و غیره، به‌عنوان یک مانع جدی در مسیر بازاریابی بهینه محصولات صادراتی قرار گرفته است،
  • جدا از ضعف اطلاعاتی موجود در خصوص صادرات، متأسفانه برخی از بازرگانان و صادركنندگان استان نیز به دلایل خاصی توجه چندانی به كسب اطلاعات موردنیاز در خصوص ویژگی‌های فرهنگی، علایق و سلایق بازارهای هدف نداشته و همین كم توجهی عامل برخی از شکست‌های تجاری می‌شود،
  • كیفیت نسبتاً پایین برخی از محصولات صادراتی و عدم تداوم در ارائه محصولات كیفی، باعث ایجاد حس عدم اعتماد در خریداران خارجی شده و ضمن ممانعت از توسعه بازارها، حفظ بازارهای موجود را نیز با مشكل مواجه ساخته است،
  • برخی از تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم آگاهی از نیازهای متنوع خریداران خارجی، در خصوص نوآوری، تغییر مدل و طراحی محصول متناسب با خواست و سلیقه مصرف‌کنندگان، تلاش‌های چندانی را انجام نداده‌اند،
  • گاهی اوقات محصولات صادراتی علیرغم كیفیت نسبتاً خوب و قیمت مناسب به دلیل ضعف بسته‌بندی توفیقاتی را كسب نکرده‌اند. شایان ذكر است به دلیل عدم عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت (WTO) بیشتر اوقات صادركننده واقعی مجبور به صدور كالای فله‌ای و خام می‌شود تا در کشور مقصد، بسته‌بندی و نهایتاً با ارزش‌افزوده‌ی بالاتری که روی آن ایجادشده، صادر گردد،
  • عدم توجه كافی به رعایت استانداردهای كشورهای مقصد نیز در عدم امكان بازاریابی وسیع محصولات استانی مؤثر بوده است،
  • بروشورها و کاتالوگ‌های برخی از كالاهای صادراتی استان حاوی اطلاعات كافی و كامل و موردنیاز برای مصرف‌کنندگان خارجی نیست. ضمناً بهتر است بروشورها علاوه بر زبان انگلیسی به زبان كشور مقصد نیز ترجمه شوند و مزیت رقابتی محصول به‌طور مشخص در آن توضیح داده شود،
  • به دلیل هزینه‌ی نسبتاً بالای تبلیغات و بازاریابی و ناتوانی صادركنندگان در تأمین هزینه‌های آن و عدم حمایت‌های كافی دولتی در این خصوص، كالاهای استان تاكنون نتوانسته است به نحو لازم و شایسته شناسانده و معرفی گردد،
  • ورود برخی از افراد غیرمتخصص و سودجو در عرصه صادرات و صدور برخی كالاهای نامرغوب در كاهش كمی و كیفی صادرات در سال‌های گذشته نقش عمده‌ای ایفا نموده است. این افراد عمدتاً به دلیل ناتوانی و نداشتن تخصص كافی در پیش‌بینی آینده، توقع سود زیادی را به هر قیمت در کوتاه‌مدت ‌دارند،
  • بی‌ثباتی و تغییرات مكرر در بخشنامه‌ها و مقررات صادرات به همراه برخی تشریفات اداری و وقت‌گیر و وجود برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر مانع از امكان برنامه‌ریزی دقیق و درازمدت در بازاریابی محصولات، فروش اعتباری و مدت‌دار آن‌ها و همچنین ایفای به‌موقع تعهدات به طرف‌های تجاری می‌گردد،
  • از دیگر موانع موجود در امر بازاریابی محصولات می‌توان به مشكلات اخذ ویزا در خصوص آمدورفت سریع و آسان بازرگانان خارجی به ایران و همچنین رفت‌وآمد سریع صادركنندگان ایرانی به خارج از كشور اشاره نمود،
  • از دیگر موانع می‌توان به كمبود كارشناسان ماهر و متخصص در امر صادرات و بازاریابی در شرکت‌های صادراتی اشاره نمود.
  • توجه نسبتاً كم به انعقاد قراردادهای كاهش متقابل تعرفه با كشورهای هدف از دیگر عواملی بوده كه مانع از ورود آسان و وسیع محصولات ایران به بازارهای جهانی شده است،
  • فقدان و یا ضعف برخی از تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی در خصوص بازاریابی و تبلیغات محصولات صادراتی از افزایش حضور كالاهای صادراتی ایران در بازارهای جهانی ممانعت به عمل آورده است،
  • عدم تسلط برخی از صادركنندگان به زبان‌های خارجی و بین‌المللی، عدم آشنایی كافی به فنون و رموز علمی صادرات و بازاریابی، تسلط به استفاده از ابزارهای نوین بازرگانی همچون كامپیوتر و اینترنت، اعتقادات نسبتاً پایدار به الگوها و شیوه‌های قدیمی تجارت و عدم استفاده از متخصصان در این مورد، از دیگر عوامل عمده‌ای است كه مانع از نفوذ سریع و پایدار كالاهای ایرانی به بازارهای جهانی گردیده است،
  • تعداد قلیلی از صادركنندگان سنتی «تبلیغ برای فروش كالا را بیهوده می‌دانند» و معتقدند تبلیغات به‌جز افزایش هزینه‌ها، هیچ نفعی برای صادركننده نداشته و تأثیر عمده‌ای نیز در افزایش فروش و قیمت كالا ندارد،
  • برخی بازرگان سنتی توانایی چندانی در نفوذ به بازارهای جدید ندارند و گاهی اوقات با رقابتی كه با رقیبان خود در بازارهای محدود موجود انجام می‌دهند در كاهش ارزش كالاهای صادراتی ایران نقش عمده‌ای ایفا می‌نمایند.

7. مسائل تحقیقات و اطلاع‌رسانی

در اهمیت تحقیقات و اطلاع‌رسانی در راستای توسعه صادرات هیچ شك و شبهه‌ای وجود ندارد. به دلیل گستردگی تغییر و تحولات موجود در بخش تجارت، نقش تحقیقات و اطلاع‌رسانی به هنگام كه با استفاده از آخرین اطلاعات و تکنیک‌های موجود نیز سامان‌یافته باشد، بسیار بااهمیت می‌باشد. تحولات جهانی نیز حاكی از آن است كه كشورهایی در مسیر توسعه صادرات موفق بوده‌اند كه به تحقیقات و اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام به صادركنندگان توجه زیادی نموده و بودجه نسبتاً قابل‌توجهی را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند؛ اما همان‌گونه كه شاهدیم در استان با استانداردهای لازم در خصوص اطلاعات تخصصی در حوزه صادرات كالا و خدمات، ظرفیت‌های تجاری، بازاریابی و تنظیم روابط، قوانین و مقررات مرتبط با صادرات، امور مرتبط با بانك، حمل‌ونقل، ترانزیت، ضمانت صادرات تشکل‌های تولیدی و صادراتی و با بسیاری از اطلاعات موجود موردنیاز، فاصله داریم.
برخی موانع موجود در جهت توسعه تحقیقات كاربردی و اطلاع‌رسانی كارا:

  • فقدان یك بانك اطلاعاتی جامع و كارآمد كه متناسب با پتانسیل صادراتی استان باشد و توانایی عرضه تازه‌ترین اطلاعات تجاری درزمینه‌ی معرفی بازارهای بالقوه و بالفعل بین‌المللی، حجم تجارت هر كالا و فروشندگان و خریداران عمده آن، ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی بازارهای هدف، ‌مقررات بازرگانی، گمركی و مالیاتی كشور هدف، سطح روابط سیاسی ایران با كشور هدف و سایر اطلاعات اقتصادی، تجاری، جغرافیایی، فرهنگی، ‌سیاسی، ‌حقوقی و غیره را به علاقه‌مندان صادركننده و پژوهشگران داشته باشد،
  • البته تنها مشكل، نبود اطلاعات دقیق نیست، بلكه در بسیاری از موارد، به هنگام نبودن اطلاعات، سرویس‌دهی ناکارا، وقت‌گیر و پرهزینه و كمبود متخصص اطلاع‌رسان نیز بر مشكلات موجود می‌افزاید،
  • اتخاذ تصمیم‌های تجاری و صادراتی بدون توجه كافی، ‌اختصاص بودجه ناچیز دولتی به امر تحقیقات و عدم توجه كافی به پژوهشگران استان،
  • گاهی اوقات دیده می‌شود كه موضوعات تحقیقی تقریباً مشابه، بدون اطلاع مجریان آن از شروع فعالیت، اتمام كار و نتایج تحقیقی یكدیگر توسط مؤسسات و سازمان‌های مختلف انجام می‌شود. این اقدامات مشابه باعث هدر رفتن استعدادها،‌ هزینه‌ها و امكانات می‌گردد،
  • به دلیل ضعف ساختاری اتحادیه‌های صادراتی و عدم استقبال گسترده صاحبان حرفه از آن‌ها، متأسفانه این اتحادیه‌ها كه می‌بایست بسیاری از وظایف مربوط به اطلاع‌رسانی و آموزش را برعهده گیرند، در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند به وظایف خود عمل نمایند. اتاق بازرگانی كرمان با ایجاد تشکل‌ها و تقویت آن‌ها و تعامل مثبت و سازنده با اتحادیه‌های صادراتی در راستای حل این مشكل گام برداشته است،
  • عدم حضور قوی سازمان‌های دولتی مسئول و برخی اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی در بازارهای هدف كه بالتبع مانع از تهیه و ارسال اطلاعات دقیق و جامع از بازارهای هدف می‌گردد.

8- مسائل فرهنگی و فرهنگ صادراتی

انجام صادرات نیاز به فضا و محیط مناسب دارد، فضا و محیط مناسب همان فرهنگ است. منظور ایجاد بستری است كه صادركننده بتواند محصولات را با ساده‌ترین روش‌ها صادر كند. این كار نیاز به آموزش هماهنگ دارد.
همه مردم باید خود را در امر صادرات دخیل و ذینفع دانسته و صادرات را جزئی از فلسفه زندگی روزمره خود بدانند. مردم باید این مطلب را با تمام وجود و از صمیم قلب درك كنند كه صادركننده، یك سرمایه و یك قهرمان ملی است و صادرات، یعنی ایجاد درآمد، پول و بودجه برای مملكت و درنتیجه یعنی سربلندی و خودكفایی و استقلال. صادرات باید تبدیل به یك ارزش شود تا نهادینه گردد. همان‌طور كه در جنگ تحمیلی نجات وطن و دین و هم‌چنین شهادت از نظر مردم ایران ارزش بود كه تبدیل به حماسه و ارزش شد، ما برای نهادینه كردن فرهنگ مطلوب صادرات نیز به چنین حركتی نیاز داریم. فرهنگ مطلوب صادرات، فرهنگی است كه در چارچوب اصول و ضوابط حرفه‌ای كه همان چارچوب مبادلات بین‌المللی است، عمل كند و اجازه فعالیت صحیح و سالم را به صادركنندگان بدهد.
در جامعه، چهار سطح فرهنگی وجود دارد که به فراخور هر سطح در جهت آگاهی‌ها و اعتلای امر فرهنگ صادراتی باید اقدام کرد:
سطح اول، ایجاد فرهنگ صادرات است. در بین برخی از دست‌اندرکاران و مسئولان، اهمیت صادرات، درك و لمس نشده است، بنابراین لازم است آگاهی‌ها و آموزش‌های لازم به افراد كلیدی داده شود.
سطح دوم، ترویج فرهنگ صادراتی است، در این سطح، باید از دبستان و پیش‌دبستانی آغاز كرد و مفهوم و اهمیت فرهنگ صادرات را در كتب و دروس مختلف گنجاند. در این مورد وزارت آموزش‌وپرورش نقش حساس و مهمی را ایفا می‌کند و درواقع نیاز به یك برنامه‌ریزی استراتژیك است.
سطح سوم، تغییر دادن فرهنگ است كه می‌توان آن را تغییر فرهنگ نامید. در این سطح، صادرات به‌عنوان یك حركت نامطلوب تلقی شده و عقیده بر این است كه صادرات، كار ثروتمندان و متمولین است. درحالی‌که صادرات غیرنفتی تنها راه حفظ استقلال و خودکفایی و سربلندی ایران اسلامی است.
سطح چهارم، حفظ فرهنگ است. این سطح، شامل تولیدکنندگان و صادركنندگان پرتلاش استان است. این قشر به‌خوبی از مزایای صادرات و نتایج آن آگاهی دارد و حرکت‌هایی را نیز برای بهبود آن انجام داده و تجارب گران‌بهایی در این زمینه دارد كه باید حفظ و تقویت شود.
به‌طورکلی اشاعه فرهنگ صادرات زمانی امکان‌پذیر خواهد بود و تسریع در آن صورت خواهد پذیرفت كه رهبران و مدیران سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی در ایجاد و ترویج آن اهتمام ورزند.

نتیجه‌گیری

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که عمده‌ترین مسائلی که منجر به کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان می‌شود عبارتند از: کمبود نقدینگی و گرانی تسهیلات، انقباضی عمل کردن بانک‌های تخصصی صادرات، گردش پایین سرمایه به علت پروسه طولانی و دشوار دریافت تسهیلات صادراتی، مشکلات مربوط به نقل‌وانتقال وجه صادراتی، عدم ثبات و تک‌نرخی نبودن ارز، بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات صادراتی، معوق ماندن یارانه‌های نقدی صادرکنندگان از سنوات گذشته، عدم توجه کافی به مزیت‌های رقابتی محصولات استان و ویژگی‌های بازارهای هدف و همچنین مشکلات تبلیغات و بازاریابی و مسائل فرهنگی. بایستی با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد ساختار مناسب برای حل مشکلات گام‌های مؤثر در توسعه صادرات استان برداشت. البته ناگفته نماند که صادرات یک تخصص است و صادرکننده، متخصص صادرات؛ بنابراین جای هیچ شکی نیست که عدم مدیریت صحیح یکی از عمده‌ترین مشکلات و زمینه‌های آسیب‌پذیری صادرات است.

منابع

– سرمد سعیدی، سهیل (1379)، چگونه فرهنگ صادرات را نهادینه کنیم، نامه اتاق بازرگانی، شماره 38
– فرض علی پور، مسلم (1382)، توسعه صادرات غیرنفتی، لزوم و اهمیت آن در اقتصاد کشور، ویژه‌نامه تعاون، شماره 145
– راسخی، سعید، شهرازی، میلاد، عبداللهی، محمدرضا (1391)، اثر نامتقارن نرخ ارز و نوسان آن بر صادرات غیرنفتی ایران، پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، شماره7
– عباسی، ابراهیم، عامل، رویا (1380)، بررسی نقش بیمه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادرات کالا در توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، فصلنامه صنعت بیمه، شماره3
– پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بازرگانی www.moc.gov.ir
– پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی www.itsr.ir
– پایگاه اطلاع‌رسانی بانک توسعه صادرات ایران www.edbi.ir
– پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق ضمانت صادرات ایران www.egfi.org
– پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران www.irica.gov.ir
– پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران www.tpo.ir
– پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان http://kimto.kr.ir


http://khabareghtesadi.com/fa/news-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *